ZoLaMont Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Hei, jeg lurer på en ting. Er det mulig og bruke internett fra to forskjellige nettverkskort i en datamaskin. ok, misforstå meg rett.. Jeg har en adsllinje som er lagt opp i leiligheten. For å koble opp til adsl ruteren som står i rommet ved siden av, bruker jeg et trådløst usb nettverkskort jeg bor i trondheim så jeg har i tillegg tilgang på det trådløse nettverket som er over hele sentrum. For å koble meg til dette brukerjeg en ruter med en kraftig antenne, type "henge på ytterveggen". denne er så koblet med kabel til pc'n min. Dette nettverket krever at jeg kobler opp mot ntnu ved hjelp av vpn client, for å få tilgang til internett. Det jeg nå lurer på om er om jeg på en måte kan bruke begge nettverkene samtidig, og for eksempel stille inn pc til og bruke begge internett tilkoblingene samtidig. Selvfølgelig ikke til samme operasjoner, men jeg tenker på. f.eks. at opera bruker det ene nettet også bruker firefox det andre.. eller jeg kan streame musikkvideoer på det ene, samtidig som jeg bruker den andre linjen til å spille på for å beholde god responstid? Håper at det er noen smarte brukere av dette forumet som kan komme med noen nyttige tips.. jeg ønsker ikke at det to nettverkene skal fungere som en netttilkobling, jeg øsnker bare å kunne dedikere enkelte linjer til forskjellige programmer for eksempel. akkurat som du i visse programmer kan velge forskjellige lydkort som skal brukes. Jeg kjører for øvrig windows xp pro service pack 2 mvh ZoLaMont Endret 3. november 2006 av ZoLaMont Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Det er mulig å sette opp slike ting , men det krever nok ei maskin til router...., viss ein ikkje kjøper egne bokser for det. Å kombinere ei trådlaus og ein fastlinje har eg ikkje sett egne bokser for men fleire faste linjer er det ein del routere som støtter. fra 1000,- og oppover. Lenke til kommentar
ZoLaMont Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Så du mener jeg må ha en ekstra datamaskin ved sida av den maskina som jeg skal bruke linjene på? Finnes det ikke noen vituelle rutere som du kan bruke i windows miljø? Det er vel andre som har flere erfaringer med dette? Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Viss du finner flere trådløse punkter så kan du jo prøve dette prog. Kanskje du får raskere nedlastning? Kanskje 1 nedlastning på den ene Hotspoten og 1 download på en annen hotspot? Eller kanskje de +'er hastigheten slik at du får raskere nedlastning på bare 1 nedlastning? Jeg vet ikke, jeg bor i bygda unna smog og støv, så jeg får ikke prøvd det : Dinside : Lar deg abstrahere det trådløse nettverkskortet slik at det fremstår som flere. Dermed kan du koble deg opp til flere trådløse nettverk på likt. VirtualWiFi Du kan jo koble deg til bakke kobberet via rutern di via vanlig TP kabel og så koble deg trådløs på noe annet. Last ned noe stort, se hvilken LAN kobling som brukes. Tror Win foretrekker og laste ned gjennom TP (det har jeg opplevd) (samme nettverk, samme LAN trådløs som over TP)... Bare prøv... Endret 7. november 2006 av narutofan Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) les deg opp på emnet routing tabeller. der kan du fikse det du tenker på. men du kan ikke fordele hvilket nett over forskjellige program, men fordele at spesefikke subnett skal gå på et spesiellt nett. mulig du kan trixe litt å få det til. her har du en slik tabell: Adresse Nettmaske Neste Hopp Nettkort 10.0.1.0 255.255.255.0 - ethernet0 192.168.0.0 255.255.255.0 10.0.0.2 vpn0 10.0.0.0 255.255.255.252 - vpn0 0.0.0.0 0.0.0.0 10.0.1.1 ethernet0 under linux ligger denne tabellen i noe som kalles iptables. under winxp så kan du få opp og endre tabellen ved bruk av Route-kommandoen. (mulig det er skriveleifer hær altså - skrev ut i fra minne) Endret 7. november 2006 av thor918 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå