Gå til innhold

Bruker samme system med krafigere PSU mer strøm?

Anbefalte innlegg

Bruker en PC med f.eks. 350w PSU mer strøm enn PC med 250w PSU selv om systemet er det samme. Altså, hvis jeg flytter det gamle PC-utstyret over i et nytt kabinett med kraftigere PSU, er strømbruken avhengig av PSUen eller bare datakomponentene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker en PC med f.eks. 350w PSU mer strøm enn PC med 250w PSU selv om systemet er det samme. Altså, hvis jeg flytter det gamle PC-utstyret over i et nytt kabinett med kraftigere PSU, er strømbruken avhengig av PSUen eller bare datakomponentene?

7206858[/snapback]

En 350W PSU trekker 350W fra strøm uttaket i veggen og en 250W PSU trekker 250W fra strøm uttaket i veggen. Hvor mye strøm som går på strømregninga avhenger av størrelsen på PSU`en. Hvis det var dette du mente da...

Lenke til kommentar
En 350W PSU trekker 350W fra strøm uttaket i veggen og en 250W PSU trekker 250W fra strøm uttaket i veggen. Hvor mye strøm som går på strømregninga avhenger av størrelsen på PSU`en. Hvis det var dette du mente da...

7206912[/snapback]

Det er ikke riktig, strømforbruket avhenger av komponentene som drar strøm fra strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Generelt er vel strømforskyninger mest effektive når man trekker 70-80% av maks ut av dem, å kjøre med overdimensjonert psu er ofte ikke ideelt. Strømtrekket varierer etter hvilke komponenter som står i burken, og er avhengig av belastning/aktivitet på systemet.

Merkeeffekten på en psu er hvor mye den kan levere (enkelt sagt) og ikke hvor mye den drar fra vegguttaket ved maks belastning.

I lekekassa mi står det en Mist 350-watter, men jeg har målt strømtrekk på 465 W fra uttaket på veggen når maskina ble kjørt med 2x prime samt rthdribl samtidig.

EDIT: Samme system drar 225 W idle.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...