giraffen Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 heisann jeg er student på nith og er nesten ferdig med boka programmering i java av else lervik og vegard havdal. er det noen som kan anbefale en ny javabok til meg slik at jeg kan fortsette å utvikle meg? gjerne en bok som tar opp javaprogramering mot en sql database. er bøkene av deitel og deitel bra? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Heisann. Ja, Deitel Deitel bøkene er bra. Har selv Deitel, Java - How to program. Er en veldig bra bok, men står ikke noe om programmering mot databaser i den (noe jeg finner merkelig). Programmering i Java av Else Lervik og Vegard Havdal syns jeg er en ELENDIG bok. Eneste fordelen er at den er på norsk. Er selv student ved NITH og har slitt med samme boken. Fysj! Har heller brukt forelesningsnotatene og funnet informasjon om stoffet på nettet og i Deitel-boken min. Syns det har gått greitt. Ellers så finnes det sikkert mange andre bra bøker der ute. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Norske bøker er ganske dumme, det er jeg enig i. De skal på død og liv oversette alt, og det blir feil. Her på haugen brukte vi Winder&Roberts - Developing Java Software, en feit sak. Egentlig ganske grei. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Brukte Java Software Solutions (Lewis & Lofthus, addison-wesly) når jeg lærte java. Grei bok, men stoffet er ganske komprimert (ikke noe problem hvis du kan litt fra før). Jeg har brukt hele én bok på norsk siden jeg begynte å studere, og det var en matte bok. Ellers er jo all annen dokumentasjon og verktøy rundt om på engelsk, så det blir jo forsåvidt greit likevel. [ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-11-10 19:14 ] Lenke til kommentar
CarlChr Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Hei..... Det står da om programmering mot databaser i How to Program fra Deitel & Deitel (3 ed.) Står om JDBC og litt SQL.... Lenke til kommentar
hovik Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Styr unna : Java Software Solutions (Lewis & Lofthus, addison-wesly) Boka er dårlig oppbygd, og dekker utrolig lite, og det som dekkes er ikke bra beskrevet. Thinking in Java av Bruce Eckel er å anbefale. Inneholder bla. grei innføring i threads og netverks kommunikasjon. (Grunnleggende OO kunnskap er kjekt til denne boka) (http://www.mindview.net/Books/DownloadSites) Ellers burde du serriøst ta en titt på http://jcp.org/aboutJava/communityprocess/...r014/index.html (generic extension til java som ser ut til å bli med i java 1.5). Like greit å bli vant med det med en gang. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Hei! Prøv å bruke emnefeltet litt mer fornuftig enn bare med ett ord. Prøv å gi et bedre bilde av spørsmålet ditt. I framtiden vil slike poster bli sperret! Lenke til kommentar
giraffen Skrevet 11. november 2002 Forfatter Del Skrevet 11. november 2002 ok, jeg er lei meg :sad: Lenke til kommentar
smetho Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Quote: Den 2002-11-11 10:24, skrev CarlChr:Hei.....Det står da om programmering mot databaser i How to Program fra Deitel & Deitel (3 ed.)Står om JDBC og litt SQL.... Har 4. edition foran meg her og finner ingenting. :smile: Jaja, uansett så er det en god bok (koster noen hundre-lapper da). Lenke til kommentar
Naigewron Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Sitter med Deitel & Deitel her, og joda, databaseprogrammering er med Kan også nevne at når du har jobbet deg gjennom den boka så kan du fortsette med "Advanced Java, How to program", som tar for seg Enterprise-Java. Noe mer avansert, kan man si. Er forresten NITH-student selv. Tredje klasse nå, som vil si at jeg var en del av siste kull som hadde C++ de to første årene... Greit å kunne Lenke til kommentar
Frikk1 Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Jeg er selv student, og har studert flere forskjellige steder. Av den grunn har keg brukt både "Programmering i Java", "Java Software Solutions" og de to Deitel-bøkene "Java, How to program" og "Advanced Java, How to program". Er ikke i tvil om at "Programmering i Java" gjorde det mye vanskeligere å lære Java, enn hva det burde vært. Elendige saker, som skapte mer forvirring enn forståelse. Jeg tror at de bruker den ved NITH i et misforstått forsøk på å gjøre det lettere for 1.års studenter, ettersom den er på norsk. Kan ikke se noen andre mulige fordeler med den. "Java Software Solutions" syns jeg er en god bok, men kanskje litt "tunglest" i begynnelsen. Den har også veldig mange øvingsoppgaver av forskjellig vanskelighetsgrad, noe jeg opplevde som et stort pluss i starten. Er ikke i tvil om at "Java, How to program" og "Advanced Java, How to program" er de beste bøkene jeg har brukt når det gjelder å lære seg et nytt emne fra bunnen av. De er letter å forstå en de fleste andre, og har en veldig grei struktur. For tiden er brukes de, så vidt jeg vet, både på 2. og 3. året ved NITH, så det skulle vel være en ytterligere fordel ved å velge disse, dersom du skal fortsette der. Ettersom du er ved NITH, og vil lære mer om db, kan du gå på intranettet deres, til fagsidene for faget PG500(3. klasse diplom). Under fanen for Oslo går du til"Ressurser". Der ligger det et meget bra dokument som heter Java_Oracle_Utskrift, som har vært meget lærerikt for meg. Lykke til. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-10 17:53, skrev LarsC:Norske bøker er ganske dumme, det er jeg enig i. De skal på død og liv oversette alt, og det blir feil.Her på haugen brukte vi Winder&Roberts - Developing Java Software, en feit sak. Egentlig ganske grei. Prøv å oversett en engelsk javabok du og se hvor godt du klarer det. Mange av de engelske oversatte ordene er ganske ok. interface -> grensesnitt string -> streng osv Lenke til kommentar
Lch Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 21:00, skrev DJViking:Prøv å oversett en engelsk javabok du og se hvor godt du klarer det. Hva slags argument er det? Det er fullstendig irrelevant. Det er IMNSHO dumt å oversette slik man har valgt å gjøre det i nevnte bok. Hvis jeg har trampet på dine oversettertær, så får det nå være. Det driter jeg egentlig i. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Ordene er ikke alltid problemet. Det er når de skal sette sammen ordene problemene oppstår. Og det stopper ikke der. Når hele læringsopplegget skal gjøres altfor enkelt ender det ofte opp som mye vanskeligere fordi en ikke kan bruke andre ressurser som hjelp fordi disse gjør det den rette måten. Altså blir grønne javafrø (og andre frø) rimelig frustrerte når ting de har lært ikke blir brukt på samme måte uti den store verden. Der er først når de kan det grunnleggende at de kan se forbi dette "jalla"-opplegget og faktisk få brukt all kunnskapen som finnes der ute til noe nyttig. Sånn. Ps. Gjelder selvfølgelig ikke ALLE norske bøker. Bare helst Programmering i Java av Else Lervik og Vegard Havdal Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Jeg er nå på 3 året Data og har lest diverse bøker om java. Kjøpte nylig Core PHP programming Vol I og II Vol I er nå for SDK 1.4. Synes den er en veldig god bok, men dekker kanskje litt svakt. Ellers vi jeg anbefale samlingen fra wrox Beginning Java 2 Advanced Java 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå