jjjafari Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Hei jeg vet ikke helt under hvilket emne jeg skl legge dette spårsmålet.. men når jeg restarter pcen eller skrur den på så kommer det: Detecting IDE drivers............. IDE Channel Master: BENQ DVD DD DW1620 (regner med at det er cD-rom min) IDE Channel Slave : None SATA Channel 1: WDC WD2000JD-98HBB0 (regner med at det er Harddisken min) SATA Channel 2: None SATA Channel 3: None SATA Channel 4: None Også kommer dette ca 15 sek etterpå: Please wait for IDE "SCAN" Driver 0: Not Detected Driver 1: Not Detected Driver 2: Not Detected Driver 3: Not Detected Så det jeg lurer på er om det er noe galt når ingen av de 3 drivers "detecter" IDE? jeg vet jo ikke hva IDE er, men vil ikke ha noen feil.. fordi håper det kan hjelpe problemet jeg har i 3d Spill på INTERNETT! håper noen kan fortelle meg hva IDE er og hjelpe meg og fortelle meg om det er noe galt siden det står "Not Detected" på alle 4 driverne.. Tusen Takk M.v.h Jonas Jafari Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Hva slags hovedkort har du? Virker maskinen ellers som den skal? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Det står "Drives", ikke "Drivers". Drives er hva som på norsk kalles "drev", altså hard disk drives og optical drives, harddisker og CD/DVD-stasjoner. IDE er hva moderne typer drev kalles og inkluderer f.eks P-ATA og S-ATA, men IDE blir (egentlig feilaktig) ofte brukt om bare P-ATA, altså enheter tilkoblet med "flatkabler". Når maskinen POSTer (altså når du starter maskinen og diverse enhetsstatus blir vist) søker den på tilgjengelige drevtilkoblinger etter enheter og viser hva den finner og ikke finner. På ditt hovedkort har du tydeligvis en IDE (P-ATA) kontakt på southbridge (en kontakt har plass til to enheter, en master og en slave) hvor du har tilkoblet en DVD-brenner, fire S-ATA-kontakter (en enhet per kontakt) hvor du bare har tilkoblet én 200 GB disk også koblet til southbridge og to IDE (P-ATA) kontakter på en ekstern kontroller som altså blir lastet inn og viser status etter at kontrolleren i SB har POSTet. På disse to kontaktene (plass til fire enheter) er det ikke tilkoblet noen enhet. Det dette betyr er at dersom du kjøper en ny DVD-brenner, kobler i en flatkabel og kobler den til første kontakt til den eksterne kontrolleren med settings som master vil det endre seg til : Please wait for IDE "SCAN" Driver 0: Samsung DVD 31466xx8 Driver 1: Not Detected Driver 2: Not Detected Driver 3: Not Detected Som altså betyr at den har oppdaget (detected) den nye enheten som er tilkoblet. På ditt hovedkort kan du altså koble til 10 enheter, 6 IDE (P-ATA) og 4 S-ATA, men du hare bare koblet til 2, en av hver type. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå