Gå til innhold

Jobbe med Canon 300D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hold deg unna alt som heter automat instillinger når du skal ta bilder av ting som går fort med 300D. Her er det objektivet ditt som bestemmer som regel. Hva slags objektiv har du ?

 

 

 

Jeg tar mye bilder av fly i fart ,og endel av dem går VELDIG fort så kjapp lukkertid er alfa og omega.

 

Åssen bil der det du skal ta bilde av ? En 2CV eller en Formula 1 bil ??

 

 

For å summere opp på en lett måte. En tommelfinger regel sier at du skal ha lik lukkertid som du har zoom på objektivet ditt. Ergo ett stk 70-300 teleobjektiv, skal du sånn i teorien bruke ikke langsommere en 1/300 sek på full tele. Når det gjelder ting som beveger seg så ta hastigheten med i betraktningen. Selv med lukkertid på 1/300 sek så har motivet beveget på seg i forhold til deg.

 

Når jeg tar flybilder spesielt av jagerfly så vet jeg at en lukkertid på noe under 1/500 er ikke noe vits. Ved F5.6 (eller største blender på objektivet ditt), så er det veldig få objektiver som gir deg best resultat, så trekk fra iallefall 3 blendertrinn for optimal ytelse. ISO støy er også noe en må ha i bakhodet med Canon 300D, denne har dette i bøtter og spann...

 

Auto/sports programmet på kameraet gjør alt for å gi deg kjappest mulig lukkertid. Høy ISO og vidåpen blender. Ikke bra..

 

Jeg vil anbefale at du bruker "AV" (Blender prioritet) og setter denne til F8. På en fin solskinnsdag bruker du 100ISO. Er det overskyet eller redusert lystilgang justerer du ISO opp mot 400 ISO,men ikke gå over det.

 

Er det en fin solskinsdag kan du blende flere trinn nedover også.Behold 100 ISO og prøv deg fram. Men husk at lukkertiden bør være over 1/300.

 

 

Og husk: Ta i RAW format. da kan du justere mye i etterkant mht exponering

 

 

Håper du får noe ut av det :)

Lenke til kommentar
Hold deg unna alt som heter automat instillinger når du skal ta bilder av ting som går fort med 300D. Her er det objektivet ditt som bestemmer som regel. Hva slags objektiv har du ?

 

 

 

Jeg tar mye bilder av fly i fart ,og endel av dem går VELDIG fort så kjapp lukkertid er alfa og omega.

 

Åssen bil der det du skal ta bilde av ? En 2CV eller en Formula 1 bil ??

 

 

For å summere opp på en lett måte. En tommelfinger regel sier at du skal ha lik lukkertid som du har zoom på objektivet ditt. Ergo ett stk 70-300 teleobjektiv, skal du sånn i teorien bruke ikke langsommere en 1/300 sek på full tele. Når det gjelder ting som beveger seg så ta hastigheten med i betraktningen. Selv med lukkertid på 1/300 sek så har motivet beveget på seg i forhold til deg.

 

Når jeg tar flybilder spesielt av jagerfly så vet jeg at en lukkertid på noe under 1/500 er ikke noe vits. Ved  F5.6 (eller største blender på objektivet ditt), så er det veldig få objektiver som gir deg best resultat, så trekk fra iallefall 3 blendertrinn for optimal ytelse. ISO støy er også noe en må ha i bakhodet med Canon 300D, denne har dette i bøtter og spann...

 

Auto/sports programmet på kameraet gjør alt for å gi deg kjappest mulig lukkertid. Høy ISO og vidåpen blender. Ikke bra..

 

Jeg vil anbefale at du bruker "AV" (Blender prioritet) og setter denne til F8. På en fin solskinnsdag bruker du 100ISO. Er det overskyet eller redusert lystilgang justerer du ISO opp mot 400 ISO,men ikke gå over det.

 

Er det en fin solskinsdag kan du blende flere trinn nedover også.Behold 100 ISO og prøv deg fram. Men husk at lukkertiden bør være over 1/300. 

 

 

Og husk: Ta i RAW format. da kan du justere mye i etterkant mht exponering

 

 

Håper du får noe ut av det :)

7283036[/snapback]

Det her var mye på en gang,hehe! Men takk for svar :) Hva er ISO da?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...