Gå til innhold

Hvorfor cracks ikke er lovlig?

Anbefalte innlegg

Hadde satt pris på om en moderator hadde svart på denne.

Jeg vet det ikke er lov til å hjelpe med å finne det og slikt her, fant ikke neon andre Emner med svar på denne.

Jeg bare lurer på hvorfor siden det er den eneste måten å spare CD'en dine på for masse riper, noe jeg får uansett hvor mye jeg en prøver å ta vare på de.

Men spørsmålet mitt var egentlig, hvorfor ses det nesten på som kriminalitet å snakke om cracks her?

Endret av Thigeic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi dersom person A har eit spel som også person B gjerne ville ha kan person A installere det på begge maskiner, legge inn ein crack på person B si maskin og sjølv spele med CD'en. Dette er piratkopiering og diskusjon.no har ein policy om ikkje å bidra til hjelp på dette området.

Alle er fullt klar over at det er mange der ute som gjerne vil ta godt vare på CD-platene, og du gjer det ikkje på ein betre måte enn å la være å bruke den, men det kan hjelpe andre til bruke cracks som piratkopiering, derfor er det ikkje lovleg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Foreslår at du leser loven om åndsverk på nytt, blant annet unntagelsen fra enhver "privat deling" som angår EDB-programmer (punktet om "privat deling" har også blitt endret etter EU-tilpassning av loven i starten av 2006). Jeg er imidlertid ikke noen advokat, men andre kan helt sikkert utdype dette bedre.

En Crack distribuerer uansett som oftest deler av originalinnholdet fra EXE-fila til produsenten, noe man ikke kan gjøre uten eksplisitt tillatelse fra den originale rettighetshaveren. En patch som ikke inneholder noe originalkode vil falle utenfor dette, men det er fortsatt ikke til å komme utenom at cracks utelukkende brukes til å bryte kopisperrer. Hvis du ødelegger originalmediet ditt kan du en del ganger bestille nytt ved å fremlegge originalkopien og en kvittering på kjøpet.

Jeg er forøvrig ikke moderator.

Lenke til kommentar

No har du alt fått to gode svar som burde dekke det meste. I tilfelle det er nokon som har noko meir å tilføye, eventuelt du har fleire spørsmål, flyttes tråden til "Tilbakemelding->Forum" som er den rette kategorien for denne typen spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på hvorfor siden det er den eneste måten å spare CD'en dine på for masse riper

7207343[/snapback]

Vel, hvis du ønsker å spare original-cd'ene, så kan du vurdere å lage en kopi av disse. Og cd-brenning kan du få hjelp til på forumet! ;)

Men sålenge cd-romen er tregere en harddisken til å lese data, er det ikke en optimal løsning selvfølgelig...

EDIT: det kan og hende du får hjelp til å lage ett bilde av en cd? Det er jo ikke noe ulovlig i å lage et cd-bilde av cd'er. Denne bildefila kan man så "mounte" i windows. Altså: du trenger kanskje ikke cracks o.l. for å få ting til å virke

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
EDIT: det kan og hende du får hjelp til å lage ett bilde av en cd? Det er jo ikke noe ulovlig i å lage et cd-bilde av cd'er. Denne bildefila kan man så "mounte" i windows. Altså: du trenger kanskje ikke cracks o.l. for å få ting til å virke

7210125[/snapback]

Er det tilfelle alltid ?

Ikke alltid jeg har fått det til med image, og da må jeg ut på den vide vebb og lete etter cracks.

Lenke til kommentar

Har prøved dette med images fra diverse programer, men siden alle produsentene er så innihelvete glad i å lage protections til spillene sine, hadde dette kostet meg en formue. Jeg holder meg til cracks, tar mye mindre plass en å kopiere en cd inn på HDD'n. Og ikke gidder jeg å prøve å brenne ut kopier når jeg til dags dato nesten aldri har fått til å brenne et spill og bruke det sammen med det installerte spillet. Og når jeg først har fått det til med et spill er det plutselig en helt ny vri på det neste gang.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...