Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Kjøpte brukt D70 i fjor sommer og er kjempefornøyd med det meste.

Har likevel hatt et par problemer, i fjor høst med såkalt "green death" som

ble fikset gjennom et besøk på Nikons verksted i Baltikum (Litauen?).

Nå har jeg gjennom noen måneder ikke kunnet bruke innebygd blits,

den er rett og slett ikke synkron med lukkeren, fyrer av og er ferdig med jobben

når lukkeren åpnes. Dette er ikke veldig stort problem da jeg bruker ekstern

blits på planlagte blits-sekvenser, men likevel litt trasig i de tilfeller jeg ikke

har med ekstra blits. Er dette et vanlig problem med D70, eller har jeg vært

ekstra uheldig. Eventuelt hva må til for å rette opp dette? Har lite lyst å sende

det på ny tur til Litauen, da blir det noen uker uten kamera igjen! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan vel si det slik at det er et ganske vanlig problem på D70 at man har den innebygde blitzen i commander modus, og derfor går på snørra når man brått trenger den innebygde i et nødstilfelle... Been there, done that. :)

Menyvalg 19 på custom-menyen - om det står en C foran blitzsymbolet, så vet du hva som er feil...

Edit: Huppsann. Ett øyeblikk for sent ute der, så for å svare på spørsmålet om dette er en vanlig feil, så er det nei. Dette har jeg aldri hørt om før.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Vil nok anbefale deg å sende det inn til reparasjon igjen. Du vet at du har rett på lånekamera om reparasjonen tar mer enn en uke? De fleste butikker gir ut lånekamera den dagen du leverer det inn, ettersom reparasjon av Nikon (og de aller fleste andre merker) aldri tar under en uke.

7256582[/snapback]

Når det gjelder lånekamera, har man rett til samme type kamera?

(dvs, hvis man lev. Nikon DSLR, kan man kreve Nikon DSLR i låne perioden, eller kan man ende opp med et kompakt kamera)

Lenke til kommentar

Hei Afseth.

Går ut fra at jeg eventuelt må tilbake til den butikken kameraet er kjøpt for å få slik service som lånekamera. Litt vanskelig da jeg kjøpte brukt på foto.no. Ellers er det mulig det skal ta under en uke å reparere, men postgangen tar jo sin tid. Først må jeg sende til Interfoto, så sender de til Litauen, reparasjon, retur til Interfoto, og endelig retur til meg. Sist tok det seks uker!! Greit å ha analoge i bakhånd da.

Hei Pim.

Kameraet er oppdatert med siste firmware, mener du at jeg skal prøve å installere denne på nytt?

Takker for responsen.

Lenke til kommentar
Hei Afseth.

Går ut fra at jeg eventuelt må tilbake til den butikken kameraet er kjøpt for å få slik service som lånekamera. Litt vanskelig da jeg kjøpte brukt på foto.no. Ellers er det mulig det skal ta under en uke å reparere, men postgangen tar jo sin tid. Først må jeg sende til Interfoto, så sender de til Litauen, reparasjon, retur til Interfoto, og endelig retur til meg. Sist tok det seks uker!! Greit å ha analoge i bakhånd da.

Hvis det er Interfoto du har henvendt deg til, er det de som må stå for lånekamera...
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å installere firmware på nytt uten resultat.

Blir nok til at jeg beholder det slik, den innebygde blitsen er jo ikke noe særlig likevel. Får sende det inn til reparasjon og overhaling hvis jeg oppgraderer til D200. Må i så fall være tipp topp ved et eventuelt salg.

Lenke til kommentar
Mener du jeg kan gå til hvilken som helst Nikonforhandler og forvente denne servicen??

7258341[/snapback]

Du kan ikke forvente å få lånekamera fra en annen forhandler enn den kameraet opprinnelig er kjøpt fra. Du kan også henvende deg direkte til Interfoto, men om de kan stå for lånekamera direkte ut til kunden er jeg usikker på.

Finner du butikken som kameraet er kjøpt i, har du rett på lånekamera. Men det kan være at du må finne deg i å bruke et D50 i den perioden.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv i butikk, og kan garantere at du IKKE får samme kamera som lånekamera. Hvis du i det hele tatt får et lånekamera.

Imed du har kjøpt kamera brukt så spiller det uansett ingen rolle. ville bare si ifra om det er noen som forventer denne servicen.

Beklager!

Lenke til kommentar
Jeg jobber selv i butikk, og kan garantere at du IKKE får samme kamera som lånekamera. Hvis du i det hele tatt får et lånekamera.

Imed du har kjøpt kamera brukt så spiller det uansett ingen rolle. ville bare si ifra om det er noen som forventer denne servicen.

Beklager!

7274868[/snapback]

Snakk for deg selv... :)

Vi har faktisk lånt ut D70 som lånekamera til D70 kunder flere ganger. Men kanskje ikke alle butikker er like interesserte i å yte service og ha fornøyde kunder?

Om man har kjøpt brukt eller ikke spiller absolutt ingen rolle. Butikken som i utgangspunktet har solgt kamera nytt, er ansvarlig overfor kunden, enten det er den originale kunden, eller en kunde som har tatt over kameraet.

Sikkert mange som er interessert i hvor du jobber, så vi kan holde oss unna (håper du tar den siste der som en spøk, for den er ikke vondt ment :) )

Lenke til kommentar

hehe, det er bra du fikk det samme kareaet som lånekamera. Var virkelig ikke klar over at butikken din hadde kompetanse for det. :)

De butikkene jeg har noe forhold til klarer såvidt å levere ut Nikon i det hele tatt. spessielt D50. Veit ikke når du fikk dette lånekameraet, men det siste halve året har Nikon til og med hatt problemer med å levere kameraene som er blitt bestillt.

men uansett enkeltilfeller, så tror jeg av egen erfaring at Nikon til lånelamera i ordinære el-forretninger er så og så utelukket.

(tok spøken :) )

Lenke til kommentar
hehe, det er bra du fikk det samme kareaet som lånekamera. Var virkelig ikke klar over at butikken din hadde kompetanse for det.  :)
Nå var det ikke jeg som mottok lånekamera da... det var vi som leverte det ut. Vi har stående både D50 og D70 som lånekamera, uavhengig av Nikon Norge. Så med mindre alle kamera er lånt ut, så er vi ikke avhengige av at Nikon har noen å låne ut.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...