Gå til innhold

Valg av hovedkort når Debian er distroen


Anbefalte innlegg

Jeg valgte å poste denne posten her med tanke på at de som virkelig har erfaring med Linux holder til i denne seksjonen av forumet. Føler at det ikke er så mye svar å få fra hardware > hoverdkort delen.

 

Saken er den at jeg har noen servere, men har merket at det oppstår mye problemer. Mange sier jeg er dum som bruker Debian siden distroen har lite støtte for hardware osv. Noe jeg delvis er enig, og Ubuntu som er alternativet er jo greit nok, men jeg har nok forelsket meg litt for mye i Debian.

Så jeg lurer på om det er noen som har erfaring med noen gode hovedkort når det gjelder Debian som distro? Altså da tenker jeg på et hovedkort som er kompatibelt med Debian. Har hørt at Supermicro har noen fine hovedkort som er som skapt for distroen, men er ikke mange av de på komplett. Så jeg ønsker helst å finne mitt nye hovedkort på Komplett. Er det noen som har god erfaring med hardware når det gjelder Debian? :hmm:

 

Intel er et must! :D

 

 

Takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden Intel er et must, har jeg ingen gode forslag. Supermicro har bra hovedkort som gjerne fungerer ut av boksen. De har jeg hatt minst problemer med den siste tiden.

 

Sarge har kernel 2.6.8 som standard. Mitt inntrykk er at det er SATA-kontrollere som skaper de største problemene, i blant også nettverkskontrolleren som er innebygd. Du bør sjekke grundig om brikkesettets SATA-kontroller er støttet av 2.6.8, ellers kan du ende opp med en lang runde med workarounds. Samme gjelder for innebygd ethernet. Sjekk hva slags chipset det er, og google litt rundt for å se om det støttes i 2.6.8 i Debian.

 

Utenom det, pleier ting å gå ganske bra. Etch er rett rundt hjørnet, kommer sikkert i desember. Da får man et pusterom for en liten stund i hvert fall ;)

Lenke til kommentar

Er desverre mye dårlige SATA-drivere fortsatt... Forhåpentligvis blir dette bedre snart. Kjipt når utstyret funker tilsynelatende fint helt til serveren får litt last og skiten praktisk talt står og henger p.g.a. I/O-last...

 

Ellers kjører da Debian på det meste? Har stort sett ikke store problemer med Debian, selv om jeg har vært borti dette med ikke-eksisterende/dårlige SATA(evt. RAID)-drivere ved flere anledninger. Ikke-eksisterende betyr som oftest at det finnes drivere, men disse er ikke inkludert i 2.6.8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...