Gå til innhold

Meningsutvekslinger om årets juleøl

Anbefalte innlegg

Jadda.

Her kan man poste erfaringer og smaksopplevelser fra årets slipp av juleøl. For ordens skyld kan denne tråden omhandle alle varianter (juleøl, julebrygg, julemjød og juleøl fra vinmonopolet (som vel egentlig er det eneste riktige juleølet, men det får så være)

Jeg får starte litt forsiktig:

Dahls Juleøl (fra butikk): Smaker og lukter tradisjonelt brukbart, riktig fylde og rund og fin bitterhet, men mangler den gode maltede ettersmaken. (Dahls blir forresten aldri dårligere enn middelskarakter) Karakter 6/10

Borg Juleøl (fra butikk): Fargen er riktig, overraskende mørk faktisk. Smaken er kortvarig, mangler sødme, bitterhet og har absolutt ingen ettersmak. Skuffende, til tross for rimelig pris. Karakter 2/10

Hansa Julebrygg (fra butikk): Nydelig duft, fin farge. Kraftig malt, fint balansert bitterhet og sødme. Ettersmaken sitter godt, og inspirerer til åpning av en flaske til. Karakter 8/10

Jeg er spent på fjorårets favoritt fra Grans (faktisk den aller rimeligste), samt variantene fra vinmonopolet. I mellomtiden kan dere poste smaksopplevelser og beskrivelser i denne tråden, og kom gjerne med forslag til karaktersetting. (Jeg har brukt 0 - 10 skala, men det kan endres på)

(og et lite tips til slutt - svenskene har Carnegie's Porter hele året, men den er aldeles utmerket som drikke til julemat, og smaker aldeles fortreffelig med en akevitt ved siden)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har je gsmakt fem av de som kan skaffes fra butikken. Generelt syntes jeg alle unntatt Hansa Julebrygg og til dels Ringnes Juleøl, fremstår som smak- og luktløs. Tenkte å kjøpe alle en gang til for å teste litt nøyere. Vil komme tilbake med karakterer og fyldigere beskrivelse da.

Har foreløpig smakt: Hansa Julebrygg, Hansa, Grans, Ringnes og Tuborg Juleøl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...