Gå til innhold

Toll for utstyret jeg har kjopt i USA?

Anbefalte innlegg

Siden jeg naa bor i USA, og at USA er mye billiger enn Norge, resulterer det at jeg kjoper en god det utstyr her til en billigere penge enn i Norge. Men hvordan blir dette naar jeg kommer hjem? Maa jeg da fortolle utstyret mitt, eller fungerer det fint siden jeg faktisk har bodd her ett aar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som det går greit.

Toll- og avgiftsfritt

Du kan innføre innboet ditt uten toll og avgifter dersom:

du har oppholdt deg i utlandet sammenhengende minst ett år.

du har eiet og brukt gjenstandene under oppholdet i utlandet, og du fortsatt skal bruke dem i Norge.

gjenstandene bærer preg av å være brukt.

Dette gjelder ikke dersom du havner under følgende unntak:

Yrkesutstyr. Yrkesutstyr kan ikke innføres toll- og avgiftsfritt.

Nye gjenstander. Har du nye gjenstander med deg i flyttelasset må du betale toll og andre avgifter for disse.

Med andre ord. Pass på å ha brukt utstyret slik at det ikke kan forveksles med helt nytt utstyr.

Kilde:

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...&epslanguage=NO

Lenke til kommentar
Nå er det jo snakk om et skoleår..? Ergo blir det jo ikke til at Jon oppholder seg der borte i sammenhengende ett år?

7211837[/snapback]

Nei, 1 år må jo være 1. august til 1. august eller liknende... de godtar sikkert ikke 1. august til 1. juli... ;)

7211842[/snapback]

Korrekt. Det er 12 mnd - ett år - 365 dager, eller mer. Det går sikkert greitt, men i verste fall kan du bli bedt om å dokumentere botid i utlandet ved å fremlegge vitnemål fra skole o.l

Lenke til kommentar

Problemet er jo da selvsagt at jeg oppholder meg 10 maaneder i utlandet, ikke 12. Greit nok, masse av utstyret blir selvsagt brukt. Men skal jeg da betale toll paa alt? Hva med klaer? Sko? Andre ting? Maa jeg virkelig fortolle alt det der? Det gidder jeg rett aa slett ikke.

Ok, la oss ta for oss det scenarioet at jeg blir stoppet i tollen. De sjekker igjennom sekken min og finner fotoutstyret. Hvordan vet de at jeg ikke har kjopt det i Norge? De kan jo ikke vaere 100 % sikre paa at det er kjopt i USA, og da kan de vel ikke kreve toll?

Driver du og sender ut spam, Ustedalen?

Jeg ser at bloggen din er stengt på grunn av det...

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=657678

Lenke til kommentar
Problemet er jo da selvsagt at jeg oppholder meg 10 maaneder i utlandet, ikke 12. Greit nok, masse av utstyret blir selvsagt brukt. Men skal jeg da betale toll paa alt? Hva med klaer? Sko? Andre ting? Maa jeg virkelig fortolle alt det der?  Det gidder jeg rett aa slett ikke.
Siden du da er mindre enn 1 år ute av Norge, gjelder 24-timers-regelen som sier følgende:

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

REF: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...&epslanguage=NO

Ok, la oss ta for oss det scenarioet at jeg blir stoppet i tollen. De sjekker igjennom sekken min og finner fotoutstyret. Hvordan vet de at jeg ikke har kjopt det i Norge? De kan jo ikke vaere 100 % sikre paa at det er kjopt i USA, og da kan de vel ikke kreve toll?

Dette er ditt problem, du må fremvise kvitteringer på at det er kjøpt i Norge. I tillegg skal ting du fører ut ha ett "Legitimasjonsbevis", noe du vil bli bedt om å fremvise ved tilbakereise.

Lenke til kommentar

Send ting hjem som gave hvis du er nervøs.

Hvis du sender ting med litt tids mellomrom så kan du faktisk sende gaver for en verdi av 1000 kr i hver forsendelse. Bare merk som gift og send det til et familiemedlem.

På innholdet skriver duu hva det er, eks used camera.

Lenke til kommentar
Dette er ditt problem, du må fremvise kvitteringer på at det er kjøpt i Norge. I tillegg skal ting du fører ut ha ett "Legitimasjonsbevis", noe du vil bli bedt om å fremvise ved tilbakereise.

7212312[/snapback]

Interessant, men toll.no er litt tilbakeholden når det gjelder hvordan dette gjøres i praksis. Slik jeg forstår det kan jeg bare henvende meg til Tollvesenet for å få tilsendt dette dokumentet og fylle det ut selv, men hvem/hvor får jeg godkjent dette Ligitimasjonsbeviset? Kan ikke se for meg at det kan fylles ut på "ære og samvittighet", da kan det bli oppført ett og annet som er planlagt kjøpt i forbindelse med utenlandsturen. Og vil ikke en kopi av kviteringen(e) være et godt nok bevis på dette (hvis man har med kvitering av betalt moms hvis det er kjøpt utenlands), eller må man ha dette legitimasjonsbeviset i tillegg?

PS Har aldri blitt stoppet av tollere på en flyplass ennå.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det kan jeg bare henvende meg til Tollvesenet for å få tilsendt dette dokumentet og fylle det ut selv, men hvem/hvor får jeg godkjent dette Ligitimasjonsbeviset?
Dette dokumentet kan lastes ned fra internettsidene til Tollvesenet og tollkontoret på utreiseplassen skal stemple dette etter fremvisning av det som man har skrevet på utstyrslisten i dokumentet.
Lenke til kommentar

7212312[/snapback]

Interessant, men toll.no er litt tilbakeholden når det gjelder hvordan dette gjøres i praksis. Slik jeg forstår det kan jeg bare henvende meg til Tollvesenet for å få tilsendt dette dokumentet og fylle det ut selv, men hvem/hvor får jeg godkjent dette Ligitimasjonsbeviset? Kan ikke se for meg at det kan fylles ut på "ære og samvittighet", da kan det bli oppført ett og annet som er planlagt kjøpt i forbindelse med utenlandsturen. Og vil ikke en kopi av kviteringen(e) være et godt nok bevis på dette (hvis man har med kvitering av betalt moms hvis det er kjøpt utenlands), eller må man ha dette legitimasjonsbeviset i tillegg?

PS Har aldri blitt stoppet av tollere på en flyplass ennå.

7215416[/snapback]

Legitimasjonsbeviset fylles ut med type produkt, serienr. osv, og stemples ved ditt lokale tollkontor. Du kan bli bedt om å forevise utstyret.

Hvis du eventuelt blir stoppet med kamerautstyr etter et langt opphold i utlandet, vil jeg tro at det går ganske greitt. Du sier at du som sant er, har gått ett år på skole i USA. 9 av 10 tollere vil la dette passere uten videre (hvis alt annet er ok og du oppfører deg høflig). Jeg snakker av erfaring - har jobbet mange år i Tollvesenet, men jobber nå i spedisjonsbransjen :)

Lenke til kommentar

Ok, takk for informasjon angående legitimasjonsbeviset. Etter nærmere ettersyn ser jeg at det ikke står noe om at jeg må forevise kviteringene for utstyret, bare forevise selve utstyret. Vil det si at de stoler på at alt utstyr er kjøpt i Norge eller er betalt moms for? Kan jeg f.eks lure inn et objektiv e.l. kjøpt i utlandet som det ikke er betalt moms for?

PS Når jeg tenker litt mere på det, så skulle det faktisk ikke være noe i veien for det så lenge "tingen" ikke koster mer enn 6000 NOK og jeg var utenlands mer en 24 timer... :hmm:

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Ok, takk for informasjon angående legitimasjonsbeviset. Etter nærmere ettersyn ser jeg at det ikke står noe om at jeg må forevise kviteringene for utstyret, bare forevise selve utstyret. Vil det si at de stoler på at alt utstyr er kjøpt i Norge eller er betalt moms for? Kan jeg f.eks lure inn et objektiv e.l. kjøpt i utlandet som det ikke er betalt moms for?

PS Når jeg tenker litt mere på det, så skulle det faktisk ikke være noe i veien for det så lenge "tingen" ikke koster mer enn 6000 NOK og jeg var utenlands mer en 24 timer... :hmm:

7216095[/snapback]

Så lenge utstyret ER i Norge er det ikke noe problen å få legitimasjonsbevis. Det skal ikke være nødvendig å fremvise kvitteringer

Lenke til kommentar
Send ting hjem som gave hvis du er nervøs.

Hvis du sender ting med litt tids mellomrom så kan du faktisk sende gaver for en verdi av 1000 kr i hver forsendelse. Bare merk som gift og send det til et familiemedlem.

På innholdet skriver duu hva det er, eks used camera.

7215279[/snapback]

Det blir litt vanskelig siden jeg har linser osv som koster over 1000 kroner.

Jeg kommer til aa gaa paa en veldig stor smell hvis jeg maa betale toll. Har sikkert kjopt meg utstyr til en verdi av 9000 norske kroner og lurer paa om jeg skal kjope meg D80 etter jul. Jeg faar igrunn gaa igjennom tollen med haap om at jeg ikke blir stoppet. Men hvordan blir dette med klaer osv? Jeg regner med at jeg ogsaa kommer til aa kjope en del klaer her, saa maa jeg da betale toll for dette ogsaa?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kommet tilbake til fastlandsnorge etter et opphold på Jan Mayen.

Der gjelder de samme tollreglene som i utlandet, dvs at de samme beløpsgrensene for innførsel av nye gjenstander.

På grunn av gode avtaler med firma på fastlandsnorge kjøpte jeg en god del klær og elektronikk som kamera og Ipod for å nevne noe.

Alt dette ble tatt med tilbake til norge som brukte klær og utstyr og dermed var de ingen problemer i tollen.

Bare sørg for å fjerne alt av merkelapper på de du har kjøpt så vil de nok gå helt greit i tollen.

Sende også en god del ting hjem til min egen adresse på fastlandet og merket de som brukte klær og brukt utstyr å hadde ingen problemer med tollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...