benjamin84 Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Heisann! Ettersom dell har en kampanje med 25% rabatt på sin 3007 30" LCD så sitter jeg og lurer på om ikke jeg burde kjøpe denne + bruke den som TV. Problemet er at til forskjell fra dell's 24" LCD har ikke 30 tommeren noen andre innganger enn dual DVI. Derfor spør jeg, finnes det et kort som kan ta imot signaler fra Scart / Component / Compositt og som ville gjort at jeg kunne kjørt digital dekoderen via denne, inn i PCen og så ut på displayet i et eller annet program? Gjerne med muligheter til opptak også. Trenger ikke ha TV tuner på dette kortet, og det bør helst koste under tusenlappen -benjamin- EDIT: Burde vel nevne at TV signalene kommer fra en Get (UPC) digital kabeldekoder som normalt kobles til TV'en via SCART. Endret 3. november 2006 av benjamin84 Lenke til kommentar
stigto Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Heisann! Ettersom dell har en kampanje med 25% rabatt på sin 3007 30" LCD så sitter jeg og lurer på om ikke jeg burde kjøpe denne + bruke den som TV. Problemet er at til forskjell fra dell's 24" LCD har ikke 30 tommeren noen andre innganger enn dual DVI. Derfor spør jeg, finnes det et kort som kan ta imot signaler fra Scart / Component / Compositt og som ville gjort at jeg kunne kjørt digital dekoderen via denne, inn i PCen og så ut på displayet i et eller annet program? Gjerne med muligheter til opptak også. Trenger ikke ha TV tuner på dette kortet, og det bør helst koste under tusenlappen -benjamin- EDIT: Burde vel nevne at TV signalene kommer fra en Get (UPC) digital kabeldekoder som normalt kobles til TV'en via SCART. 7208865[/snapback] Du kan bruke noe sånt som denne her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315979 Du kan bruke dette enten for å tune inn de analoge signalene i veggen (ved å bruke coax enten fra veggen eller fra coax-ut på UPC-boksen), eller for å gjøre capture på analog video fra boksen (for de kanalene som ikke finnes analogt). Det første vil gi best resultat. SCART-pluggen på UPC-boksen (i hvert fall den jeg hadde før) har kun RGB, ikke S-Video. Du må derfor bruke kompositt-utgangen på UPC-boksen. Resultatet er ikke noe å skryte av. Hadde UPC støttet CAM, kunne du kjøpt et DVB-C-kort og satt dekoderkortet inn i dette. Det ville gitt mye bedre resultat. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Er ikke SCART signalene en slags standard av noe slag? Og finnes det ikke en SCART -> S-video + lyd converter eller noe i den retningen? Problemet er at UPC slutter å sende analoge signaler så vidt jeg har skjønt (den gamle analoge dekoderen vil slutte å virke på mandag har vi fått beskjed om). Må være mange som har samme problemstillingen ville jeg tro.. hvordan få bilde i god kvalitet fra utstyr med SCART utgang og inn til PCen for opptak/viewing... Lenke til kommentar
stigto Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Er ikke SCART signalene en slags standard av noe slag? Og finnes det ikke en SCART -> S-video + lyd converter eller noe i den retningen? Problemet er at UPC slutter å sende analoge signaler så vidt jeg har skjønt (den gamle analoge dekoderen vil slutte å virke på mandag har vi fått beskjed om). Må være mange som har samme problemstillingen ville jeg tro.. hvordan få bilde i god kvalitet fra utstyr med SCART utgang og inn til PCen for opptak/viewing... 7210298[/snapback] SCART er bare en plugg-standard som kan bære flere typer signaler; lyd, S-Video, RGB og composite http://en.wikipedia.org/wiki/Scart Men digital-dekoderen til UPC bærer ikke S-Video på SCART. Det er denne jeg gikk ut fra at du har. UPC vil ganske sikkert fortsette å sende basis-kanalene som analog TV i forutsebar fremtid, fra det du skriver høres det ut som om det er betal-kanalene som kun vil finnes i digital utgave fra mandag av. Hvis også basiskanalene skulle skrus av, måtte de ha distribuert digital-bokser til alle husstander med UPC. Vi har ikke fått noen hos oss. Ellers gjelder det jeg skrev tidligere. Endret 3. november 2006 av stigto Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Aha, var ikke klar over det tekniske med SCART, takk for linken Når det gjelder UPC (Get) så har de faktisk sendt ut Digitalbokser til alle i Drammens distriktet der jeg bor. Det med at de "skrur av" det analoge nettet er noe jeg fikk for meg etter en samtale med support telefonen dems; jeg koblet til den nye dekoderen med en gang jeg fikk den og den funket ikke, ringte Get og fikk beskjed om at den nye dekoderen kunne kobles til når den gamle (analoge) sluttet å virke. Om det betyr at _alle_ de analoge signalene blir borte er jeg absolutt ikke sikker på. Men, de viktigste kanalene, film kanalene, er bare å finne på digital og det er derfor jeg ønsker å koble den til PCen. Som du sier, synd at UPC ikke støtter bruk av andre digital-dekodere slik at jeg bare kunne flyttet dekoder/kanal-kortet over til PCen på et vis. Endret 3. november 2006 av benjamin84 Lenke til kommentar
stigto Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Aha, var ikke klar over det tekniske med SCART, takk for linken Når det gjelder UPC (Get) så har de faktisk sendt ut Digitalbokser til alle i Drammens distriktet der jeg bor. Det med at de "skrur av" det analoge nettet er noe jeg fikk for meg etter en samtale med support telefonen dems; jeg koblet til den nye dekoderen med en gang jeg fikk den og den funket ikke, ringte Get og fikk beskjed om at den nye dekoderen kunne kobles til når den gamle (analoge) sluttet å virke. Om det betyr at _alle_ de analoge signalene blir borte er jeg absolutt ikke sikker på. Men, de viktigste kanalene, film kanalene, er bare å finne på digital og det er derfor jeg ønsker å koble den til PCen. Som du sier, synd at UPC ikke støtter bruk av andre digital-dekodere slik at jeg bare kunne flyttet dekoder/kanal-kortet over til PCen på et vis. 7210542[/snapback] Dette var egentlig interessant. UPC har brukt Motorola-bokser med MediaCipher-kryptering, disse er infleksible, trege monstre. Det har imidlertid gått rykter om at de er i ferd med å oppgradere infrastrukturen sin, og håpet er jo at de da har valgt en mer åpen arkitektur. At de har distribuert bokser til alle i Drammen-distriktet kan jo da tyde på at de faktisk skrur av _alle_ analoge kanalene. Hvilken produsent er disse boksene fra, og hører det til dekoder-kort? Som sagt, her har det ikke skjedd noen endring (sentralt Oslo). Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 Dette var egentlig interessant. UPC har brukt Motorola-bokser med MediaCipher-kryptering, disse er infleksible, trege monstre. Det har imidlertid gått rykter om at de er i ferd med å oppgradere infrastrukturen sin, og håpet er jo at de da har valgt en mer åpen arkitektur. At de har distribuert bokser til alle i Drammen-distriktet kan jo da tyde på at de faktisk skrur av _alle_ analoge kanalene. Hvilken produsent er disse boksene fra, og hører det til dekoder-kort? Som sagt, her har det ikke skjedd noen endring (sentralt Oslo). 7210972[/snapback] Her er info om den nye digitalboksen I menysystemet kan man velge enten PAL (CVBS) eller RGB som signal på SCART'en. Er noen av disse signalene mulig å få inn på PCen på en vettug måte? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 CVBS er det samme som kompositt. Vanligvis finner du dette signalet på en gul phonoplugg. Det er enkelt å få inn i PCen, men kvaliteten er ikke så god. Kjenner ikke til noen mulighet for å få RGB inngang på en PC uten kostbart spesialutstyr. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 CVBS er det samme som kompositt. Vanligvis finner du dette signalet på en gul phonoplugg. Det er enkelt å få inn i PCen, men kvaliteten er ikke så god.Kjenner ikke til noen mulighet for å få RGB inngang på en PC uten kostbart spesialutstyr. 7216498[/snapback] Har compositt inn på grafikkkortet i PCen, sammen med s-video in. Ifølge denne PDF brukerveiledningen har desverre ikke boksen compositt ut, bare inn... kan man få tak i et slags adapter til scart'en som kan dra ut compositt signalet? Morsomt nok har jeg RGB ut fra grafikk kortet også... men ikke inn... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Boksen til Get har bare utganger, ikke innganger. Hvis du ser på det siste bildet så er kompositt utgangen merket med 6. Du kan også få adapter til SCART kontakter som gir deg en slik phonoplugg. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Boksen til Get har bare utganger, ikke innganger. Hvis du ser på det siste bildet så er kompositt utgangen merket med 6.Du kan også få adapter til SCART kontakter som gir deg en slik phonoplugg. 7221277[/snapback] Du har naturligvis helt rett! Av en eller annen grunn fikk jeg for meg at den compositt utgangen var en inngang... har nå koblet den til PCen via VIVO funksjonaliteten til GeForce kortet mitt. Videosignalet er ikke all verden å skryte av men det fungerer! At en digital-dekoder ikke har en digital utgang av noe slag syns jeg er nesten hårreisende, men det er det vel lite å gjøre med... Lenke til kommentar
gpa Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 At en digital-dekoder ikke har en digital utgang av noe slag syns jeg er nesten hårreisende, men det er det vel lite å gjøre med... 7221580[/snapback] Må bare si meg enig i dette! Helt på trynet at man presterer å tvinge kunder til å kjøre en dekoder uten noen digital utgang. For oss som kjører signalet gjennom en receiver blir det jo greit med koding og dekoding - digitalt fra veggen, analogt fra GET boksen til receiveren, digitalt fra GET boksen til TV'en.. GO GET... Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 At en digital-dekoder ikke har en digital utgang av noe slag syns jeg er nesten hårreisende, men det er det vel lite å gjøre med... 7221580[/snapback] Må bare si meg enig i dette! Helt på trynet at man presterer å tvinge kunder til å kjøre en dekoder uten noen digital utgang. For oss som kjører signalet gjennom en receiver blir det jo greit med koding og dekoding - digitalt fra veggen, analogt fra GET boksen til receiveren, digitalt fra GET boksen til TV'en.. GO GET... 7368116[/snapback] Snakket faktisk med min lokale Euronics butikk idag, de forhandler jo som kjent Get utstyr. Nevnte dette problemet og de har visst hatt en del pågang rundt dette. Get lanserer snart en ny boks med innebygget harddisk, og etter det kommer enda en ny boks med HD støtte og HDMI utgang. Hvorvidt dette stemmer eller ei gjenstår å se men det er godt å høre at de har tenkt på det hvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå