Skyggen Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 ....Og han lurer på hva han skal kjøpe. Dvd eller harddisk? - Eller bør jeg anbefale HDV? (Den gamle tv`en er kaputtski, og de kommer nok til å kjøpe en flatskjerm ganske snart) Han vil ha det enkelt og greit, og kommer ikke til å redigere noe som helst. Jeg har sagt at harddiskkameraene ikke er bra nok enda, men en fyr på Lefdal (butikk i Trondheim) har overbevist han om at DVD blir dyrt i lengden. Hvor mye han vil betale er jeg ikke sikker på, men han stusset ikke noe på prisen på "toppmodellen" Jvc GZMG77 (med harddisk) til rundt 7000.- for å si det sånn. Jeg anbefaler ham Dvd.. Det er vel ikke noe problem å lese av disse i hvilken som helst Dvd spiller i stua eller i en pc? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 ....Og han lurer på hva han skal kjøpe.Dvd eller harddisk? - Eller bør jeg anbefale HDV? (Den gamle tv`en er kaputtski, og de kommer nok til å kjøpe en flatskjerm ganske snart) Han vil ha det enkelt og greit, og kommer ikke til å redigere noe som helst. Jeg har sagt at harddiskkameraene ikke er bra nok enda, men en fyr på Lefdal (butikk i Trondheim) har overbevist han om at DVD blir dyrt i lengden. Hvor mye han vil betale er jeg ikke sikker på, men han stusset ikke noe på prisen på "toppmodellen" Jvc GZMG77 (med harddisk) til rundt 7000.- for å si det sånn. Jeg anbefaler ham Dvd.. Det er vel ikke noe problem å lese av disse i hvilken som helst Dvd spiller i stua eller i en pc? 7205290[/snapback] Disse DVD platene (eller mini-DVD som de heter) er mye dyrere enn vanlige DVD plater. Kjøper han DVD-RW så kan de brukes flere ganger, men da må man finne en måte å få de over på vanlige DVD'er, for 30 minutter på et så dyrt medie som DVD-RW er ikke fornuftig. Harddisk må også over på et annet medium... der er man faktisk fullstendig avhengig av det. Verken DVD eller harddisk-kamera egner seg til redigering pga. høyere kompresjon og et format som ikke støttes av alle program (må konverteres). Dermed får man også lavere kvalitet enn gode gamle mini-DV (ikke DVD, men de digitale kassettene). På en eller annen måte må han jo overføre materialet til DVD plater, og da må det jo innom en datamaskin med mindre man har kjøpt seg stasjonær DVD opptaker. Nå er det imidlertid også sånn at flere DVD kamera ikke har firewire ut, så du får ikke digital overføring til DVD opptakeren. Også der vil et mini-DV kamera egne seg bedre. Billigere er det også. Selv om sluttresultatet skal ende på DVD, så anbefaler jeg altså mini-DV. Jo flere ganger et format må komprimeres og/eller pakkes ut, jo mer forringes kvaliteten. Kvaliteten på et DVD kamera er også dårligere enn kvaliteten du får på kjøpe-DVD'er ettersom de komprimeres mye mer. HDV er vel og bra, men fortsatt vil vanlig PAL kamera gi bedre kvalitet på mange områder, spesielt i bevegelser, ettersom HDV er komprimert hardere. Og selv om dere har HD-tv så får du bedre optikk, sensor og signalbehandling på et PAL kamera som koster det samme som et HDV kamera. Mitt tips er å vente til denne teknologien er litt mer moden for de billigere modellene. En annen ting er at JVC's toppmodell av harddiskkamera har fått mye pepper for elendig bildekvalitet, delvis pga. at kameraet i seg selv er dårlig, og delvis fordi videoen komprimeres for mye (refererer til tester og brukererfaringer, for jeg har ikke testet kameraet selv). For godt under 7000 får du et Panasonic NV-GS300, mini-DV, som ikke har fått annet enn skryt for sin gode bildekvalitet og for meget god driftsikkerhet. Det er heller ikke mer enn en tusenlapp opp til toppmodellen, GS500, som er regnet som et av de aller beste kameraene under 15.000, inkludert HDV kamera (det er imidlertid et vanlig PAL kamera). Det står MASSE om hva man bør velge av vanlig PAL og HDV på forumet. Søk og du vil finne mye om dette. DVD vs. Harddisk vs. Mini-DV er også diskutert mange ganger. Mye info også om dette. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Verken DVD eller harddisk-kamera egner seg til redigering [...] Han vil ha det enkelt og greit, og kommer ikke til å redigere noe som helst. Det er ikkje berre JVC som lager HDD-kamera. Sony sine skal ikkje vere so ille trur eg, og den nyaste modellen, HDR-SR1, tek opp i HD, om det er interessant. Redigert: Kan no nemne det, sjølv om redigering i dette tilfellet ikkje var aktuelt: SR1 bruker ein «ny» (ein variant av MPEG4 part 10/H.264) codec kalla AVCHD. For augeblikket er den ikkje støtta i nokon program anna enn det som er med kameraet, men fleire produsentar har lova støtte, so det kjem i framtida. Endret 2. november 2006 av incanus Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Slike problemstillinger som dette har blitt diskutert ofte har jeg sett, den lille tiden jeg har vært her. Selv er jeg bestemt på Nv GS500, da redigering kan bli aktuelt. Konklusjonen nå er at jeg kjøper mitt, så får vi evt se hva han ender på. Han har noen gamle opptak som han vil ha digitalisert, og da er han vel avhengig av å ha analog inn. Det er iallefall en VHS kasett, og så lurer jeg på om det er noen kasetter som er større enn mini dv kasetter. Kan det være hi8? Jeg mener å huske at kameraet var brukt på midten av 90 tallet, eller litt senere. Siden det kameraet er defekt ma en vel levere inn disse kasettene til et firma som driver med slikt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Det er iallefall en VHS kasett, og så lurer jeg på om det er noen kasetter som er større enn mini dv kasetter. Kan det være hi8? Jeg mener å huske at kameraet var brukt på midten av 90 tallet, eller litt senere. Siden det kameraet er defekt ma en vel levere inn disse kasettene til et firma som driver med slikt. 7209888[/snapback] Det er nok Hi-8, evt. Video 8 om kameraet ble kjøpt en stund før midten av 90-tallet og selve kassetten er noe tynnere enn vanlig VHS. Hvis kassetten er like tykk som en VHS kassett, så er det mest sannsynlig VHS-C. Disse kan spilles av i VHS-spilleren med en passende adapter. Er det SVHS-C, må man ha en SVHS spiller for at dette skal fungere. Slike adaptere finnes ikke til Hi-8 og Video8 ettersom selve båndet er fysisk ulikt VHS bånd, både i størrelse og hvordan signalene lagres.. De fleste fotobutikker kan vel kopiere eldre videoformater til DVD, ihvertfall gjør vi en hel masse av det der jeg jobber. Spør hos evt. lokale butikker. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 DV er vel det som både er billigst, komprimert mest (kanskje ved unntak av små harddisk-kamera) og som gir minst like godt resultat kvalitetesmessig. Men så er det vel kanskje mye rot med mange forskjellige disker, da per disk kun har kapasitet til maksimalt 90 minutter opptak (i LP-format) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 DV er vel det som både er billigst, komprimert mest (kanskje ved unntak av små harddisk-kamera) og som gir minst like godt resultat kvalitetesmessig.Du mente vel at DV er minst komprimert håper jeg? Men så er det vel kanskje mye rot med mange forskjellige disker, da per disk kun har kapasitet til maksimalt 90 minutter opptak (i LP-format) 7212680[/snapback] 3 ganger så mye på en DVD plate enn man får i beste kvalitet, som allerede er mye mer komprimert enn mini-DV? Da snakker vi virkelig dårlig kvalitet... Ellers er jeg litt forvirret... snakker du om DVD eller mini-DV her? Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 Det er nok Hi-8, evt. Video 8 om kameraet ble kjøpt en stund før midten av 90-tallet og selve kassetten er noe tynnere enn vanlig VHS. Hvis kassetten er like tykk som en VHS kassett, så er det mest sannsynlig VHS-C. Disse kan spilles av i VHS-spilleren med en passende adapter. Er det SVHS-C, må man ha en SVHS spiller for at dette skal fungere. Slike adaptere finnes ikke til Hi-8 og Video8 ettersom selve båndet er fysisk ulikt VHS bånd, både i størrelse og hvordan signalene lagres.. De fleste fotobutikker kan vel kopiere eldre videoformater til DVD, ihvertfall gjør vi en hel masse av det der jeg jobber. Spør hos evt. lokale butikker. 7212669[/snapback] Hvis jeg ikke husker feil er det ikke så "mye" større en en dv kassett. Men det står vel på kasetten, når jeg leter de fram. Ellers tror jeg ikke pappa er så veldig nøye på kvaliteten. Han er vel mest opptatt av brukervennlighet og at det enklest mulig kan overføres til andre media eller fremvises på en enkel måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå