Gå til innhold

Omtale av Sam & Max: Culture Shock (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Takk for alle kommentarene. :)

 

Så til temaet for denne posten: Det er riktig at spillets korte lengde har blitt tatt i betraktning i karaktervurderingen. Jeg hadde det som nevnt morsomt under spillingen, men synes slutten kom alt for raskt, selv om jeg tok meg god tid underveis.

 

Det er i utgangspunktet Gamer.no sin politikk at pris ikke skal ha noen innflytelse på karakteren, verken i positiv eller negativ grad. Grunnlaget for denne politikken er i hovedsak at prisene (både for spillet som vurderes og konkurrerende spill) endrer seg over tid, og at selve spillet ikke blir noe bedre eller dårligere fordi det koster lite eller mye.

 

Dette er en politikk man kan være uenig i, noe mange utvilsomt er (og vi har også diskutert temaet kraftig innad i Gamer.no), men så lenge vi har den politikken synes jeg det blir galt å gjøre unntak for enkelte spill, bare fordi utviklerne/utgiverne har definert dem som "episodebaserte".

 

For Sam & Max sin del, er dette selvfølgelig ikke ideelt. Håpet mitt er at folk leser omtalen (eller i det minste konklusjonen), og ser at dette faktisk er et godt spill med en pris som står i stil med lengden på spillet.

 

Jeg er selv litt usikker på hva vi bør gjøre med fremtidige Sam & Max-episoder (og andre episodebaserte spill med lav pris). Det er mulig det ikke fungerer spesielt godt å skrive separate omtaler av de individuelle episodene, eller at vi må finne en annen løsning i forhold til karakterer.

 

Men jeg tror videre diskusjon rundt dette emnet burde tas i en separat tråd, for eksempel i tilbakemeldinger-kategorien, fordi det går mer på hvordan Gamer.no skal vurdere spill generelt (og episodebaserte eller billige spill spesielt).

Lenke til kommentar

Flott anmeldelse.

 

Som gammel LucasArts fan, hadde jeg store forventninger til dette spillet. Har selvfølgelig rundet det eldre Sam & Max Hit The Road flere ganger, og det er jo et fantastisk spill, i samme grad som de andre SCUMM baserte spillene til LucasArts, som Day of the Tentacle, Monkey Island-serien, Indiana Jones and The Fate of Atlantis, Full Throttle, mm..

 

Rundet Culture Shock igår, og satt igjen med en god følelse. Synes TellTale har greid å gjenskape den gamle atmosfæren som lå over Hit The Road spillet, og det er positivt. Som tidligere påpekt her, var jo spillet rimelig kort, det tok ikke mange timene å runde det, men det var kjekt så lenge det varte. Pek og klikk systemet fungerer utmerket, og jeg har ikke mye å sette finger'n på. Synes også de har greid å beholde den gamle gode humoren som ligger i Hit The Road. Gleder meg til neste episode. Slike spill trenger vi flere av.

 

Stå på, TellTale.

Lenke til kommentar

Herllige Wilco, dette har jeg ventet på i årevis! Om nå bare de gamle gutta i Sierra/Yosemite kan lage nye eventyr i en av sine quest serier ville livet vært fullkomment.

 

Bra anmeldelse, dog liten pirk;

 

Prisen står riktignok i stil med lengden, men det er vanskelig å føle seg helt tilfredsstilt når listen over medvirkende ruller over skjermen og det hele er over (for denne gang).

 

Når dette er kapittel en av seks så er det positivt at man ikke er tilfredsstilt og ønsker mer. Det er vel hele poenget? Man skal ønske et nytt kapittel og personlig finner jeg kommentarene om kort lengde som positivt og noe som gjør at man vil glede seg til kapittel to når kapittel en er gjennomspilt :)

Lenke til kommentar

Kjøpte alle 6 episodene tidligere idag, enig at slike prosjekter må støttes opp ved å kjøpe. :) Har kun rukket å spille litt, kommet meg akkuratt ut av kontoret og starten må jeg si ga meg god lyst til å fortsette. hehe Noe som jeg skal gjøre nå faktisk, samt glede seg til imorgen og spille mer da. :)

Lenke til kommentar

01.01.07, 01.02.07, 01.03.07, 01.04.07, 01.05.07 tror jeg de andre fem kommer på om jeg husker rett fra produsentens side før i dag.

 

Lite spørsmål angående kjøp av dette spillet. Får du en key f.eks på epost når du kjøper det og en nedastningslink som gjør at du uten å måtte gå gjennom dumme valideringssystemer og annet kan installere og begynne spillet på få minutter?

Lenke til kommentar
Da har jeg spilt gjennom episode 1. :) Vel verd de 9 dollarene ja, og at "spillet" var litt i korteste laget er selvsagt litt irriterende, men veldig forståelig. Generelt var stemningen veldig god, og jeg fikk helt klart sansen for mer adventure. Tiden har defor kommet til å fyre opp DosBOX/ScummVM og kjøre opp "Day of the tentacle" igjen -- la oss håpe det er like bra som det en gang var. :)

7209623[/snapback]

 

DOTT er like bra som det en gang var ja :) Tror jeg skal sjekke ut dette spillet, selv om Sam & Max i mine øyne ikke var det beste adventure-spillet av "den gamle skolen".

 

AtW

Lenke til kommentar
det eneste egentlige problemet er at det er ferdig så alt for fort. Prisen står riktignok i stil med lengden, men det er vanskelig å føle seg helt tilfredsstilt når listen over medvirkende ruller over skjermen og det hele er over (for denne gang)

Hvordan kan dere egentlig trekke for noe slikt, egentlig? Dere visste vel at spillets handling er delt opp i episoder...?

7210141[/snapback]

 

De viste vel at spillet var 3d også, betyr det at de ikke kunne trekt om de synes det burde vært 2d? De viste vel at det var andre stemmer som spilte sam & max, betyr det at de ikke kunne ha trekt for det, om de ikke likte de?

 

Jeg synes det er helt legitimt å ikke være helt fornøyd med episode-systemet, selv om man vet at det blir brukt.

 

AtW

Lenke til kommentar
01.01.07, 01.02.07, 01.03.07, 01.04.07, 01.05.07 tror jeg de andre fem kommer på om jeg husker rett fra produsentens side før i dag.

 

Lite spørsmål angående kjøp av dette spillet. Får du en key f.eks på epost når du kjøper det og en nedastningslink som gjør at du uten å måtte gå gjennom dumme valideringssystemer og annet kan installere og begynne spillet på få minutter?

7219244[/snapback]

 

 

Gikk ganske greit dette me å kjøpe.

 

1. Legg spillet i kurven og gå til kassen.

2. Registrer deg med e-post og passord + adresse.

3. Oppgi VISA, Mastercard eller annet ok kort.

4. Du får bekreftelse på kjøpet og link til å laste ned en liten fil på 120KB ca.

5. Kjør denne filen og du laster ned spillet på ca 72MB om jeg ikke husker feil.

6. Installer spillet og klar til spill.

 

E-post og passord som man skriver i punkt 2 der er for å reaktivisere spillet om man har behov for det.

Lenke til kommentar

Dette var et fantastisk spill! under 80MB og fantastisk atmosfære og gameplay, samt morsom og dekorativ grafikk selv om den er enkel.

 

La de store bloatware produsentene lære av dette. Meget god underholdning. Det er ikke alltid størrelsen som teller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Utifra det som står på hjemmesiden til TellTaleGames, så er det seks episoder i første sesong, altså det kommer kanskje mer etter det også. Skal tro om det kommen en ny sesong neste høst?

 

Om du ønsker det kan du nemlig kjøpe hele sesongen (seks episoder) i et eneste jafs ($34.95), og da kan du i tillegg til å laste ned hver episode når den blir lansert, også få tilsendt hele sesongen på DVD til våren.
Dette kommer jeg nok til å gjøre.
Lenke til kommentar
Noen som veit ka som er systemkravene på dette ? Kan jeg kjøre det på en slapp bærbar ? Er  ganske så kjip den bærbare, et eller annet Intel skjermkort, 512 ram og ca 2Ghz cpu.

 

Kunne spille Pirates såvidt på den...og det er jo littegrann krevende.

7210210[/snapback]

Tror det skal gå bra, hvis det kjører Boneville -serien -standard..

7210527[/snapback]

 

Og hva er Boneville - serien da ?

 

Kanskje jeg kan prøve å spille demoen å se om den kjører bra på maskina...

 

Her er detaljene på den bærbare, kan fullversjonen av spillet spilles på denne ?

GPU: Intel IGP M340

CPU: Intel mobile M - 2.00Ghz

RAM: 256mb ram

Lenke til kommentar
Noen som veit ka som er systemkravene på dette ? Kan jeg kjøre det på en slapp bærbar ? Er  ganske så kjip den bærbare, et eller annet Intel skjermkort, 512 ram og ca 2Ghz cpu.

 

Kunne spille Pirates såvidt på den...og det er jo littegrann krevende.

7210210[/snapback]

Tror det skal gå bra, hvis det kjører Boneville -serien -standard..

7210527[/snapback]

 

Og hva er Boneville - serien da ?

 

Kanskje jeg kan prøve å spille demoen å se om den kjører bra på maskina...

 

Her er detaljene på den bærbare, kan fullversjonen av spillet spilles på denne ?

GPU: Intel IGP M340

CPU: Intel mobile M - 2.00Ghz

RAM: 256mb ram

7225047[/snapback]

Last ned og prøv Boneville fra TellTaleGames da. Så ser du hvor bra/dårlig det går.

 

Og ja, grafikken på Sam & Max: Culture Shock er minst like bra som på Bone.

Lenke til kommentar
Jeg hadde det som nevnt morsomt under spillingen, men synes slutten kom alt for raskt, selv om jeg tok meg god tid underveis.

7217893[/snapback]

Så du visste ikke at dette bare var episode en, da? Det høres nemlig slik ut. Det blir som å se første episode av Lost, og så bli skuffet over at det ikke var noen avslutning. Kanskje dere burde anmelde episodebaserte spill på en annen måte? Evt. ikke gi en karakter før alle episodene er gitt ut.

 

De viste vel at spillet var 3d også, betyr det at de ikke kunne trekt om de synes det burde vært 2d? De viste vel at det var andre stemmer som spilte sam & max, betyr det at de ikke kunne ha trekt for det, om de ikke likte de?

 

Jeg synes det er helt legitimt å ikke være helt fornøyd med episode-systemet, selv om man vet at det blir brukt.

7220592[/snapback]

Greit poeng, men det blir feil å trekke for formatet spillet kommer i, på generelt grunnlag. Da vil jo alle episodebaserte spill anmeldt på Gamer.no komme dårlig ut. Jeg mener det må være innholdet som bestemmer karakteren, ikke måten det kommer på. Det blir som å trekke et spill for at det gis ut på tre cd-er istedet for én dvd...

Lenke til kommentar
Jeg hadde det som nevnt morsomt under spillingen, men synes slutten kom alt for raskt, selv om jeg tok meg god tid underveis.

7217893[/snapback]

Så du visste ikke at dette bare var episode en, da? Det høres nemlig slik ut.

Jeg antar du har lest omtalen? Hvis ikke bør du gjøre det før vi diskuterer videre, for jeg gjør det ganske klart der at dette er den første episoden i en serie på seks.

Det blir som å se første episode av Lost, og så bli skuffet over at det ikke var noen avslutning.

For det første, er ikke dette som en episode av Lost. En episode av Lost selges ikke som et selvstendig produkt, slik Sam & Max: Culture Shock gjør. Det at spillet er episode én av en lengre serie betyr sånn sett veldig lite, når det lanseres som et selvstendig produkt må vi bedømme det som et selvstendig produkt. Hadde Culture Shock kun vært tilgjengelig som en del av en større pakke, hadde ting stilt seg annerledes. For det andre er det ikke avslutningen som er problemet - Culture Shock har en velfungerende avslutning. Problemet er at den kommer alt for fort.

Lenke til kommentar
Jeg antar du har lest omtalen? Hvis ikke bør du gjøre det før vi diskuterer videre, for jeg gjør det ganske klart der at dette er den første episoden i en serie på seks.

7227675[/snapback]

Jada, jeg har lest omtalen, og jada, jeg vet at du vet at det er episodebasert, og jada, jeg setter det på spissen. Jeg tror bare at vi ikke blir enige om hva man skal forvente av et episodebasert spill. Det skal for ordens skyld sies at jeg ikke har spilt Culture Shock, så spesifikt er jeg på gyngende grunn. Men kjøper jeg en episode, forventer jeg å få slutten kastet i trynet, med cliffhangere og løse tråder som mentalt piner meg i påvente av neste episode. Jeg ser ikke på episode én som et selvstendig produkt. Hva markedsfører Telltales det som?

Lenke til kommentar

Eg forstår at de har ein policy på at spel skal vurderast uavhengig av pris, men det blir kanskje litt feil i dette tilfellet. Når prisen er satt so lågt, og det går klart fram av marknadsføringa at dette er ein "episode", og ikkje eit spel med normal/vanleg lengde, bør lengda vurderast utifrå det. Det blir veldig urettferdig om lengda skal vurderast på samme måte som for t.d. Gothic 3 og Oblivion.

 

Ellers synest eg dette var ein veldig bra omtale, og eit veldig bra spel. Trur eg ville ha gitt det 8 av 10. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke på episode én som et selvstendig produkt. Hva markedsfører Telltales det som?

Det spiller veldig liten rolle hva Telltale markedsfører Sam & Max: Culture Shock som, så lenge de velger å selge det som et selvstendig produkt. De kan kalle det "episodebasert" eller hva de vil, men til syvende og sist er det bare den lave prisen som kan rettferdiggjøre den korte lengden.

 

Det mener jeg som sagt den gjør, noe jeg også påpeker i omtalen. Men jeg har rett og slett ikke mulighet til å la dette påvirke totalkarakteren.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...