Gå til innhold

Hvor mye minne trenger du?


Anbefalte innlegg

Har en medie center pc med kun 512 mb RAM, og ser at den trenger bruker mer enn den har, ergo bruker sidevekselsfila når jeg ser TV-sendinger på pc'n...

 

Har merka at media center ikke kjører helt smooth, særlig f.eks. når den jobber med musikkfiler, der den må laste mye filer.

 

Vil da en oppgradering til 1 gb RAM være en engel sendt fra himmelen for pc'n, og media center kjøre glattere? (svaret bør komme i form 'ja, masse', 'nei, ikke så mye' etc.)

 

:)

takk

-TJ-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Administrerer du en maskin til 500 000 og med software til en million så har du helt andre krav til både hardware og OS enn om du sitter og skal skrive i word eller spille.

 

De som bruker unix på en sånn maskin bruker den absolutt som verktøy og hverken som sandkasse eller leketøy. Og for dem så er ikke Windows et seriøst OS.

7213190[/snapback]

 

Nå var jo dette kommentarer til denne testen da, og jeg føler ikke akkurat den sikter seg inn mot gruppen med maskiner til 500 000 og software til en million, oddsen for at man allerede har mer enn 2 gig på en slik maskin er vel ganske høy, for å ikke snakke om at man da antakelig tester selv for å finne maskinvare som er bra til de programmene man bruker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Denne skrus av fra kontrollpanel -> system -> avansert -> ytelsesinnstillinger -> avansert -> virtuelt minne - endre -> ingen sidevekslingsfil

 

 

-TJ-

7213829[/snapback]

 

Jeg gjorde det nå, men fremdeles ligger PF på 400MB :/

 

HVA ER GALT MED MASKINEN MIN?! :(

7215317[/snapback]

 

Du vet at du må omstarte?

 

AtW

Lenke til kommentar

Syns de burde kanskje rettet seg mere mot OS, som Vista, og hvilke krav det har, og kanskje ikke generelt hvor mye du trenger til dags dato på spesifik programvare og nyee av maskinen. XP med 100-200MB idle og Vista med 350-700MB idle i taskmanager. (++?) Dette er vesentlige forskjeller man heller burde bry seg om!

 

Bruttern kjører RC1 Ultimate og F.E.A.R går som hakka møkk med 1GB. Generell vista bruker burde sette seg standard på minst 1.5GB. Tenker kun mengde arbeids RAM nå og ikke på ting som Dual Channel m.m. som kan forbedre ting.

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Testa da vista med 512 ram, slo av alt det sygge drittet og clean + litt modifiksasjon så gikk det ikke veldig mye tregere enn xp. Klart mer er bedre :)

7216258[/snapback]

 

Joda, masse "addons" og GUI effekter man kan skru av. :roll: Ser til idle bruk ved første oppstart og ingen ekstra programvare lagt til . På min 2GB Opty x2 2,7GHz PC - 700 MB, og broren min sin 2,6GHz 1GB 300-500MB. Ser også noen ganger at OSet bruker mindre minne, på maskiner med mindre mengde RAM enn andre. Laptopen min og PC har vel en 100-200 RAM forbruk i forksjell ved XP med samme programvare... :ermm:

Lenke til kommentar
Med spill som BF2 og du kjører oppløsningen på maks av det skjermen din klarer og full eye candy så må/bør du har 2gb ram...ellers så vil du slite som bare det med lagging og lange loade tider fra brett til brett..det samme gjelder jo for så vidt med F.E.A.R. også...

7210144[/snapback]

Bruker egentlig spillet noe mer ram av å ha høyere oppløsning? Teksturene tar jo like mye plass uansett oppløsning. Fysikk og A.I. er vel totalt uavhengig av oppløsning.

 

hal9k: Hva er du bruker PCen til siden du opplever stadig oftere at 4 GB (GiB?) blir i minste laget?

 

Kimmer: Antall kjerner på CPU vil neppe ha noe å si for mengden minne som brukes.

Lenke til kommentar
...

Men 4 gb er det meste windows xp takler :)

7210006[/snapback]

 

retelse: det er maks for windows xp (32bit)

7210015[/snapback]

 

retelse: maks skulle jo være 3 gig på 32bit. Man måtte vell gå i biosen og slå på noe for og få 4 gig.

 

Jeg på min Win XP Pro x64 kan ha noe mer en bare 4 gig. Det er EKSTREMT mye.

 

Bare Sidevekslingsfila kunne være opptill 16TByte.

 

Currently, 32-bit editions of Windows are capable of supporting up to 4 gigabytes (GB) of system memory, with up to 2 GB of dedicated memory per process. Windows Professional XP Edition x64 currently supports up to 128 GB of RAM, with the potential to support up to 16 terabytes of virtual memory as hardware capabilities and memory sizes improve.

Lenke til kommentar
de fleste brukerene her kjøper vel en pc med 512 eller 1gb minne. så kjøper de mer minne til. testen hade vært mer spennende om "real life" senarioer som 2x512 + 1x1gb brikke kontra 2x1gb eller 4x512 f.eks. det er fremdeles endel brukere der ute, som bruker dette forumet, som ikke har fått med seg forskjellen på enkel og dobbel kanal minne..

 

dere skjønner hva jeg mener eller ble dette for mye flisespikkeri..

7212719[/snapback]

Enig i det! Det hadde vært en fin oppfølger til denne artikkelen.

 

I mellomtiden kan vi se:

- Forskjellen på 1 og 2 minnekanaler (Athlon 64)

(Huff hvor ble det av den linken til testen av 2*1024 vs. 4*512 MiB?)

 

Ellers så må jeg uttrykke sympati med de som synes det er dumt at Vista stikker av med en haug minne som det kunne latt programmer og spill få bruke. Det gjør det jo ekstra bittert at ikke spillprodusentene lager linux-kompatible versjoner av spillene.

Lenke til kommentar
Haha! Joda, vet det:P Få jo til og med beskjed om det. Restarta en gang rette etterpå og den har stått av i hele natt.  :mad:

7215388[/snapback]

 

Du må trykke på "Set" etter du velger "No paging file", og det må gjentas for alle partisjonene..

 

Slik at det står blankt i "paging file size" for c:,d: e: osv... (se vedlegg)

 

Hvis du gjorde alt dette, er det sikkert windows som gjenoppretter virtuelt minne automatisk fordi du går tom... (i så fall pleier det å komme beskjed nederst til høyre i "tray"'en)

post-94439-1162665516_thumb.png

Endret av alx57
Lenke til kommentar

2 GB minne er neppe brukbart for de fleste spill, men du har dataspill som er dårlig programmert på minnefronten. Disse spillene vil ha en høy "memory leak", hvis det er det riktige uttryket, og vil hakke og klage uansett om du har den råtassen av en maskin.

 

World of warcraft for eksempel er relativt dårlig på nettopp det så 2gb vil føles veldig behagelig vil jeg tro i det spillet. WoW har en sær tendens til å fylle opp minne helt med data og ikke slette dem gradvis ettersom de blir gamle (altså du drar til en ny sone for eksempel). Harddisken er da i bruk som virtuelt minne.

Lenke til kommentar

til dere som oppgraderer minnet fordi spillene hakker.. hva med å sette ned oppløsningen til 1600x1200 og sette textures til "medium"? det fins instillinger både i spillet og i driverne liksom...

 

bare en tanke. ellers kjører min pc greit med 1gb ram til det meste. men har en gammel cpu (xp2500 2,2ghz) som setter en stopper for det meste av oppløsninger og fysikk/shadows etc. jeg ville ha oppgradert cpu lenge før ram'en i alle fall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...