hans A Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Det er skummelt hvor mange som ikke har sikret sitt eget trådløse nettverk. Bare her hvor jeg bor så klarte jeg å få inn over 10 nettverk som ikke var sikkret. Det positive med dette er jo at man kan bruke laptoppen hvor som helst i byen, uten å ha et eget internettabn. For uansett hvor du er så er det flust av trådløse nettverk. Rart produsentene ikke setter opp sikre nettverk som standard når du legger inn den medfulte programwaren. Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 hmm, bare lurer, hvilken hensikt hadde denne tråden? :S Alle vet at det er mye åpne trådløse nett.. Bare kjedet deg litt ? Lenke til kommentar
hans A Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Jeg bare lurer på hvorfor produsentene av f.eks trådløse routere ikke legger større vekt på sikkerhet. Dvs at de blir levert standard som "åpne" netverk og ikke lukkede. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Vel, hvis de leveres lukkede ville de vel blitt levert med et standardpassord uansett. Når brukeren kjøper ny bil så er det forbrukerens ansvar å sette seg inn i sikkerhet og lover - samme på andre ting... Lenke til kommentar
hans A Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Det er vel bare å levere hver router med forskjellig passord. Slik det er i dag kan jo alle snylte på naboens internettlinje. Bra det ikke er telleskritt på adsl. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Det er vel bare å levere hver router med forskjellig passord.Slik det er i dag kan jo alle snylte på naboens internettlinje. Bra det ikke er telleskritt på adsl. 7208237[/snapback] Og vips så stiger prisen med 100% pga. store kostnader... Skal man gjøre dette manuelt tar det tid. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Det positive med dette er jo at man kan brukelaptoppen hvor som helst i byen, uten å ha et eget internettabn. For uansett hvor du er så er det flust av trådløse nettverk. 7208014[/snapback] Det negative er at det er ulovlig Lenke til kommentar
dabear Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Forklar meg hvorfor det er mer ulovlig å ta inn radiosignaler fra naboen enn fra radioen? Er det noen domkjennelse på dette? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Det positive med dette er jo at man kan brukelaptoppen hvor som helst i byen, uten å ha et eget internettabn. For uansett hvor du er så er det flust av trådløse nettverk. 7208014[/snapback] Det negative er at det er ulovlig 7208267[/snapback] Feil, det er ikke ulovlig å koble seg på åpne nett. Det er derimot ulovlig å bryte seg inn i sikrede nett. Fra nettvett: "Dersom du har en bærbar datamaskin med trådløst nettverkskort kan det imidlertid hende at du kan finne trådløse nett (WLAN nett) som gjør deg i stand til å bruke signalet til å få tilgang til Internett og surfe uten at dette nødvendigvis vil kunne karakteriseres som misbruk. Det finnes mange trådløse nettverk som er åpne for allmennheten, for eksempel i konferansesentre, på universiteter og lignende. For at et WLAN nett skal være beskyttet mot urettsmessig bruk må den som eier nettverket ha iverksatt visse nødvendige sikkerhetstiltak for å beskytte seg mot inntregning." Edit: Ikke lov - nye regler: http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/10/439776.html Endret 2. november 2006 av cybirg Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hvis de som kjøper det trådløse utstyret hatt klart og RTFM så hadde ikke dette vært noe problem. Syns det blir feil å legge skylden over på produsentene. Når du kjøper et produkt så er det minste man kan forvente at brukeren faktisk leser brukermanualen som følger med. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Fengsel for gratispassasjerDu kan ende opp i fengsel dersom du surfer på naboens trådløse internettilkobling. Dersom du er gratispassasjer på naboens trådløse internettilkobling kan du risikere både bøter og fengsel. Det norske lovverket ble endret i april. – Enhver som bruker andres nett uten tillatelse, risikerer straffeansvar, og kanskje også erstatningsansvar, sier Espen Skjerven, politiadvokat i datakrimavdelingen i Nye Kripos, til Finansavisen. Litt ork å finne hvilken paragraf i lovboka dette står hen men kan godt finne den hvis folk her vet bedre enn Nye Kripos Edit: Paragrafene det vises til er §§ 145, 393. Endret 2. november 2006 av Zande Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Jepp, det er faktisk riktig Zande, lovverket har blitt endret nå. Jeg tør derimot vedde på at det ikke kommer til å bli noen håndhevelser av disse reglene Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Jeg tør derimot vedde på at det ikke kommer til å bli noen håndhevelser av disse reglene 7208324[/snapback] Det er en annen sak Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Ja, det begynner å bli en del regler som praktisk talt aldri vil bli håndhevet Ser ut til at jeg har gjort meg skyldig i opptil 6 lovbrudd i dag, maskinen min kobler seg jo til andre nettverk automatisk når jeg mister kontakten med mitt eget :!: Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Ettersom jeg vet, så kobler ikke Windows seg til et nettverk som er åpent automatisk. Bare hvis du har benyttet deg av det nettverket tidligere, mao. valgt akkurat det nettverket. Da havner profiler i "Foretrukne nettverk" men altså ikke automatisk Lenke til kommentar
hans A Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Ja, det begynner å bli en del regler som praktisk talt aldri vil bli håndhevet Ser ut til at jeg har gjort meg skyldig i opptil 6 lovbrudd i dag, maskinen min kobler seg jo til andre nettverk automatisk når jeg mister kontakten med mitt eget :!: 7208338[/snapback] Ja tenk på de stakkarne som har trådløs nettverk og bor rett ved en skole. Skulle tro de vil få ganske treg linje. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Så lenge det er OK for ISP'en burde det da være lov å dele nettet sitt, feks når man ikke er der? Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg bare lurer på hvorfor produsentene av f.eks trådløseroutere ikke legger større vekt på sikkerhet. Dvs at de blir levert standard som "åpne" netverk og ikke lukkede. Fordi de da ville bli nedringt av sinte kunder som ikke får utstyret til å virke. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Er ganske mange nett som ikke er sikret. Har gjort litt wardriving i området mitt og funnet 81 trådløse nett. Av disse var 40 stk usikret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå