Gå til innhold

Sambafilserver som samarbeider med AD

Anbefalte innlegg

Følger denne guiden om å lage en linux-filserver som samarbeider med AD.

Jeg skal legge inn pakkene heimdal, opanldap og samba3.

Guiden bruker kildekode, men jeg føler heller for å bruke apt.

Men apt finner ingen pakker som heter heimdal, bare heimdal-servers, heimdal-clients etc.

Hvilke av disse skal jeg bruke? Evt begge?

Det samme gjelder opnldap også.

Eller har noen evt. en bedre guide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du setter opp en server, skal du sikkert ha server-pakkene.

7209558[/snapback]

Kan være at samba bruker heimdal-klienten til å kople på AD-servere.

7227301[/snapback]

Jepp, det er det jeg også lurer litt på. Prøver meg bare fram nå, så får vi se hvordan det går :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert alle pakkene, men har problemer med konfigureringen...

Når jeg prøver å koble til domenekontrolleren skjer dette:

#Prøver å koble til domene som ikke fungerer:
kinit Administrator@FEILDOMENE
kinit(v5): Cannot resolve network adress for KDC in requested realm while getting initial credentials
#Prøver å koble til eksisterende domene
kinit Administrator@DOMENE
Password for Administrator@DOMENE:
kinit(v5): Clock skew too great while getting initial credentials

Ser jo ut som han finner domenet, men autentiseringen eller noe annet feiler..

Lenke til kommentar

Når du holder på med slikt er det viktig at klokker er i sync... Uansett, lykke til, men jeg tror du har litt å jobbe med om du går kildekodeveien... Jeg har litt erfaring, men ikke med heimdal/AD. Samba og LDAP, derimot, kjenner jeg bedre.

Lenke til kommentar

Hmm. Det burde funke nå, alle pakker er installert og konfigurert og jeg har fått koblet meg på domenet. Når jeg kjører kommandoene getent passwd og getent group lister den opp brukere og grupper på domenet, så det ser bra ut.

Men allikevel får ingen tilgant på sharet :/

Bruker denne smb.conf-fila (bare byttet ut med vårt domene etc)

[global]

# global options needed by samba to communicate with

# Windows 2003 Active Directory

realm = SAMPLEDOMAIN.INVALID

workgroup=SAMPLEDOMAIN

password server = controller.sampledomain.invalid

security = ADS

encrypt passwords = yes

# winbind configuration: mapping ADS users to

# uid's and gid's, enabling the enumeration of users

# and groups.

# winbind separator is the character that separates

# user or group names from the domain name.

winbind separator = +

idmap uid = 10000-20000

idmap gid = 10000-20000

winbind enum users=yes

winbind enum groups=yes

# Example share definition

[public]

comment = Public data directory

read only = no

path = /sambapublic

user = @"SAMPLEDOMAIN+domain users"

Når jeg da prøver å koble til fra en windowsmaskin med en bruker som er medlem av domain users burde jo dette fungere...men det gjør det selvfølgelig ikke :p

Lenke til kommentar
Den user-linje under public så merkelig ut spør du meg. Finnes katalogen /sambapublic ?

Forøvrig kjenner jeg ikke til "security=ADS", så jeg vet ikke helt hva det ligger i det...

7228368[/snapback]

Jepp, katalogen finnes, og har satt 777-rettigheter bare for å være sikker på at det ikke er der begrensningen ligger. Regner med ADS står for AD-server.

Er enig i at user-linja ser rar ut.. Som du ser setter jeg "+" til å være skillet mellom domenenavn og gruppe/bruker lenger oppe. Så det skal bety at alle som er medlem av gruppen domain users under domenet skal ha tilgang.

Edit: grunnen til at det skal stå @ foran er visst siden jeg skal definere en gruppe. Skal du kun ha en bruker skal du ikke ha @ foran.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Ja, du, det er jeg helt klar over, men dersom du skal åpne for f.eks. "Administrator" vil linjen se mer slik ut meg bekjent: @DOMAIN\Administrator .

For meg ser det ut som du har tatt eksempellinjen uten å redigere den. Klager ikke Samba? Du må jo teste dette, kommenter ut users-linjen, gi alle tilgang osv osv. Få ting til å funke.

Lenke til kommentar
Når du holder på med slikt er det viktig at klokker er i sync... Uansett, lykke til, men jeg tror du har litt å jobbe med om du går kildekodeveien... Jeg har litt erfaring, men ikke med heimdal/AD. Samba og LDAP, derimot, kjenner jeg bedre.

7228145[/snapback]

Synk begge mot en ntp-server, f.eks. ntp.uio.no. Evt. så tror jeg NTP er innebygget i AD?

Lenke til kommentar

Joda, begynner å få det meste til nå, men har et lite problem. Jeg får ikke til å sette begrensningen i Samba. Dette er greit nok, for det er mer praktisk å sette på filnivå. Jeg kan for eksempel kjøre "chown DOMENE+Administrator:Domene+"Domain Admins" /enmappe" for å gi administrator og domain admins rettigheter.

Men hvis jeg vil gi spesielle tillatelser også til andre grupper? F.eks. gi Domain admins og administrator fulle rettigheter, domain users leserettigheter og andre ingen rettigheter? Kan man definere flere grupper som eier av en fil i Linux?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...