Scix Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Hei! Finnes det ett program der ute som er laget for å formatere PC-en, og som støtter boot from cd? Ser helst at det er gratis. Har søkt en del på google, men finner bare "how too's" på vanlig formatering... Med tanke på at jeg legger det i Sikkerhets kategorien, så må de kunne slette slik at det er slettet. ("Lillebror skal ikke finne det igjen", tankegang her) Endret 3. november 2006 av Scix Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 (endret) program til å formatere? ehh.. hvis du skal formatere systemdisken (oftest C:\) så kan det fikses under installasjon av operativsystem. Ergo: stapp inn installasjons-cd/dvd som du har tenkt til å legge inn, og restart maskina. Underveis skal du få mulighet til å slette/oprette partisjoner med tilhørende formatering. Skal du formatere en partisjon som operativsystemet ditt ikke ligger på, er dette meget enkelt: I windows: åpne min datamaskin, høyreklikk og velg formater. (Eventuelt høyreklikk på 'min datamaskin' -> behandle -> diskbehandling ) EDIT: Ang. permanent sletting av data: velger du "hurtig formatering" overskrives ingenting på disken, og da kan man finne igjen filene vha. spesiell programvare. "Standard" formatering skriver over alle felter på harddisken (slik jeg har forstått det, er ingen ekspert på området), men det er allikevel fullt mulig å finne igjen data. Det finnes flere ulike firma som jobber med å oprette tapte/overskrevne data, så hvis du er litt små-paranoid, samt at informasjonen på disken er sensitiv, så bør du hente øksa og ødelegge harddisken! F.eks. bør ikke politi og stat kun foreta formatering/sletting før gamle maskiner videredistribueres. Isteden bør disker med sensitivt innhold destrueres! (En ny disk koster jo ikke så mye..) Endret 3. november 2006 av qualbeen Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Formater og installer ren XP som vanlig, og finn ett pogram som kan sitte i noen timer å overskrive den ledig plassen 2 - 3 ganger. Da skal det godt gjøres å finne noe som helst. Se hva du finner her: http://www.google.com/search?sourceid=navc...write+freespace AKIRA Lenke til kommentar
raaven Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Enig med qualbeen der Men om du mener at du skal dele opp disken og mekke å trikse litt finnes det et kjent program med navn "PartitionMagic" du kan finne gratis trial her Lenke til kommentar
Scix Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 (endret) he he, mulig jeg forklarte litt dårlig her. Jobber som IKT lærling, og på jobben har vi en del PC-er som skal bytte brukerområde, eller fjernes totalt, og derfor må jeg formatere diskene slik at det er vanskligere å finne data som en gang var lagret på de. Derfor lurte jeg på om det var et program som kunne boote fra CDrom, på samme måte som PartitionMagic, og som hadde én oppgave: Skrive over disken... Kan sikkert sette sammen noe som kan gjøre det for meg, men jeg gidder liksom ikke finne opp hjulet på nytt, hvis du er med... Endret 4. november 2006 av Scix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå