Gå til innhold

Har solgt mitt S2IS for å kjøpe mindre kompakt kam

Anbefalte innlegg

Trenger tips og råd til valg av kompaktkamera etter at jeg solgte mitt Powershot S2IS.

Krav:

- Bra bildekvalitet

- Bildestabilisator

- OK optisk zoom

- Mindre enn S2IS i størrelse

- MAX rundt 4000,-

Jeg vet du ikke får både i pose og sekk uten at det går utover størrelsen på kameraet, men jeg skal ha det med på feriereiser, og da vil jeg ha et som jeg kan ta med meg uten å måtte drasse på ei svær kameraveske/eller sekk.. Kameraet må ta bra bilder i dagslys ute, og kveldslys ute/inne.

Hva er bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et billigere, og et like bra kamera som Ixus 850IS på de fleste områder, er Nikon Coolpix P3. Møter alle dine krav til ca. 2500 kroner, og bildekvaliteten regnes som blant de aller beste i lommekompaktklassen.

Sammenlignet med Ixus 850IS, så mangler P3 vidvinkel, men Ixus 850IS sliter med uskarpe hjørner på grunn av dette. Ixus'en har også optisk søker, og er noe raskere på utløseren. Min mening er at Ixus 850IS ikke er verdt nesten 1500 kroner mer enn P3.

Lenke til kommentar
Et billigere, og et like bra kamera som Ixus 850IS på de fleste områder, er Nikon Coolpix P3. Møter alle dine krav til ca. 2500 kroner, og bildekvaliteten regnes som blant de aller beste i lommekompaktklassen.

Sammenlignet med Ixus 850IS, så mangler P3 vidvinkel, men Ixus 850IS sliter med uskarpe hjørner på grunn av dette. Ixus'en har også optisk søker, og er noe raskere på utløseren. Min mening er at Ixus 850IS ikke er verdt nesten 1500 kroner mer enn P3.

7212741[/snapback]

Jeg syntes P3 virker noe "klumpete" og tungt.. 200g for et "lommekamera".

Hvordan er IXUS900 i forhold til 850is og p3? Ser at elkjøp har det til 3945,-

linken til elkjøp

Jeg legger heller i 1000-1500 og får et kamera som er bygget bedre og veier mindre enn å spare de pengene..

Endret av pr0tec
Lenke til kommentar
Jeg legger heller i 1000-1500 og får et kamera som er bygget bedre og veier mindre enn å spare de pengene..

Er ikke alltid de er bygget bedre, og P3/P4 (er bare wifi som skiller dem) veier 170 gram sammenliknet med 150 på Ixus 850IS...

Må innrømme at jeg ikke synes de 20 grammene er verdt 1000 kr. Tenk på det slik: du får en kilopris på 50000,- for de ekstra grammene :o)

Det er bittelitt større, 91x62x31 mm vs 90x58x25, men igjen - tør ikke påstå at de mm heller er verdt 1000 kr...

Lenke til kommentar

Er ikke alltid de er bygget bedre, og P3/P4 (er bare wifi som skiller dem) veier 170 gram sammenliknet med 150 på Ixus 850IS...

Må innrømme at jeg ikke synes de 20 grammene er verdt 1000 kr. Tenk på det slik: du får en kilopris på 50000,- for de ekstra grammene :o)

Det er bittelitt større, 91x62x31 mm vs 90x58x25, men igjen - tør ikke påstå at de mm heller er verdt 1000 kr...

7227896[/snapback]

Selfølgelig kommer noen å ødelegger med tall og fakta... :(:p

Hehe, neida, du sier noe der.. Men får det bare for meg at P3 virker litt klumpete og stort...

Lenke til kommentar

Er riktig at Ixus 850 virker mindre klumpete. Synes faktisk P3 er hakket bedre å holde, på grunn av størrelsen. Bedre er det også, optisk sett, delvis fordi det er ørlite større (større optikk=skarpere optikk, stort sett ihvertfall), og delvis fordi 850IS har vidvinkel som ødelegger noe av skarpheten i kantene.

Fordelene med Ixus 850 fremfor P3 er optisk søker, vidvinkel (med de fordeler og ulemper det gir) og design. Dessverre betaler du mye for designet, men det er jo viktig at man kjøper et kamera man trives med... ellers kan man miste noe av lysten til å ta bilder.

Har du lyst til å bruke 1500 kroner på design, så synes jeg du skal gjøre det. Men P3 er et utrolig godt kamera om du vil spare noen kroner også. Det er vel det kameraet vi har fått best tilbakemelding på av alle lommekamera vi har solgt i det siste, inkludert Ixus 800IS. Ixus 850IS har vi ikke rukket å selge så veldig mange av enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...