Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bedre med pci-nettverkskort enn onboard-LAN?

Anbefalte innlegg

Er det noe fordeler med å bruke pci-nettverkskort framfor onboard LAN eller spiller det ingen rolle hva man bruker? Mange sier at systemet fungerer bedre når man bruker pci-lydkort framfor onboard lyd bl.a. fordi onboard lyd bruker mer cpu-kapasitet enn pci-lydkort. Er det noe av det samme med onboard LAN?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noe fordeler med å bruke pci-nettverkskort framfor onboard LAN eller spiller det ingen rolle hva man bruker? Mange sier at systemet fungerer bedre når man bruker pci-lydkort framfor onboard lyd bl.a. fordi onboard lyd bruker mer cpu-kapasitet enn pci-lydkort. Er det noe av det samme med onboard LAN?

7205978[/snapback]

Det med lydkort kommer av at de kortene som er klistra på hovedkortet ofte er av dårlig kvalitet, og de bruker CPU-en for å gjøre noen operasjoner på lyd-dataene. Bedre lydkort kan gjøre dette i hardware på selve kortet. Det er ingen prinsipiell forskjell på PCI/onboard, men det er ikke så vanlig å selge crappy lydkort for PCI lenger, fordi alle har det innebygd nå.

Det samme gjelder til en viss grad for nettverkskort, men det er ikke så forferdelig stor forskjell på normale 10/100-kort for desktop-maskiner. Det selges dårlige og gode kort på PCI (og PCI Express o.l.), og de på HK er ofte gode nok. For Gbit-kort er det litt større forskjell, jeg vet ikke helt hvor mye det er snakk om.

Noen kort har TCP checksum offload, noe som sparer litt CPU, men det kan være både onboard og PCI.

Et annet poeng for nettverkskort er at de overfører mye data, derfor kan de bli begrenset av PCI-bussens overføringshastighet, som er 133Mbps (for vanlig PCI). For et 10/100-kort er dette nok, for 2 sånne kort kan det gå greit, men hvis du har feks. 1 SATA kontroller, og et Gbit kort kan PCI-bussen bli en flaskehals.

For å oppsummere, så er det ikke så farlig med 10/100Mbps kort, men det er noen kort man bør unngå. For Gbit kort så kan det være lurt å bruke PCI-Express eller on-board, men kvaliteten på kortet er også viktig. Personlig, så bruker jeg et Intel PCI 1Gbps kort og det funker fint, det.

Lenke til kommentar

Som regel er det ingen fare med intrigert. tanken på at du ikke får brukt opp ett gigabit nettverkskort til vanlige oppsett.

Men skal det stå i en server anbefaler jeg deg å sette inn pci/pci-e nettverkskort

Vi må heller ikke gleme at nye hovedkort har innebygd pci-e gigabit nettverkskort som faktisk ikke bruker mer cpu enn vanlige pci/pci-e kort.

Kjøper du high end har disse intrigerte cpuer og minne og regner alt selv. Disse koster som regel kaka, og om man er så avhengi er enn annen sak.

Slik er det også med raid- kontrollere. Bilige og vanlige kontrollere bruker like mye cpu og minne som intrigerte.

Lydkort Funker stort sjett på samme måte. Bare man vill unngå mye bakgrunsstøy som lett susing og rarelyder f.eks når det er mye trafikk på usb og andre porter :)

Jeg må også få si at intrigerte ting er ikke slik de var :)

Var faktisk mer fornøyd med intrigerte korte enn en del biligere lydkort :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Et annet poeng for nettverkskort er at de overfører mye data, derfor kan de bli begrenset av PCI-bussens overføringshastighet, som er 133Mbps (for vanlig PCI). For et 10/100-kort er dette nok, for 2 sånne kort kan det gå greit, men hvis du har feks. 1 SATA kontroller, og et Gbit kort kan PCI-bussen bli en flaskehals.

7206241[/snapback]

Ja, fordi SATA-informasjonen også kommer inn på south-bridgen parallelt med PCI-informasjonen tenker du på da regner jeg med? En av grunnene til at jeg postet tråden er at en av pcene mine hakker mye både i musebevegelser, lydavspilling og internett. Den har et gammelt HK(via kt133-chip) og PCI-nettverkskort, PCI-lydkort og USB-mus. Det virker som det hjelper å ikke spille lyd, så det er vel PCI-bussen som er "trang" på dette kortet mistenker jeg. Jeg har tenkt å oppgradere den med et HK med onboard-LAN, håper det fjerner endel av trafikken der. Kortet har større PCI-bus-kapasitet og så det blir sikkert bra.

Lenke til kommentar
Ja, fordi SATA-informasjonen også kommer inn på south-bridgen parallelt med PCI-informasjonen tenker du på da regner jeg med?

7208576[/snapback]

På noen hovedkort, ja, på andre har de en rask HyperTransport e.l. til South Bridge. Det jeg tenkte på var en PCI-kontroller for SATA.

En av grunnene til at jeg postet tråden er at en av pcene mine  hakker mye både i musebevegelser, lydavspilling og internett. Den har et gammelt HK(via kt133-chip) og PCI-nettverkskort, PCI-lydkort og USB-mus. Det virker som det hjelper å ikke spille lyd, så det er vel PCI-bussen som er "trang" på dette kortet mistenker jeg. Jeg har tenkt å oppgradere den med et HK med onboard-LAN, håper det fjerner endel av trafikken der. Kortet har større PCI-bus-kapasitet og så det blir sikkert bra.

7208576[/snapback]

Det kan også være pga høy CPU bruk da. Eller IRQ-deling. Tror egentlig ikke båndbredden på PCI-bussen er problemet her.

Lenke til kommentar
Ja, fordi SATA-informasjonen også kommer inn på south-bridgen parallelt med PCI-informasjonen tenker du på da regner jeg med?

7208576[/snapback]

På noen hovedkort, ja, på andre har de en rask HyperTransport e.l. til South Bridge. Det jeg tenkte på var en PCI-kontroller for SATA.

En av grunnene til at jeg postet tråden er at en av pcene mine  hakker mye både i musebevegelser, lydavspilling og internett. Den har et gammelt HK(via kt133-chip) og PCI-nettverkskort, PCI-lydkort og USB-mus. Det virker som det hjelper å ikke spille lyd, så det er vel PCI-bussen som er "trang" på dette kortet mistenker jeg. Jeg har tenkt å oppgradere den med et HK med onboard-LAN, håper det fjerner endel av trafikken der. Kortet har større PCI-bus-kapasitet og så det blir sikkert bra.

7208576[/snapback]

Det kan også være pga høy CPU bruk da. Eller IRQ-deling. Tror egentlig ikke båndbredden på PCI-bussen er problemet her.

7209695[/snapback]

Hovedkortet har den maximale CPUen, AMD 1400, og problemene forsvant når jeg flyttet alt over på et HK med kt266A-chipset, så jeg tror ikke det er CPU som begrenser. Det kan jo være noe med IRQ, men jeg har prøvd forskjellige PCI-port-plasseringer uten resultat og har heller ikke sett noe om det i testene til kortet så jeg vet ikke...Jeg kommer til å fortsette å bruke kortet i en kontor-PC så problemet kommer sikkert til å vedvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...