S.M. Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Bilen min: mitsubishi galant. Det ser ut til at batteriet tømmes over lengre perioder. Det begynte samme dag som frosten kom. Jeg målte hoved-strømmen som den trakk til 180 et eller annet. Vet ikke om det er milli eller hel ampere siden apparatet mitt viste samme verdi på 10A og 2000mA valget. Sjønner ikke at det kan være 180 milliampere siden med et lite regnestykke blir det da 2.2 W.. Kan muligens være klokken som trekker dette men da jeg fjernet sikringen for kupeen (uten klokken) sank strømverdien til 130. Jeg skiftet først batteri på bilen for jeg trodde den var ødelagt men det nye blir også tappet. Er det noen som kan komme med inspill... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Det kan være hengerkontakten, mange som har hatt problemer med det. Bare spray inn litt "verktøy på boks". På Daewooen var det en liten plast dings som hadde falt av når den ble tappet for strøm, oppdaget det ved en tilfeldighet da det så ut til å mangle noe bak der. Men da skal det sies at den tappen var umulig å få tak igjen ny selv om den trykte ned bagasjeromsbryteren. Tok med den ødelagte delen og bilen til motorforum og fikk de til å undersøke for meg. Endte opp med noen plastgreier som skulle helt andre steder bak der. De kunne ikke gjelpe meg mer enn det, de ringte til og med hovedleverandøren eller noe. Så egentlig kan det være så mangt. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 På en Opel Kadett jeg hadde, var det bilstereoen som tappet strøm. Måtte huske å fjerne fronten på den når jeg parkerte. Du får begynne å plukke ut sikkringer, til du finner ut på hvilken krets problemet ligger. Ørjan... Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Har ikke hengerfeste. Det er akkurat det jeg har gjort. jeg plukket ut alle og målte. fant ut at kupee sikringen trakk. Fra 180 med til 130 uten.. Ellers så trekker den 130 som ikke går på noen sikringer. utenom hovedsikringen. men det sier meg ikke hvor... Har fått tips om at kunne vært en deffekt likeretter i dynamoen som trekker strømmen ved parkering. hmm den ligger vel rett på hovedsikringen eller. Men er det noen som kan kommentere på verdien på strømmen den trekker. Normal/ unormal er det snakk om 180milli ampere eller 180 Ampere..? Takk Lenke til kommentar
Domi9q Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 jeg vil fåreslå å bytte batteri. I forrige vinte på audien måtte jeg sette batteriet på ladning hver morran, og det må jeg hele vinter. Når det ble varmere så ble det sånn ca ok igjenn, til det plutselig ikke ville ta opp strøm i det hele tatt. Nå har jeg bytt batteri og funker som bare det Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Ja jeg trodde det var batteriet først og byttet dette men det var til ingen nytte som jeg skrev i 1 post ... Lenke til kommentar
pc`baby Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 prøv å koble ut dynamoen Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Kan være en dørbryter som er defekt eller ikke vvirker som den skal. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Hvis du har et 12V batteri, så vil 180A bety at et eller annet bruker 2160W. Vi snakker ikke om en liten lyspære her - mer i nærheten av en kraftig kupevarmer. Hvis du har et batteri med en kapasitet på 60Ah (Ampere-timer), så ville et fulladet batteri tømmes på 60Ah/180A = 0.333h (=20 minutter) Så hvis du leser av på riktig skala, så er det nok 180mA. Med 180mA vil et 60Ah-batteri vare i 333 timer. (Tusen ganger så lenge som i regnestykket over.) Det er nesten 14 dager det. 1. Hva slags måleinstrument bruker du? 2. Måler du på riktig måte? (Seriekobling) Det kan forresten høres mer ut som om det er ladingen av batteriet som ikke foregår slik den skal. Noe elektronikkstyr som er koblet til alternatoren kan ha gått føyka. Slikt kan vel neppe justeres eller repareres lenger - det er vel en liten boks som må byttes, minst. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Hvis du har et 12V batteri, så vil 180A bety at et eller annet bruker 2160W. Vi snakker ikke om en liten lyspære her - mer i nærheten av en kraftig kupevarmer. Hvis du har et batteri med en kapasitet på 60Ah (Ampere-timer), så ville et fulladet batteri tømmes på 60Ah/180A = 0.333h (=20 minutter) Så hvis du leser av på riktig skala, så er det nok 180mA. Med 180mA vil et 60Ah-batteri vare i 333 timer. (Tusen ganger så lenge som i regnestykket over.) Det er nesten 14 dager det. 1. Hva slags måleinstrument bruker du? 2. Måler du på riktig måte? (Seriekobling) Det kan forresten høres mer ut som om det er ladingen av batteriet som ikke foregår slik den skal. Noe elektronikkstyr som er koblet til alternatoren kan ha gått føyka. Slikt kan vel neppe justeres eller repareres lenger - det er vel en liten boks som må byttes, minst. 7210513[/snapback] 2160W eller en kortslutning... Men da ville vel hovedsikringen røket.. 1: Jeg bruker et middels dyr multimeter fra claes olson. 2: Ja jeg seriekobler instrumentet. Koblet fra + for så å sette probene på bat. og hovedledning. ( Har gått elektro.) Men i teorien at den ikke trekker mer en ca klokken ved parkering så vil ikke et nytt fullada batteri gå tomt på 10 timer.. Jeg får anntydning til litt spenning siden når jeg trykker på kupe lyset gløder den litt... River meg i håret..... Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Kan være en dørbryter som er defekt eller ikke vvirker som den skal. 7210426[/snapback] Rimelig sikker at det virker siden jeg mekka til nattestid og da ser jeg lett om varsellampen lyser.... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Men i teorien at den ikke trekker mer en ca klokken ved parkering så vil ikke et nytt fullada batteri gå tomt på 10 timer.. 7210579[/snapback] Tømmes batteriet på 10 timer selv om bilen står parkert? (Med motoren av, selvsagt.) Jeg får ikke det til å rime helt med at det bare går 180mA ut av batteriet ... Enten får du ikke ladet batteriet ordentlig, eller så går det ut mer enn de 180mA du måler. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Men i teorien at den ikke trekker mer en ca klokken ved parkering så vil ikke et nytt fullada batteri gå tomt på 10 timer.. 7210579[/snapback] Tømmes batteriet på 10 timer selv om bilen står parkert? (Med motoren av, selvsagt.) Jeg får ikke det til å rime helt med at det bare går 180mA ut av batteriet ... Enten får du ikke ladet batteriet ordentlig, eller så går det ut mer enn de 180mA du måler. 7210694[/snapback] Ja i det tilfellet multimeteret viser ret... Har hørt at strømmålinger ikke er så aktuelt med slike... Kunne kansje prøve å koble til noen annet som et indikasjonslampe .?Synes det var litt pussigt av det skjedde dagen vi fikk første minusgrader.. Det siste jeg gjorde før jeg lot bilen være var å lade den helt opp. måle strømmen til 180 mA før jeg la på polene. ca 10 timer senere var det bare såvidt indikasjoner på spenning og kinning kunne jeg bare glemme.. Men jeg må legge til at batterivarsellampen har jeg aldri sett gløde noen gang. Takker for svar.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg kan jo foreslå et enkelt eksperiment: Lad opp batteriet (f.eks. om kvelden), men ikke sett på polklemmene. Vent 10 timer og koble så på polklemmene. Hvis du har strøm & spenning da, så ligger i hvert fall ikke problemet i batteriet eller i den (eksterne) batteriladeren du bruker. Da er kanskje løsningen å montere en hovedbryter på panseret? Lenke til kommentar
pc`baby Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 eg hadde sjekka dynamo og starter. etter det så hadde eg sjekka ledningsnettet bakover te bagasjeromet, for siden du sier det skjedde etter minus grader så fikk eg ein tanke at vist bilen din har ein vannlekasje ein plass så har det frøse te is der og vist det er ein skada ledning som er i den isen så kansje den får ein liten kortslutting. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Jeg kan jo foreslå et enkelt eksperiment: Lad opp batteriet (f.eks. om kvelden), men ikke sett på polklemmene. Vent 10 timer og koble så på polklemmene. Hvis du har strøm & spenning da, så ligger i hvert fall ikke problemet i batteriet eller i den (eksterne) batteriladeren du bruker. Da er kanskje løsningen å montere en hovedbryter på panseret? 7210833[/snapback] Ja kan prøve å se om det utlader seg selv.. selv om det er høytsansynlig lite sansynlig (synlig) Hehe for en bra formulert setning,,,) Hehe ser at jeg ikke er den eneste som har brukt bryterløsningen Fikk montert en bryter i min søsters gamle bil. Men det blir nok ikke aktuelt i bilen min... Tak for hjelp. har en del å prøve ut... Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Mål Spenningen på batteriet. Denne skal ligge på 12,0-12,7 V når bilen ikke er startet. Når du starter skal spenningen øke til 13,6-14,7 V Hvis ikke spenningen øker til min 13,6 V er det sansynligvis dynamo eller regulator som er gåen.. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Det viste seg at det er noe tull med dynamoen. Jeg fullada batteriet og koblet ut dynamoen og da startet bilen lett. Så koblet jeg dynamoen til og merket at det kom gnist når jeg koblet til batteriet.. Når jeg kinnet ble de vanlige varsellampene dempet i tilleg til at starteren ikke fikk nok strøm.. Skal prøve å få skrudd av dynamoen for å sjekke denne, men finnes likeretteren på denne ? noen som vet.? ( 90 model galant glsi ) Det er så trangt oppi der at det er vanskelig å følge ledninger.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Ja, det er likeretter og er en av diodene defekte i den så vil du lade ut batteriet samt få dårlig ladning. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Min Mitsubishi Lancer oppfører seg akkurat som din. Tom for strøm både titt og ofte, senest i dag. Parkerte bilen i går kveld i 22-tiden, klokka 15 i dag var det ikke nok strøm på batteriet til at den ville starte av seg selv. Nesten nytt batteri. Grusomt irriterende. Endret 6. november 2006 av walter_melon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå