Gå til innhold

levetid på en hardisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er umulig å gi et konkret svar på hvor lenge de vil leve. Noen varer bare noen dager andre varer måneder eller mange år. Det er ren statistikk å gjette på hvor lange en bestemt disk vil vare.

 

Som et eksempel tror jeg ca 98% av diskene overlever den første uka, ca 80-95% det første året, 70-90% det andre året osv. Men seff. dette er jo vill gjetting fra min side og det er ingen måte å vite nøyaktig hvilke disker som dør.

 

Gå inn på http://www.storagereview.com/ og registrer dine levetids-erfaringer i "reliability database" så kan dere også bidra til statistikken. (produsentene selv røper ikke slikt)

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at gjennomsnittlig driftstid for IDE-disker mellom havari er ca. 150 000 timer. Tilsvarende for SCSI-disker 200-250 000 timer.

 

Dette er imidlertid statistikk og betyr på ingen måte at disken min eller din vil vare et bestemt antall timer. Hvis man først får havari hjelper det lite at disken i snitt skulle vart lenger.

 

God kjøling, unngå støt/vibrasjoner og hyppig start/stopp er tips som vil forlenge levetiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...