Gå til innhold

Påbudt med vinterdekk/helårsdekk?

SilentNET

Anbefalte innlegg

Er det påbudt med vinterdekk eller helårsdekk etter en viss dato? Eller er det føre som avgjør?

Lurer litt på dette da jeg ikke er sikker. Nå er det bart føre, mange plussgrader og regn. Så det vil teknisk sett ikke være noe problem å bruke bilen min.. Men er det påbudt med vinterdekk så sliter jeg i en eventuell kontroll.

Noen som vet dette med sikkerhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen påbud om bruk av vinterdekk i Norge, eneste kravet er at man skal være "skodd" for føret.

Kravet i forskriftene er altså at det er tilstreklig veigrep i forhold til føret.

Men uansett så er det ikke så altfor dyrt med ok vinterdekk uten pigg.

For 4 stk Nankang SV 1 195/65 r15 skal dekkonline.com ha 1900 kr i tillegg kommer omlegging med kr. 400 sånn ca.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen påbud om bruk av vinterdekk i Norge, eneste kravet er at man skal være "skodd" for føret.

Kravet i forskriftene er altså at det er tilstreklig veigrep i forhold til føret.

Men uansett så er det ikke så altfor dyrt med ok vinterdekk uten pigg.

For 4 stk Nankang SV 1 195/65 r15 skal dekkonline.com ha 1900 kr i tillegg kommer omlegging med kr. 400 sånn ca.

7211185[/snapback]

Hadde jeg bare kunne bruke sånne dekk på bilen min ;) De smaleste dekkene det er mulig å bruke på bilen er 225/45 ZR17. Og selv med vinterdekk egner den seg absolutt ikke til vinterkjøring.

Men sålenge det ikke er påbud om vinterdekk så er det greit. Da kan jeg kjøre med god samvittighet sålenge det er plussgrader og bart på veien.

Lenke til kommentar

SilentNET: Som FTVitraL_ sier; Hvis du skulle være involvert i en ulykke og utvalget konkluderer med at du ikke var skodd for været kan du vinke RX7'en din goodbye. Regress og erstatningskrav er ikke artig. Kjøp deg heller en liten ford fiasko eller noe slikt som vinterbil.

Lenke til kommentar
Er det galt hvis jeg sier at man skal ha pigg-, piggfri-, helårsdekk etter 15. oktober i nord-norge og 1. november i sør-norge? Syns å ha hørt om disse datoene gitt! Men hvis det blir drittføre før denne datoen, skal anbefalte dekk være satt på.

7215430[/snapback]

Det er rett med datoene, men det heter at du ikke skal ha piggdekk på FØR denne datoen, av miljøhensyn, med mindre føret krever det.

Lenke til kommentar

Detta var godt nytt. :) Noen brødgjøker har klart å prestere å rappe de gamle vinterdekka mine. Ikke vet jeg hva de skal med 3 slitte vinterdekk på 3 gamle rustne felger som lekker. :p Hadde tenkt å kjøre på de en uke inntil jeg fikk lønning og kunne kjøpe nye vinterdekk.

Men nå slipper jeg å drasse dekka bort til dynga i hvert fall. :D

Lenke til kommentar
Er det galt hvis jeg sier at man skal ha pigg-, piggfri-, helårsdekk etter 15. oktober i nord-norge og 1. november i sør-norge? Syns å ha hørt om disse datoene gitt! Men hvis det blir drittføre før denne datoen, skal anbefalte dekk være satt på.

7215430[/snapback]

Det gjelder kun piggdekk.

Piggfritt kan du kjøre med hele året hvis du vil, men er ikke anbefalt.

Helårsdekk er vel egentlig sommerdekk med M+S og ikke skal brukes på vinterføre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...