Gå til innhold

Jeg har USB-problemer i Windows XP

Anbefalte innlegg

Når jeg startet opp maskinen her om dagen, fungerte plutselig ikke USB-portene lenger -- i Windows XP, vel å merke.

I Enhetsbehandling får jeg beskjed om at driverene til USB-kontrollerene ikke er installert, eller at de ikke fungerer.

1uw6.gif

Forsøker jeg å oppdatere driverene, eller avinstallere enhetene for så å installere igjen etter et omstart, finner ikke installasjonen driverene.

2gj0.gif

3uc6.gif

Her er litt informasjon ang. problemet mitt:

-- Jeg bruker Windows XP Home SP2.

-- Portene fungerer i Linux.

-- Jeg har et nforce2-brikkesett (A7N8X Deluxe-hovedkort)

-- Jeg har 4 USB-porter på et A7N8X Deluxe-hovedkort. 3 av de kommer opp med feilmelding i Enhetsbehandling, men ingen av de fungerer.

-- Å starte maskinen opp med eller uten noe i portene spiller ingen rolle; har prøvd.

-- Alt er som det skal i BIOS, men jeg har ikke siste versjon (skal ikke være nødvendig).

-- Problemet har skjedd et par ganger før, men da har jeg bare installert brikkesettdriverene på nytt; dette går ikke nå, av en eller annen grunn.

-- Jeg har ikke gjort noen endringer i det siste som kan tilsi at dette skal skje.

-- Å fjerne brikkesettdriverene for så å installere de igjen gjør ikke susen; hverken de jeg lastet ned fra nVidia's sider, eller de fra ASUS'.

-- Kontrollerinstallasjonen vil ikke benytte noe som ligger på Windows XP-CD-en.

-- Jeg er tilkoblet Internett, og lar installasjonene koble seg til Microsoft sine sider.

Nå har jeg sittet og brukt en jævla ballmus jeg fant bortgjemt i et skap, helt siden helga, og begynner å bli litt lei. Jeg akter ikke å formatere eller oppdatere BIOS, fordi jeg vet at det skal fungere uten. :p

Edit: Skrivefeil i tittellinjen. løl @ me

Endret av Monster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Formulerer jeg meg dårlig, er problemet mitt for vanskelig å løse, eller burde jeg egentlig ha postet dette et annet sted?

Jeg lagde nylig to andre tråder i dette forumet som aldri fikk svar.  :cry:

7212175[/snapback]

Hehe, datalivet er ikke så enkelt :)

Feilen kan være Windowsrelatert siden USB er en PnP enhet.

Kan også være HW-relatert eller begge deler.

Tipper USB-drivere er skadet/korrupte, slett/oppdater chipset-drivere og oppdater

USB-drivere i Windows/enhetsbehandling manuelt.

Lenke til kommentar

Siden det tross alt fungerer i Linux, så er jeg temmelig sikker på at det er et Windows-relatert problem. :)

Jeg vet egentlig ikke nøyaktig hvilke drivere Windows vil ha når det skal installere USB-kontrollerene; greit nok at jeg må installere brikkesettdrivere og alt det der, men er det ikke egentlig usbport.sys eller noe som kreves?

Uansett, USB-installasjonen aksepterer ingen ting som ligger på installasjons-CD-en til Windows XP, eller noe på Microsoft sine sider, så da begynner jeg å lure. nforce2-driverene hjelper heller ikke. :roll:

Jeg er veldig lite villig til å formatere og alt det der, siden jeg har hatt problemet flere ganger før og klarte da å ordne det.

Det suger så jævlig å holde seg borte fra Internett-spilling osv. Orker ikke tanken på å circle-strafe med ballmusa. :D

Lenke til kommentar
Siden det tross alt fungerer i Linux, så er jeg temmelig sikker på at det er et Windows-relatert problem. :)

Jeg vet egentlig ikke nøyaktig hvilke drivere Windows vil ha når det skal installere USB-kontrollerene; greit nok at jeg må installere brikkesettdrivere og alt det der, men er det ikke egentlig usbport.sys eller noe som kreves?

Uansett, USB-installasjonen aksepterer ingen ting som ligger på installasjons-CD-en til Windows XP, eller noe på Microsoft sine sider, så da begynner jeg å lure. nforce2-driverene hjelper heller ikke.  :roll:

Jeg er veldig lite villig til å formatere og alt det der, siden jeg har hatt problemet flere ganger før og klarte da å ordne det.

Det suger så jævlig å holde seg borte fra Internett-spilling osv. Orker ikke tanken på å circle-strafe med ballmusa. :D

7212864[/snapback]

hadde samme problem som deg, etter mye sletting og div viste det seg å være usb scanneren som skapte problemene.

droppet å innstalere den etter siste formatering (ca 5 mnd siden) og maskinen har fungert knirkefritt siden

Lenke til kommentar

Hva tid fikk du problemet? noen dager siden?

Systemgjenoppretting kan fixe saken men tipper fremdeles chipsetdrivere,

spesielt når du har et nForcekort.

Edit: når du installerer nForcepakken så hopp over valg av SW-drivere, spesielt hvis du har gammel bios.

Lenke til kommentar
Hva tid fikk du problemet? noen dager siden?

Systemgjenoppretting kan fixe saken men tipper fremdeles chipsetdrivere,

spesielt når du har et nForcekort.

Det funka! :w00t:

Det var så vidt jeg gadd å prøvde, siden jeg er generelt skeptisk til alt som kryper og går i Windows, men jeg hadde så lite annet å prøve -- glad for det!

Det var en del rot her og der, siden jeg måtte gjenopprette et punkt som var nesten to uker tilbake i tid. Bla. så måtte jeg installere Firefox 2 på nytt, pluss en del extensions og tweaks. Morrowind var borte, men save-games var der fortsatt. Den lille Samurize-configen min har fordunstet. Men alt dette er selvsagt en liten pris å betale. ;)

Det eneste problemet jeg har nå er at jeg fortsatt ikke vet hva som var problemet, men nå vet jeg at jeg har Systemgjenoppretting å støtte meg til -- og ikke minst dette forumet -- om det skulle gå på snørra igjen.

Ah, deillig å være tilbake i gjenge igjen. Tusen takk for hjelpen!

+digg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Tipper skadete/korrupte drivere (fremdeles) jeg ;)

Mulig konflikt med USB-drivere til mus/tast men lite sannsynlig med mindre du har Logitech saker da.

ps. opprett et nytt punkt nå og slett de gamle i sys.recovery, kjør diskopprydding og defrag etterpå..

Lenke til kommentar
ps. opprett et nytt punkt nå og slett de gamle i sys.recovery, kjør diskopprydding og defrag etterpå..

7213866[/snapback]

Hvor kan jeg slette de gamle punktene? Jeg finner ikke det i Systemgjenoppretting. Kanskje fordi jeg har Home-versjonen av Windows XP?

Kan noen forresten anbefale gratis programmer som sletter gamle filer og drivere fra Windows som jeg ikke lenger har behov for? Jeg bruker allerede EasyCleaner og CCleaner.

Endret av Monster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...