eucalor Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Heisann! Utforsker mulighetene for å skaffe meg et billig kamera til å ta bilder på konsert. Har nå et tusenkroner digitalt kompaktkamera som jeg ikke er noe fornøyd med. Har lite kompetanse på foto, men har hørt av andre at speilrefleks er nødvendig for å få ok bilder i en slik situasjon (altså masse motlys, røyk osv.) Jeg er lystekniker, og ønsker derfor ikke å ta bilder av typen opp-i-trynet-på-vokalisten, men oversiktsbilder av hele scenen, og spesielt lyset:) Som tekniker har jeg begrenset mulighet til å gå fra mikseposisjon på jobb, noe som vel har noe å si for hva slags objektiv jeg trenger. Kan selvfølgelig komme meg noe nærmere scenen i korte perioder, men hadde vært ideelt dersom jeg hadde sluppet. Har begrenset med midler til rådighet, og har ikke behov for noe state of the art opplegg, men en ok løsning som kan dokumentere arbeidet mitt. Har kikket litt på priser på kamerahus, og ser at f.eks et Nikon D50 selges til ned i 4250 kroner. Passende objektiv er jeg helt blank på, men ser at prisene på objektiver generelt starter på rundt 1000 kroner. Er det mulig å lage en løsning som tilfredstiller mitt behov som ikke går over 6000 kroner? På forhånd tusen takkk for all hjelp! Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Heisann! Utforsker mulighetene for å skaffe meg et billig kamera til å ta bilder på konsert. Har nå et tusenkroner digitalt kompaktkamera som jeg ikke er noe fornøyd med. Har lite kompetanse på foto, men har hørt av andre at speilrefleks er nødvendig for å få ok bilder i en slik situasjon (altså masse motlys, røyk osv.) Jeg er lystekniker, og ønsker derfor ikke å ta bilder av typen opp-i-trynet-på-vokalisten, men oversiktsbilder av hele scenen, og spesielt lyset:) Som tekniker har jeg begrenset mulighet til å gå fra mikseposisjon på jobb, noe som vel har noe å si for hva slags objektiv jeg trenger. Kan selvfølgelig komme meg noe nærmere scenen i korte perioder, men hadde vært ideelt dersom jeg hadde sluppet. Har begrenset med midler til rådighet, og har ikke behov for noe state of the art opplegg, men en ok løsning som kan dokumentere arbeidet mitt. Har kikket litt på priser på kamerahus, og ser at f.eks et Nikon D50 selges til ned i 4250 kroner. Passende objektiv er jeg helt blank på, men ser at prisene på objektiver generelt starter på rundt 1000 kroner. Er det mulig å lage en løsning som tilfredstiller mitt behov som ikke går over 6000 kroner? På forhånd tusen takkk for all hjelp! 7212253[/snapback] Blir så godt som umulig å tilfredstille kravene du setter til 6000 kroner.. Til konserter o.l trenger du lyssterk optikk, og det koster penger. HVis du ikke er avhengig av å fryse det som skjer på scenen, men bare er ute etter å få med deg lyssettingen kan du komme unna med mindre lyssterk optikk og et stativ. Når du i tillegg vil sitte en stubb unna scenen, trenger du tele optikk. Og det koster enda mere penger hvis du skal ha det lyssterkt. Nå kjenner ikke jeg Nikon sitt objektivspekter, men de har tilsvarende objektiver som Canon har til sine kameraer. Jeg kan anbefale følgende pakke, som vil være greit til den bruken du skisserer her: Canon EOS 400D, m / kit objektiv (Det er såpass billig å kjøpe med objektivet som følger med, at det egentlig er dumt å la være) En Canon EF 70 - 200 F4L USM - Denne er relativt lyssterk, og med et stativ vil du kunne ta brukbare bilder av lyssetting. Vil du fryse bevegelse, vil det bli noe vanskeligere. Denne bruker du o fra lyspulten din bak i lokalet. En Canon EF 50 mm F1,8 II USM - Et kanonbra objektiv i fra canon som er lyssterkt og har meget god optisk kvalitet sett i forhold til pris, som er ca 800 kroner. Denne må du nok en del nærmere scenen med, men den er verdt pengene og du kommer til å få noen feite resultater de gangene du kan forlate pulten din. Et stativ av grei kvalitet.. Er ikke så bevandret i stativ verdenen enda, så den stafettpinnen gir jeg videre til noen andre.. Med denne pakka skulle du nok være godt rustet til å møte de fleste jobbene dine, du vil nok bikke 10 000 kroner, men så har du da et oppsett som vil holde i maaange år, som er av meget god kvalitet, og som du kan bruke til å dyrke en hobby som er vanedannende ellers også! Dette er nå i allefall mitt forslag.. -Ottern Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Å kjøpe objektiver med største blenderåpning mindre enn f/2.8 tror jeg nok bare er tull til konsertbruk. Litt avhengig av hvor langt unna scenen du sitter kan en Nikon D50 og en 50mm f/1.8 få jobben gjort. Objektivet koster under 1000-lappen, slik at du ender på like over 5000 for hele pakka. Trenger du lenger rekkevidde får du f.eks. 85/1.8 til 3500 på fotovideo (tilfeldig valgt nettbutikk - sjekk bruktmarkedet på foto.no). Blir 50mm for langt, så får du en 28mm f/2.8 for ca 2700. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Litt avhengig av hvor langt unna scenen du sitter kan en Nikon D50 og en 50mm f/1.8 få jobben gjort. Objektivet koster under 1000-lappen, slik at du ender på like over 5000 for hele pakka. 7213326[/snapback] Jepp, dette vil jeg foreslå også. Og siden du har 'kremplassen' i forhold til scenen når du jobber kan du jo alltids montere det på et stativ og bare fyre løs et par bilder med et kjapt trykk innimellom uten at det tar særlig fokus fra lysbordet og jobben din der. Det blir kanskje ikke vidvinkel nok til å dekke hele scenen på mindre konsertlokaler men er definitivt den mest prisgunstige løsningen - jeg har brukt Nikon sitt 50mm f/1.8 mye til denne typen fotografering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå