jammi Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Hei! Enda en tråd om dette.. beklager det altså! Men jeg trenger så sårt et nytt kamera.. For litt filming og redigering på pcen. Har sett på DV som det mest aktuelle, men har dere andre forslag så kom med det! Jeg stiller disse kriteriene: -MAKS 4000 kroner (egentlig bare tenkt å bruke 3000-3500, men 4000 skal nok gå greit.) -Relativt god bildekvalitet (såpass at man kan vise filmer på TVen). -God nok mikrofon til å fange opp lyd en del meter unna. -Grei batterikapasitet er også fint å ha. -MÅ kunne kobles til PC via USB, så jeg får redigert. -Gjerne (ikke et must) bildestabilisator og mulighet for å filme i dårlig lys/mørke. Har sett litt på Canons MV-serie.. Hvordan er disse? Trenger forresten også et ok og billig stativ.. Maks 500. Fint om det funker for Nikon L4 også.. Tips? Takk for alle svar! Endret 3. november 2006 av jammi Lenke til kommentar
lobster Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Sjekk ut Panasonic GS180. Dette kameraet får vanvitig mye skryt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Sjekk ut Panasonic GS180.Dette kameraet får vanvitig mye skryt. Jepp. Dersom budsjettet er presset, er også NV-GS37 et veldig godt valg. Det er vel omtrent bare Panasonic i den rimeligste prisklassen som tlibyr USB-streaming av DV, de fleste andre har bare webcam-funksjon, eller redusert kvalitet på filmen. Det følger også med OK software til Panasonic, og USB-kabler. Her finner du et lite test-klipp som viser kvaliteten på den optiske zoomen. Det er ikke veldig representativt for bildekvaliteten generelt, men det blir i hvert fall sjelden dårligere. Denne filmen er (selvfølgelig) en del komprimert, men kvaliteten er ikke langt unna DV-streamen. Det er null problem å vise filmen du har tatt på TV. Mikrofonen er ganske bra, og klarer ganske lange avstander. Har en zoom-funksjon på micen som faktisk fungerer (micen "zoomer" inn, og blir antakelig mer retningsbestemt når du zoomer inn på bildet). Denne kan selvfølgelig skrus av. Batterikapasiteten er vel nokså gjennomsnittlig, men du kan få kjøpt ekstra (originale) batteripakker, som har rundt tre ganger så bra kapasitet. En slik sammen med originalbatteriet burde være tilstrekkelig til de fleste formål, særlig hvis du kan lade mens du filmer. I denne prisklassen er det ingen kameraer med optisk bildestabilisator, men både NV-GS37 og NV-GS180 har elektronisk bildestabilisator, dvs. at de kompenserer for bevegelse vha. elektronikk. Det virker, men på langt nær så bra som optisk bildestabilisator. Men det koster til gjengjeld, får vel ikke det på kameraer særlig under 6000 kr (NV-GS280). Ellers har Akam testet NV-GS37, og noen av de nærmeste konkurrentene, og Kenneth Dammyr fra Akam konkluderte i hvert fall med at NV-GS37 var det beste av de testede modellene. Konklusjonen de fleste her på forumet kommer med, er at p.t. er det nesten ingen konkurrenter til Panasonic som matcher de rimelige DV-kameraene, altså opptil 8-9000 kr. Sony har sin HC96 som mange vurderer fremfor NV-GS280/300, men ellers er Panasonic "enerådende". Det aner meg at konkurrentene jobber knallhardt for tiden med å matche dem, og det er nok mye spennende som er i vente på denne fronten. Ut fra omtalene Panasonic får i mediene, inkl. Akam.no og Diskusjon.no, tror jeg Sony, JVC og Canon burde slite med salgstallene sine på DV-kameraer om dagen, mens Panasonic har i hvert fall tidvis slitt med å levere nok kameraer... Lenke til kommentar
jammi Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Tusen takk for superdupre svar! Veldig takknemlig, k-ryeng, for at du skrev såpass utfyllende! Venter fortsatt på et par svar til, før jeg anskaffer noe, tror jeg.. Men skal titte på de anbefalte kameraene deres! Lenke til kommentar
jammi Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Er 3 CCD mye bedre enn 1 CCD? I så fall får jeg vel gå for Panasonic GS180.. Ser også NV-GS280.. Er dette en god oppgradering av GS180? Endret 6. november 2006 av jammi Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Er 3 CCD mye bedre enn 1 CCD? I så fall får jeg vel gå for Panasonic GS180.. Ser også NV-GS280.. Er dette en god oppgradering av GS180? Det gir mye bedre fargegjengivelse, det er først og fremst der det er forskjell. Men så er også de fleste 3CCD-områdene bedre på andre områder i tillegg, bl.a. optikk. NV-GS280 har optisk bildestabilisator og litt bedre optikk enn NV-GS180, ellers er de nokså like. Om det er verdt 2000 kr mer, er jo et annet spørsmål. Til min bruk er det neppe det, men de som filmer litt mer enn meg vil selvfølgelig ha glede av det... Lenke til kommentar
jammi Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Da blir det mest sannsynlig GS180 for meg. Finner det til 4159 hos YaTack.. Noen billigere? ..og er det verdt å betale 4729 for å få med veske og en DV-film? Forøvrig finnes denne prisen NetOnNet.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Da blir det mest sannsynlig GS180 for meg. Finner det til 4159 hos YaTack.. Noen billigere? 3995,- hos Preuspro.no. De har minst 20 stk på lager, og tilbudet varer ut november eller så lenge lageret rekker. Lenke til kommentar
jammi Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Takker, k-ryeng! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå