somethingblue Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 sitter her med en WD 60 gb hd . maskinen står på 24/7 , bruker bare en stor vifte som kjøling i tilleg til cpu vifte og den ups viften. hvor lenge vil hd'en vare , kan jeg risikere at den vil slutte å virke iløpet av et år eller har det ikke så veldig mye å si at den står på om natten Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Det er det ikke noen som kan gi det et korrekt svar på? Men du kan sikker ha den i 2-3år om du har bra med kjøling på wd disken din. Mine 4 ibm'er er nå 22månder og de funker enda. Eg har kjøling på dem? Lenke til kommentar
Mezzy Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Sitter med en 3,5 år gammel PII-450MHz med en like gammel 10GB IBM disk.. Virker nå enda det? :smile: Mvh, Stian... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Det er umulig å gi et konkret svar på hvor lenge de vil leve. Noen varer bare noen dager andre varer måneder eller mange år. Det er ren statistikk å gjette på hvor lange en bestemt disk vil vare. Som et eksempel tror jeg ca 98% av diskene overlever den første uka, ca 80-95% det første året, 70-90% det andre året osv. Men seff. dette er jo vill gjetting fra min side og det er ingen måte å vite nøyaktig hvilke disker som dør. Gå inn på http://www.storagereview.com/ og registrer dine levetids-erfaringer i "reliability database" så kan dere også bidra til statistikken. (produsentene selv røper ikke slikt) Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Mener å ha lest at gjennomsnittlig driftstid for IDE-disker mellom havari er ca. 150 000 timer. Tilsvarende for SCSI-disker 200-250 000 timer. Dette er imidlertid statistikk og betyr på ingen måte at disken min eller din vil vare et bestemt antall timer. Hvis man først får havari hjelper det lite at disken i snitt skulle vart lenger. God kjøling, unngå støt/vibrasjoner og hyppig start/stopp er tips som vil forlenge levetiden. Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 40MB harddisken i den gamle 386sx 16Mhz`en vår fungerer fortsatt :smile: Den begynner sikkert å bli litt sliten etter å ha vært i drift siden begynnelsen av 1990, men den surrer og går fortsatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå