Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stukket av en skitten sprøyte - hva gjør jeg?

Bluesky

Anbefalte innlegg

Forrige uke ble jeg lagt inn på sykehus pga. en ganske stygg lungebetenelse, og jeg opplevde en sykehustabbe av groveste sort.

Da jeg våknet opp en morgen (tror det var fredag den 27/10) kjente jeg et stikk i den ene foten, jeg drar dyna til siden og ser en sprøyte godt plassert inn i foten, det blødde tilogmed fra stikkstedet (hvordan den sprøyta kom dit er det ingen som vet). Jeg begynner da selvfølgelig med en gang å tenke på HIV, Hepatitt og andre ulumskheter. Heldigvis var det 2 sykepleiere i rommet som stellte pasienten ved siden av, og jeg fikk tilkallt deres oppmerksomhet.

De ble vel like overasket som meg da de så sprøyta, men de gjorde ikke annet enn å ta den ut. Senere på dagen fikk jeg vite at "sprøyter av denne typen kun blir brukt på medisinrommet til å trekke opp medisiner, og den har derfor ikke blitt brukt på andre menesker, men vi skriver allikevel en intern rapport om hendelsen"

Jeg slo meg egentlig til ro med denne forklaringen og tenkte "helsepersonalet her vet sikkert best".

Men nå i ettertid har jeg begynt å svette litt.

Jeg lurer selvfølgelig på hvordan sykepleieren kunne være så sikker på at sprøyta ikke hadde vært inni noen andre (men det er det vel ingen her som kan svare på)

Men det jeg spør om er:

1. Er det veldig høy sjanse for at jeg kan ha blitt smittet av f.eks HIV eller Hepatitt? (det var ikke noe væske i sprøyta som ble sprøytet inn, bare kontakt med nåla)

2. Jeg vurderer om jeg skal ta en HIV test, men kan jeg ta den nå med det samme, eller må viruset ha vært i kroppen en stund?

3. Kunne sykepleierne ha gjort noe for å forhindre smitte da jeg ble stukket?

4. Er det noe jeg bør gjøre nå, selv om det har gått så lang tid?

Endret av Bluesky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det jeg spør om er:

1. Er det veldig høy sjanse for at jeg kan ha blitt smittet av f.eks HIV eller Hepatitt? (det var ikke noe væske i sprøyta som ble sprøytet inn, bare kontakt med nåla)

Vet ikke

2. Jeg vurderer om jeg skal ta en HIV test, men kan jeg ta den nå med det samme, eller må viruset ha vært i kroppen en stund?

Du må vente i 2 mnd

3. Kunne sykepleierne ha gjort noe for å forhindre smitte da jeg ble stukket?

Dersom man stikker seg på en sprøte som andre har brukt så er det vanlig rutine at man får en slags "motgift" eller noe slikt på legevakta.

4. Er det noe jeg bør gjøre nå, selv om det har gått så lang tid?

Jeg ville ringt til legevakt/fastlege for å høre med dem.

Lenke til kommentar

Ved stikkskade med spontan blødning:

*La det blø.

*Vask deretter såret grundig med såpe og vann. (Grønnsåpebad kan brukes)

*Desinfiser med sprit eller Klorhexidin

*Innen 48 timer: en boosterdose hepatittB immuglobulin

*Prøvetaking

*Nye prøver etter 6 mnd.

Men er det ikke størst sjanse for at sprøyten ble brukt på deg selv, og så glemt i sengen? Eller er det utelukket?

Lenke til kommentar

Okey, da var det gjort.

Var hos legen i dag for å ta en kontroll med tanke på lungebetenelsen.

Jeg nevnte denne hendelsen for han, og han valgte å ta noen ekstra blodprøver, så nå blir jeg ihvertfall testa for HIV og Hepatitt.

Prøvene er klare om en uke, satser på at det går bra.

Sjansen for å ha blitt smittet er vel tilnærmet lik 0, men det er vel vanlig å svette litt når man går rundt og venter på resultatene på en så alvorlig prøve.

Edit: Dumme Leif.

Endret av Bluesky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...