Ane-Rikke Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Jeg har allerede en Dell i6000, og vurderer nå å kjøpe en i6400. Har vært på Dell sine sider og valgt hva jeg vil ha, men havner på 13140,- en litt for høy pris i forhold til hva jeg har råd til, så jeg trenger derfor hjelp til å velge bort noe… Skulle helst vært nærmere 10 000,- enn 13 000,- Hvis noen vet om noe bedre tilbud andre steder, så si ifra! Jeg skal bruke pc-en til bildebehandling (bl.a. Photoshop), filmtitting, musikk, surfe på nett, laste ned film og musikk, det må være mulig å gjøre masse på en gang! Dette er hva jeg valgte meg fram til da jeg havna på 13140,-: Intel® Core™ 2 Duo Processor T5600 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB) Ekte Windows® XP Home Edition, SP2, norsk språk LCD 15.4" Ultra Sharp™ WSXGA TFT skjerm (1680x1050) med TrueLife™- widescreen 2048MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x1024) 160GB (5,400 rpm) Sata Hard Drive 8X DVD+/-RW drive med software, leser og brenner både CD og DVD GRAFIKKORT 256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 grafikkort, PCI-Express x16 9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery (optional) Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card for Core 2 Duo Processors Microsoft® Works 8.5 (norsk) Pris: 13140,- inkl. mva, miljøgebyr og frakt Vil denne være Vista-klar? Bør jeg ha bedre prosessor? 2GHz? (koster 1087,- mer) Jeg har 1280x800 på min nåværende, er det like greit å velge samme, men med Truelife? Eller blir det mye bedre med 1680x1050 Truelife? Vil det si at alle ikoner og bilder vil vises mindre på skjermen? Truelife vil si at det er blank overflate? Kan jeg gå ned til 1024MB minne, eller er det smart å ha 2048? Er det en stor fordel å ha SATA harddisk? Hva er forskjellen? Går det an å velge mindre SATA harddisker? Jeg fikk ikke opp andre alternativer… Er grafikkort viktig hvis jeg skal drive med bildebehandling? Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Vil denne være Vista-klar? Ja. No problem, hverken med CPU, skjermkort eller minne. Bør jeg ha bedre prosessor? 2GHz? (koster 1087,- mer) Nei, det er slett ikke nødvendig. En slik vil bare gjøre PC'en din varm som et vaffeljern, og umulig å ha på fanget. Jeg har 1280x800 på min nåværende, er det like greit å velge samme, men med Truelife? Eller blir det mye bedre med 1680x1050 Truelife? Vil det si at alle ikoner og bilder vil vises mindre på skjermen? Oppløsning er alltid vikig å balansere i forhold til skjermstørrelsen. Fordelen med høy oppløsning er jo at man "får plass" til mer info på skjermen av gangen. Men dersom du må zoome in fordi alt blir så smått, så annulleres jo denne fordelen. Selv har jeg valgt en widescreen-skjerm med 1680x1050-oppløsning til min stasjonære PC. Men jeg bestemte meg for 21" fremfor 20" fordi jeg var redd punktene ville bli for små. På min bærbare har jeg en 12" med 1024x768. Jeg ville på en bærbar (med 15" widescreen?) valgt 1280x800. Truelife vil si at det er blank overflate? "Truelife" betyr i Dell-sammenheng høykontrast-belegg. Dette har både fordeler og ulemper. Fordelen er at kontrasten øker mellom fargene, og skjermen fremstår som "skinnende og lekker". Ulempen er at du får reflekser på skjermen fra alle lyskilder i mils omkrets. Taklampa, stearinlyset på bordet + + +. Selv foretrekker jeg en god skjerm uten høykontrast-belegg. Kan jeg gå ned til 1024MB minne, eller er det smart å ha 2048? Bruk heller penger på mer minne fremfor høyere oppløsning på skjerm. Er det en stor fordel å ha SATA harddisk? Hva er forskjellen? Går det an å velge mindre SATA harddisker? Jeg fikk ikke opp andre alternativer… Min erfaring er at SATA har bittelitt mindre latency, men på en bærbar spørs det hvor mye du merker til dette. Er grafikkort viktig hvis jeg skal drive med bildebehandling? Nope, i ditt tilfelle så holder det at det er "Vista-sertifisert", hvilket er tilfelle med denne maskinen. Lenke til kommentar
Ane-Rikke Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Tusen takk for utfyllende svar Flere som har noen mening om 1280x800 vs 1680x1050 på en 15,4"? ...og kontrastbelegg eller ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå