Gå til innhold

15K 80PIN SCSI og kontroller til den - help!

g5r

Anbefalte innlegg

Her er en kjekk sak jeg har lyst på:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308664

Kapasitet 36.7 GB

Grensesnittype Ultra320 SCSI LVD

Kontakt 80-pin Centronics (SCA-2)

Dataoverføringshastighet 320 MBps

Gjennomsnittlig søketid 3.5 ms

Rotasjonshastighet 15000 opm

Bufferstørrelse 8 MB

Men hvor får jeg tak i en kontroller til den? Det eneste Komplett i alle fall har er dette:

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10206

Og der er det 50PIN og 10MBps? har prøvd å søke på "Prisguiden" men klarer ikke finne noe som har like stor overføringshastighet som HDD`en, og ærlig sagt har jeg aldri vært bort i SCSI. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er en kjekk sak jeg har lyst på:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308664

Kapasitet 36.7 GB

Grensesnittype Ultra320 SCSI LVD

Kontakt 80-pin Centronics (SCA-2)

Dataoverføringshastighet 320 MBps

Gjennomsnittlig søketid 3.5 ms

Bufferstørrelse 8 MB

Men hvor får jeg tak i en kontroller til den? Det eneste Komplett i alle fall har er dette:

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10206

Og der er det 50PIN og 10MBps? har prøvd å søke på "Prisguiden" men klarer ikke finne noe som har like stor overføringshastighet som HDD`en, og ærlig sagt har jeg aldri vært bort i SCSI. Noen som har peiling?

7208774[/snapback]

Se svaret fra PerB. Tror du må ha overgang til 68 pin. Eventuelt kjøp en 15k disk med 68 pin tilkobling, LINK . Og du trenger en kontroller. SCSI U320 kontrollere er stort sett PCI-X. Dvs de passer i en PCI slot, men blir begrenset til båndbredden til PCI bussen. PCI-e kort finnes, men utvalget er mindre. F.eks HER Raid eller ikke Raid?

Se på ITBUTIKKEN , de har brukbart utvalg.

Du vinner vel strengt tatt ikke så mye på en SCSI disk, kontra f.eks Raptor-X S-ata diskene på 150Gb. Mye mindre jobb som skal til for å få de til å virke. Raptorene har svært kort søketid, og overføringshastighetene er også bra.

Lenke til kommentar

Vel taken bak det hele er at jeg har denne fra før av. Men contra SCSI disken så har den mindre båndbredde (mer enn 2x mindre) og 2ms lengre søketid.

Ang kontrolleren så fant jeg en litt billigere kontroller som er visst like god som den andre.

Spørsmålet da: er det mer vits i å kjøpe en identisk raptor som je allrede har og ha to av de i Raid eller en SCSI-HDD? For å forklare ytterligere er det utelukkende for operativsystemet for resten ligger på en 500Gig sata2 disk.

Har noen peiling på om kontrolleren skaper en lengre søketid eller noe, eller er det fungerer like greit som om jeg hadde koblet HDD`en direkte i hovedkortet? Ellers takker for alle svar!

Det er akkurat disse verdiene som er veldig fristende:

Dataoverføringshastighet 320 MBps (ekstern)

Søketid 3.5 ms (gjennomsnittlig) / 7.4 ms (maks.)

Spor-til-spor-søketid 0.27 ms

Gjennomsnittlig ventetid 2 ms

Edit:

hva er PCI-X? samme som PCI-express x1?

Endret av g5r
Lenke til kommentar

post-56305-1162551211_thumb.jpgpost-56305-1162551221_thumb.jpgpost-56305-1162551396_thumb.jpg

Vel taken bak det hele er at jeg har denne fra før av. Men contra SCSI disken så har den mindre båndbredde (mer enn 2x mindre) og 2ms lengre søketid.

Ang kontrolleren så fant jeg en litt billigere kontroller som er visst like god som den andre.

Spørsmålet da: er det mer vits i å kjøpe en identisk raptor som je allrede har og ha to av de i Raid eller en SCSI-HDD? For å forklare ytterligere er det utelukkende for operativsystemet for resten ligger på en 500Gig sata2 disk.

Har noen peiling på om kontrolleren skaper en lengre søketid eller noe, eller er det fungerer like greit som om jeg hadde koblet HDD`en direkte i hovedkortet? Ellers takker for alle svar!

Det er akkurat disse verdiene som er veldig fristende:

Dataoverføringshastighet 320 MBps (ekstern)

Søketid 3.5 ms (gjennomsnittlig) / 7.4 ms (maks.)

Spor-til-spor-søketid 0.27 ms

Gjennomsnittlig ventetid 2 ms

Edit:

hva er PCI-X? samme som PCI-express x1?

7209391[/snapback]

Vel, jeg har ikke særlig erfaring med SCSI disker, annet enn i Raid 5. Og hastigheten på dem er ikke allverden å skryte av. 7x146Gb 10k 80 pin SCSI i Raid 5 gir kun 40-50Mb/s overføring.

Du vil forøvrig ALDRI klare å få en slik disk til å yte 320MB/s. Kanskje 70MB/s hvis du er heldig.

Hjemme bruker jeg 2x74 Raptor + 2x36Gb raptor i Raid0. (taper 2x36Gb på det) men overføringshastigheten blir bra, sammtidig som søketida holder seg nede. 4 seagatedisker gir nesten samme overføring, men dårligere søketid. Nå mistenker jeg kontollerene mine for å være det svake punktet, ettersom jeg er bundet til PCI kort (SiL3114) S-ata kontroller.

PCI-X er IKKE det samme som PCI-e se HER for en liten oversikt. Det finnes HK med PCI-X for hjemmebruk, men det er ikke vanlig.

Edit: Tror ikke det er veldig mye å hente på Raid0 for OS. Kjør heller defragmentering på OS disken din. Det kan du jo gjøre på lagerdisken din også, skader ikke. Grunnen til at jeg kjører alle 4 raptorene i Raid0 er rett og slett pga lasting av BF2 kart. Stor fordel å komme først inn på alle kart :p

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Du vil forøvrig ALDRI klare å få en slik disk til å yte 320MB/s. Kanskje 70MB/s hvis du er heldig.

Nå forstår jeg ingenting: en HD og kontroller, begge som skal overføre 20MB\s mer enn SATA-300 klarer ikke å levere mer enn 70MB\s? Høres helt forferdelig ut, da kunne man like greit hatt IDE eller SATA-150!

Er du helt sikker at opplegget ditt var riktig? Det må vært noe forderdelig gale hvis du fikk så lite og det ut av RAID.

Her er hovedkortet jeg kommer til å ta i bruk snart, den har bare Express:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326171

Og den har ingen PCI-X (server-HK har slike i såfall?)

I såfall kan jeg bruke PCI-Express vel?

http://www.itbutikken.no/i/168023/1.htm

Noen som vet om andre PCI-express baserte Ultra320 kontrollere?

Lenke til kommentar

Nå forstår jeg ingenting: en HD og kontroller, begge som skal overføre 20MB\s mer enn SATA-300 klarer ikke å levere mer enn 70MB\s? Høres helt forferdelig ut, da kunne man like greit hatt IDE eller SATA-150!

Er du helt sikker at opplegget ditt var riktig? Det må vært noe forderdelig gale hvis du fikk så lite og det ut av RAID.

Her er hovedkortet jeg kommer til å ta i bruk snart, den har bare Express:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326171

Og den har ingen PCI-X (server-HK har slike i såfall?)

I såfall kan jeg bruke PCI-Express vel?

http://www.itbutikken.no/i/168023/1.htm

Noen som vet om andre PCI-express baserte Ultra320 kontrollere?

7210838[/snapback]

Jada, men da koster det penger. Denne vil gi deg bra ytelse. (RAM på kontrolleren). Men de økte kostnadene vil ikke gi deg SÅ mye ytelse tilbake. Med det HK du ser på der, ville jeg vurdert 5-6 Sata-2 disker i Raid 5, evt et par raptordisker i raid0 i tillegg. Hva skal PC'n brukes til forresten?

Edit: De 7 diskene i Raid5 står i en IBM E-series 326 server, ferdig konfigurert fra leverandør. Jeg synes også at ytelsen er overraskende lav. Men det spørs om testprogrammet klarer å håndtere slike oppsett også.

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Jada, men da koster det penger. Denne vil gi deg bra ytelse. (RAM på kontrolleren). Men de økte kostnadene vil ikke gi deg SÅ mye ytelse tilbake. Med det HK du ser på der, ville jeg vurdert 5-6 Sata-2 disker i Raid 5, evt et par raptordisker i raid0 i tillegg. Hva skal PC'n brukes til forresten?

ÅTTE DISKER ?!? Det er snakk om en maskin til spill, og jeg er hertil fornøyd med hvor kjapp Raptoren (se oppe i tråden) er med å finne ting men overføringen henger etter, derfor vurderer jeg SCSI. Ja med ekstra buffer går det sikkert fortere men jeg vil ikke bruke mer på bare en kontroller enn på skjermkortet :D

Men hvor mye fortere kan jeg regne med at det går hvis jeg kjøper en identisk raptor til den jeg har allrede og kjører den i RAID?

Lenke til kommentar

ÅTTE DISKER ?!? Det er snakk om en maskin til spill, og jeg er hertil fornøyd med hvor kjapp Raptoren (se oppe i tråden) er med å finne ting men overføringen henger etter, derfor vurderer jeg SCSI. Ja med ekstra buffer går det sikkert fortere men jeg vil ikke bruke mer på bare en kontroller enn på skjermkortet :D

Men hvor mye fortere kan jeg regne med at det går hvis jeg kjøper en identisk raptor til den jeg har allrede og kjører den i RAID?

7211582[/snapback]

En raptor til i raid0 vil gi en del økning i overføring ja. Søketida vil gå noe opp, men det er ikke merkbart.

Et annet forslag er å ha OS på raptoren du har, og kjøp til 2-4 sata disker fra demovarer til komplett eller lagersalget til psdata. Du får greie disker til 500 lappen, hvis du sjekker der jevnlig. Sett dem i raid0 og legg spillene der.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har ikke særlig erfaring med SCSI disker, annet enn i Raid 5. Og hastigheten på dem er ikke allverden å skryte av. 7x146Gb 10k 80 pin SCSI i Raid 5 gir kun 40-50Mb/s overføring.

7209740[/snapback]

Jeg lå på rundt 60MB/s på 4x 73gb,10k disker i RAID5 nå jeg drev å testet. Hva slags kontroller har du kjørt på? RAID5 har jo heller aldri blitt laget for å være veldig raskt siden man krever mye ressurser til XOR.

Lenke til kommentar

7209740[/snapback]

Jeg lå på rundt 60MB/s på 4x 73gb,10k disker i RAID5 nå jeg drev å testet. Hva slags kontroller har du kjørt på? RAID5 har jo heller aldri blitt laget for å være veldig raskt siden man krever mye ressurser til XOR.

7211975[/snapback]

Det er en IMB Serveraid 7k, med Adaptec SCSI card 29320 ALP, Ultra320 SCSI.

Dette tror jeg er en løsning med SCSI kontroller på HK og et PCI-X kontrollerkort for å få til Raid5.

Satte forøvrig sammen en maskin med en highpoint rocketraid 1640. PCI kontroller med 4x320Gb WD disker i raid 5. Brukbar leseytelse.

post-56305-1162577858_thumb.jpg

Lenke til kommentar

da må jeg gjøre noe klart: dette er spillmaskin det er snakk om og ikke server, og siden RAID gir ingen vesentlige søk-fordeler så er det lite aktuelt.

Dog har jeg kabinett (CM stacker) til å ha 20hd i om jeg vil, jeg tror den scsi-en er mest interessant pga fart og søketid.

Kanskje skulle jeg gjøre så enkelt som å kjøpe, prove, benchmarke og returnere innenfor 14 dager hvis ikke det er godt nok?

Lenke til kommentar
da må jeg gjøre noe klart: dette er spillmaskin det er snakk om og ikke server, og siden RAID gir ingen vesentlige søk-fordeler så er det lite aktuelt.

Dog har jeg kabinett (CM stacker) til å ha 20hd i om jeg vil, jeg tror den scsi-en er mest interessant pga fart og søketid.

Kanskje skulle jeg gjøre så enkelt som å kjøpe, prove, benchmarke og returnere innenfor 14 dager hvis ikke det er godt nok?

7214789[/snapback]

En enkel SCSI vil gi både overføringshastighet og søketid som er bedre enn en enkel S-ata disk. Selv en Raptor. Men prisen kan ikke forsvare hastigheten, som ikke er så mye høyere enn en raptor-X. Ingenting kan hamle opp med et raid0 når det gjelder overføringshastighet, men søketida går opp marginalt. Så da spørs det hva slags spill du spiller. Er du helt avhengig av søketid går du for SCSI, er det snakk om store filer (BF2 kart f.eks) går du for raid0. S-ata eller SCSI spiller liten rolle.

Hvis du kjøper SCSI, så la oss høre hva du kommer fram til da.

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper SCSI, så la oss høre hva du kommer fram til da.

Som jeg sa blir den dedikert for operativsystemet, resten ligger på en SATA-300 og er forholdsvis fornøyd med, DEN kan jeg tenke meg å ha i Raid.

Lenke til kommentar
Jeg fant en kontroller på Ebay, link

Kjøpte meg en nå nettopp, tror de forsvinner fort.

7223049[/snapback]

Ser spennende ut med tanke på cache og prosessor, men jeg har ikke penger til flere innkjøp for øyeblikket. :blush:

Edit:

men se her!

15 per channel); each channel has TWO internal 68-pin connecot (UHD, LVD) and TWO external 68-pin connector (VHD, LVD)

ikke 80pin altså

Endret av g5r
Lenke til kommentar
Jeg fant en kontroller på Ebay, link

Kjøpte meg en nå nettopp, tror de forsvinner fort.

7223049[/snapback]

Ser spennende ut med tanke på cache og prosessor, men jeg har ikke penger til flere innkjøp for øyeblikket. :blush:

Edit:

men se her!

15 per channel); each channel has TWO internal 68-pin connecot (UHD, LVD) and TWO external 68-pin connector (VHD, LVD)

ikke 80pin altså

7227051[/snapback]

80 pin tilkobling er noe som brukes til Hot-swap. Dvs, du kan nappe ut og sette i disken mens maskina står og går. Det vil vel kun være hensiktsmessig i Raid 1-5-6 og 10. De har egne gjerne tilgang eksternt brønner i serveren/PC'n, med eksternt tilgang. Vanlige interne disker har 68 pin. Det er ingen forskjell i hastighet på modellene med 68p og 80p tilkobling.

Lenke til kommentar

post-86426-1162800474_thumb.jpgjeg ville heller gått for en wd raptor150x.. disse talla fikk jeg med 2x250gb wd250ks16mb i raid0 bruker nvidia kontrolleren på HK(asus a8n sli premium)

bakdelen med en striped array er at access tiden kan gå opp i forhold til enkle disker. Fordel er at sustained transefer rate og burst rate stiger betraktelig. spesielt ladetiden på spill er blitt meget bedre. utover det kunne jeg klart meg uten raiden.

Endret av bushnut
Lenke til kommentar

Når jeg ser på de hdtune bildene oppover i post tenker jeg at den sil kontrolleren suger skikkelig. Lurer på om den kjører over pci bussen. isåfall mister du jo fordelene med å ha raid uansett. pci-x er vel ikke akkurat onboard det heller. De 15k cheetah diskene ser jo kule ut, men det høres ut som et dyrt og dumt eksperiment.

Noe som kunne vært kult er Intel ich7r med 2xraptor 150 eller bare et par gode sata300 disker(m 16mb buffer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...