Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva synes du om utseendet på store bensinslukere?


Simen1

Hva synes du om utseendet på store bensinslukere?  

694 stemmer

  1. 1. Hva synes du om utseendet på store bensinslukere?

    • Jeg synes disse bilene (se bildene i linken) er utrolig pene og gir en stor statusstjerne.
      132
    • Jeg synes disse bilene er litt pene og gir litt status.
      140
    • Jeg synes de er hverken pene, stygge eller gir noen status.
      156
    • Jeg synes de er litt stygge.
      66
    • Jeg synes de er stygge, harry og gir lavere sosial status.
      140
    • Jeg brekker meg når jeg ser slike og vil heller kjøre søppelbil enn å bli sett i en slik.
      60


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Hørtes nå forbasket misunnelig ut trådstarter i denne posten. Lider vi av et mindreverdighetskomplex kanskje?

 

Og, hvor mye en bil bruker per mil, spiller da ingen rolle sålange folk med slike biler nesten ikke kjører de! Har selv en bil som bruker godt med bensin, 4,5 liter på mila er ikke uvanlig på den typen, men hva for rolle spiller egentlig det, når jeg fylte 2 bensintanker på den i hele 2007, og det fortsatt er mer igjen?

Lenke til kommentar
Hørtes nå forbasket misunnelig ut trådstarter i denne posten. Lider vi av et mindreverdighetskomplex kanskje?

 

Og, hvor mye en bil bruker per mil, spiller da ingen rolle sålange folk med slike biler nesten ikke kjører de! Har selv en bil som bruker godt med bensin, 4,5 liter på mila er ikke uvanlig på den typen, men hva for rolle spiller egentlig det, når jeg fylte 2 bensintanker på den i hele 2007, og det fortsatt er mer igjen?

 

Hvilken bil har du?

 

OT: Finnes mange bensinslukere som man kan bruke hver dag, men som ikke ser ut som en bensinsluker.

Se på audi s6/rs6, bmw m5 og mercedes e55.

Lenke til kommentar

@Simen1: Kan du forklare hva du legger i uttrykket status i denne sammenhengen? Tydeligvis må det ha noe med stor/høy status ha noe med om man syns noe er pent, og lav status ha noe med om man syns det er stygt.

Slik jeg oppfatter uttrykket status i en sammenheng som dette har ikke inntrykket pent/stygt nødvendigvis noe status å gjøre.

F.eks så syns jeg en Granada MK1 2-dørs sedan har pene linjer som kan minne på en måte om enkelte american muscel-cars, noe som tilltaler meg. Jeg ser alikevel ikke på den bilen som et statussymbol.

Lenke til kommentar

Teit avstemming da ...

 

Jeg synes noen av dem er pene, men de gir ikke nødvendigivs status (jfr. at de er billige pga. "smutthull" i loven) - så hva skal jeg stemme? Jeg synes Ford F-150 Lightening og Porsche Cayenne er pene biler, men jeg liker ikke f.eks. Nissan Quasquai (?). Det blir som å spørre: "Er blondiner pene?" eller "Er mat godt?".

 

Ser jo med en gang hvilket parti trådstarter tar, når han skriver "store bensinslukere" (om de drikker 1,5 eller 0,15 liter på mila har vel lite å si for utseendet?); velger de avstemmingsalternativene og legger ved bilde av de to styggeste SUV-ene han finner.

 

Spør du meg, er dette en teit måte å starte en saklig disksjon.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

simen1 skjønner ikke hvordan du kan hate disse bilene så mye, er det fordi du ikke har råd? (det er det jo nesten ingen som har)

 

PENE bensinslukere:

Range Rover Vouge

aus2007082243627_alt.thumbnail.jpg

 

Audi Q7

audi_q7_4070.jpg

 

Range Rover Sport

HPIM3005.jpg

 

Mercedes Benz M-klasse

1.jpg

 

 

Altså, hvordan kan du si at de her er stygge?

Endret av drz
Lenke til kommentar
Bor på Marjorstuen og der ser jeg stadig vekk Range Rover, Cayenne og M-klasse. Q7 er stygg som juling. Faktisk nesten like stygg som Cayenne. Førstnevnte burde ha vært byttet ut med X5. M-klasse er forøvrig den peneste SUV-en på markedet, spør du meg.

 

Ja men det er fordi du bor i Oslo og det er der de fleste av de bilene ruller =)

Lenke til kommentar

Jeg synes de er latterlige, grusomme, og viser hvor korka folk er i huet og hvor optatte de er av å kjøre "stor og tøff bil med status"

 

Med unntak av de som faktisk kjører XC90 på grunn av den praktiske plassen og som har masse unger, bikkje osv. Og med unntak av folk som kjører offroadere som faktisk kan kjøre på annet enn grus og asfalt, og som BRUKER de ute i marka.

Lenke til kommentar

Dieselmotorer og automatgir passer perfekt for slike biler. SUV er en biltype som virkelig kan nyttiggjøre seg av det høye dreiemomentet, spesielt hvis man har med seg en tilhenger.

 

Nå er det ikke bare Volvo som tilbyr 7-setere i SUV-segmentet. Det finnes dog MPV-er som kan konkurrere med plassen i en stor SUV, så det finnes sjelden en god unnskylding for å kjøre en drivstofftørstig SUV. Motorene til XC90 er ikke akkurat state-of-the-art hva gjelder forbruk. Skal man absolutt kjøre miljøvennlig er RX400h det beste alternativet hittil, men både BMW og Mercedes-Benz har hybridløsninger på gang.

Lenke til kommentar

Hybrider er slett ikke miljøvennlige. Produksjonen av dem er langt fra miljøvennlig og levetiden på batteriene og bilen generelt blir et avfallsproblem raskere enn normale biler. Når de også går på bensindrift er de vesentlig tyngre enn tilsvarende ikke-hybrid modeller, og dermed får man økt forbruk av drivstoff.

 

Det som faktisk er meget miljøvennlig er å bygge store amerikanske SUV'er om til gassdrift. Leste et sted at en dieselbil forurenser 80 ganger mer enn en gassbil. Og da snakker vi om NOx og partikler m.m. CO2 er egentlig en av de minst miljøskadelige gassene en bil slipper ut.

Lenke til kommentar

Tja, akkurat hva som miljøvennlig eller ikke strides vel de lærde om. Ønsker man å begrense global oppvarming er en reduksjon av CO2-utslipp nødvendig. Bensinbiler slipper ut mer av denne gassen en dieselbiler.

 

Ja, hybridbiler er tyngere enn biler uten elektromotor, men selvfølgelig har de ikke høyere forbruk enn tilsvarende biler uten. LS600h og RX400h slipper ut mindre enn sine konkurrenter, eks. 7-serie/X5 og S-klasse/M-klasse, men differansen er ikke stor.

 

Nå er vel bilproduksjon i seg selv ikke spesielt miljøvennlig. Hybridløsninger er sikkert ikke svaret på klimakrisen, men jeg tviler på at gassdrevne heller er det. CO2-utslippene fra en gassdrevet bil er rundt 20-30 % lavere enn fra en bensinbil. Utslippene av NOx er også lavere, det samme gjelder kullos. Miljøgevinsten blir dog for liten til at det kommer til å satses særlig på dette.

 

De nye hybridløsningene fra MB og BMW kombinerer elektromotor(er) med dieselmotor. Det gir redusert forbruk og lavere utslipp av CO2. Ulempene med dieselmotorer er først og fremst synlige i tettbygde strøk, ettersom diesel slipper ut flere skadelige gasser og partikler enn bensin. Partikkelfilter har vist seg og ikke være like effektivt som man trodde.

Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar

Diesel er og blir styggedom. Dieselpartikkelfilter genererer faktisk helseskadelige utslipp. Den ørlille CO2 reduksjonen i forhold til bensin er overhodet ikke verd det, alle ulempene tatt i betraktning, og ikke minst det fakta at CO2 er en relativt ubetydelig klimagass. Men det er vel noe de rødgrønne har funnet ut at de vil peke ut som syndebukk, og man har fått hypet opp akkurat dette på verdensbasis. De vil jo f.eks. ikke begynne å plukke på landbruk og andre syndere som er langt verre. CO2 reduksjon er ikke svaret på "klimaproblemene". Men det skader ikke å få et renere nærmiljø.

 

Elektriske biler er en grei nok løsning i Norge, hvor vi faktisk produserer strøm på en "ren" måte. Men i de fleste deler av verden produseres strøm fra olje, kull og gass, som genererer utslipp, og deretter på grunn av energitapet over nett og til slutt oppladningen av batterier fører til mere utslipp enn om man hadde forbrent drivstoffet direkte i bilen. Dette er b.la. grunnen til at loven om elektriske biler i California ble borte.

Lenke til kommentar
Elektriske biler er en grei nok løsning i Norge, hvor vi faktisk produserer strøm på en "ren" måte. Men i de fleste deler av verden produseres strøm fra olje, kull og gass, som genererer utslipp, og deretter på grunn av energitapet over nett og til slutt oppladningen av batterier fører til mere utslipp enn om man hadde forbrent drivstoffet direkte i bilen. Dette er b.la. grunnen til at loven om elektriske biler i California ble borte.

Selvom du bruker strøm fra et kullkraftverk vil en elektrisk bil forurense mindre per km. enn den gjerrigste bensin/dieselbil som finnes. Når man etterhvert får effektivisert produksjon av strøm ytterligere, og gradvis går over til mer fornybar energi vil forskjellen bare bli større og større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...