Mørbradbiff Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Opel kadett GSI, er dette gode biler? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Grunn til at det har klengenavnet skropel. Pass opp for rust, fordi disse ruster veldig lett. Lenke til kommentar
AOe Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Familien kjøpte nettopp en Peugeot 307 1.6 liter (ganske ny bil da...). Det som vi har måttet fikes på i ettertid - Div slitt interiør - Slitte motorfester (bilen rykker i f.eks. kø kjøring samma hvor forsiktig man er med å slippe gass ol.) - Slitt clutch Mulig jeg svarer litt OT, i så fall sry. Lenke til kommentar
paalov Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Kan se etter noen av disse sakene: Karosseri: Sjekk rust. Spesielt under bilen, feks. kanalene. Bærende deler bør ikke ha rust, slikt kan bli problem i EU-godkjenningen. Utenpåliggende rust på skjerm, panser, dører og luker er ikke så nøye så lenge du ikke synest det er sjenerende. Men kan tyde på at bilen er rustet andre plasser også. Områder det fort oppstår rust; Langs nede med dørene, inne i hjulbuene/skjermene. I døråpninger og bensinlokkåpningen. Langs lister, feks. med vinduene og takluke. Hør med eieren om bilen har vært i noen skade/kollisjonsskade tidligere, kan hende bilen er skjeiv. Dempere: Press ned på skjermen på hjørnene til bilen og slipp fort opp. Bilen skal rette seg fort opp og stoppe. Gynger bilen mye tyder det på slitte dempere. Motor: Starter motoren lett? Sjekk at motoren går jevnt. Prøv bilen ved kaldstart. Den skal holde seg jevnt under 1000 o/min. Hørt etter at motoren ikke tikker eller dunker mye ved kaldstart og normal kjøring. Se rundt på motoren etter antydning til olje. Motoren bør ikke lekke. Sjekk ekspansjonstanken til kjølevæsken. Det skal ikke være motorolje i tanken. Hør med eier når registerrem var skiftet sist. Varierer fra bilmerke til bilmerke, så finn ut på hvilke intervall remen bør skiftes (hør med merkeforhandler). Sjekk at motoren ikke blir for varm. Bilen skal tåle å både bli kjørt hardt, og å stå på tomgang. Sjekk at motoren ikke rykker når du trør inn og ut pedalen. Bremser: Kjør fort (50-60) og brems kraftig på en rett strekning uten hendene på rattet. Bilen skal ikke slå til siden, men holde retningen fram. Om ikke, tar bremsene ugjevnt. Trå bremsepedalen helt inn med relativt stort trykk. Pedalen skal ikke sige lengre og lengre inn. Kjør opp en bratt bakke og stopp bilen, dra til håndbrekket. Bilen skal ikke renne. Sjekk bremserørene under bilen om du har mulighet. De skal ikke vært rustet. Bilen bør ikke riste når du bremser. Dersom hjulene er i ubalanse (bilen rister mye ved ulik fart), kan det være at bremsene kun er med på å forsterke denne effekten (feks. at rattet rister når du bremser). I slike tilfelle behøver en bare å balansere felgene. Bremsepedalen må ikke trykkes langt inn for å bremse. Uten abs må du kunne låse hjulene i alle hastigheter. Med abs må du sjekke at abs'en fungerer, trå på bremsen alt du kan i hastighet. Drivverk: Sjekk at clutch ikke er slitt. Den bør ikke ta ugjevnt/plutselig, og ikke ta helt ute. Cluchen må ikke slure uansett hastighet. Sjekk at girene glir glatt over hverandre. Sjekk synkroniseringen, det skal ikke gå lange tiden fra du drar spaken mot en gir til den glir inn. Gjelder spesielt 1. ,2. og revers. Girene skal under ingen omstendighet hoppe ut under kjøring Hør etter lyder (feks. romling) fra drivakselen når du kjører. Er du usikker, få en bilkynding til å høre på det. Elektrisk: Sjekk at alle utvendige lys fungerer, få en til å skru på blink, park, brems, fjernlys, tåkelys, nødlys o.l. og sjekk at det lyser slik det skal. Sjekk invendige eletriske apparater. Funker viften på alle hastigheter, virker alle varmetrådene i bakruten, fungerer viskerene, evt. virker eletriske speil, vidu og takluke. Ellers: Lekker det noen plass i bilen, dører, vinduer, takluke, pakninger? Sjekk at gulvet på begge sider er tørt. Har du mulighet, sjekk under mattene at ikke vann samler seg noen plass (og rust). Etter at bilen er kjørt, sett den fra deg på en tørr plass og se at ingenting lekker. Kan luker, dører og panser lukkes skikkelig? Kan alt låses og følger alle nøkler med? Sjekk dødgang på rattet. Skal ikke kunne bevege rattet mye uten at hjulene følger med. Er det en gammel bil du skal kjøpe så må du forvente litt slitasje uansett, så ikke regn med at en bruktbil klaffer med alle disse punktene. Men prøv å unngå feil som er vanskelige og dyre å rette opp i, som drivverk, motor og alvorlige rustskader. --- Har du fått handlet deg bil forresten? Endret 25. november 2006 av paalov Lenke til kommentar
ivanito Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Viktig å sjekke er å kjøre opp i litt fart. 40-50 kmt, slipp rattet og brems relativt fort ned. svinger bilen så er det en feil. Veien bør være rett for dette. Sjekk om bilen har hatt menge eiere. Har egentlig ikke noe å si men mange eiere an bety trøbblete bil. Ta bilen ut på en parkeringsplass eller liknende og sving litt brått til begge sider. hør etter ulyder. Sjekk etter slark i rattet. mens du kjører. hvor mye må du svinge rattet før bilen reagerer. skal ikke være mye. Om setene har setetrekk på. Be om å få se under. Kanskje det ikke er mye setet igjen under. Sjekk om alle lys osv fungerer. Hvis ikke. be han fikse det. Selv om det bare er ei pære. Sjekk at alle varsels pærene funker i det du starter bilen. Sjekk alle gir OGSÅ revers. hør om det bråker da du setter den i revers. Noen tips som jeg ikke kan se blitt nevnt. Noen er mer betydlig enn andre men men.. 7233342[/snapback] Vår bil lager en ulyd i brå svinger, hva kan dette bety? Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Start en ny tråd du med beskrivelse av lyden. Kan være kjekt med merke,modell og år Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Har ikke lest gjennom tråden, så beklager om jeg gjentar noe. Ting jeg ville sjekka under prøvekjøring: Bremser Drivaksler (ta rattet HELT til hver av sidene og kjør sakte fremover. Hører du en slags knepping, så STYR UNNA) Aksellerasjon - 0-100. Ta med stoppeklokke hehe, neida, men kan være greit å passe på at alt av gir og sånn er som det skal. Evt. kan du også se, før du starter bilen om motoren er varm. Dersom den er kald, så kan du være trygg på at bilen starter når den står hjemme hos deg også. Om den er varm, har den nylig vært i bruk og det er mulig at den starter når den ellers ikke ville starta. (Enkelte biler er et helvete å starte i fuktig vær ol) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå