Mørbradbiff Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Hei, jeg har bestemt meg for at det er på tide at jeg skal kjøpe meg bil. Men jeg har ikke så sykt godt peiling. Så jeg håper dere kunne gi meg et tips på hva man burde ligge unna når det gjelder hvordan bilen er i teknisk stand. Noen spørsmål: 1: Hvordan kan man se at en bil har gådd mye, tenker på hvor langt burde en bil gå hvært år. 2: Hvor er det ekstra viktig at man ser etter rust på bilen? 3: Er der noe spesielt man burde se etter under pansret? 4: Hva/hvordan burde jeg teste bilen under prøvekjøring 5: Kan dere komme med andre tips på hva jeg burde passe på? Hadde vert supert om noen hadde forklart meg litt detaljert - Kristian Endret 3. november 2006 av amund Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 rust slitasje dekk anntall km service hefte er fulgt ++ Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Steder og se etter rust på er kanaler, skjermer, nederst på dører og andre steder som kan være utsatt for for eksempel steinsprut. se også godt etter om bilen har hatt skade tidligere og om at oppretting/lakkering da er utført skikkelig Under panseret kan de vær lurt og se etter lekasjer og om alt ser orginalt ut. under prøvekjøring bør man sjekke om bilen oppfører seg om den skal, høre etter lyder, teste bremser sjekke at motoren går som den skal og ikke fusker, og om motoren går som den skal på tomgang Husk også og sjekke om alt elektrisk utstyr fungerer som det skal Beklager for litt rotete innlegg men har dårlig tid Endret 2. november 2006 av *martin* Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Et tips er at du sjekker heftelser. (Burde være en selvfølge) Mange glemmer dette da de kommer over et "kupp" av en bil, som de plutselig må betale penger på. Få med det i kontrakten også, at den selges uten heftelser. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 heftelser, vil det si at bilen ikke er i orden, eller noe annet? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) 1: Hvordan kan man se at en bil har gådd mye, tenker på hvor langt burde en bil gå hvært år. 7204998[/snapback] Det er jo bare å se på kilometertelleren da. Hehe, men se etter slitasje i interiøret. Stolene, gulvet. Om stoffet begynner å gå litt opp i sømmene o.l. Men altså, om en bil er godt vedlikeholdt, med jevnlige servicer og ikke full av skit, så spiller ikke km så forferdelig stor rolle. Sjekk støtdempertårnene for rust mens du holder på. Og hvis du kjøper bilen uten heftelser, kan du ringe til Brønnøysundsregisteret og kjøpe en pantattest, som forsikrer deg. Det vil si at om du kjøper en bil som selger sier er uten heftelser, men er full av de, så må han betale om det blir problemer. LINK Edit: Må legge til at du ikke kan forvente å ikke muligens må koste på slitedeler om bilen er gått et stykke. Sånn er det jo med alle biler. Endret 2. november 2006 av KristianG Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 hva bruker å være de vanligste feilene på bruktbiler? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 hva bruker å være de vanligste feilene på bruktbiler? 7207776[/snapback] Elektroniske feil er det jo flusst av. Vinduer, soltak, speil o.l. Det er som regel enkle tinger å fikse, brudd i en ledning eller en sikring som er gått. Men du kan jo få prutet ned en tusenlapp da. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Ta ellers en tur innom NAF og få bilen sjekket der. Så er du 100% sikker. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Sjekk: -bremser, -rattutslag, -om bilen lekker et eller annet, om motoren er vasket og vedlikeholdt (synes jeg betyr noe, -ikke fristende å kjøpe en bil med masse møkk), -jeg ser også etter lav kilometer selv om ikke det alltid betyr noe, -se etter rust, om bilen har vært lakkert opp igjen (kan tyde på skade, hvis ikke det er gjort skikkelig kan du få et lite rustproblem, mildt sagt), -slitasje på interiøret, -heftelser hos Brønnøysundregistrene, -heftelser hos andre, da spesielt staten (manglende årsavgift, avskiltingsbegjær, etc), - at bilen er EU kontrollert så betyr ikke det annet enn at verkstedet mener bilen oppfyller visse minimumskriterier, så ikke ehng deg opp alt for mye i dette (er en fordel at den er godkjent), sjekk hvor lenge den er EU godkjent, -om støtdemperene er bra på bilen, dytt bilen ned og slipp opp, hvis den gynger da er det slitte dempere, -om det følger med dekk som faktisk er bra (mange som har bommet på dette), - ikke minst bilens helhet. Hva synes du om bilen. Er det noe som får det til å mistenke at noe er ike helt som det skal så ikke kjøp bilen, uansett hvor fin/bra den ser ut, - blimm blimm faktor teller ikke halvparten så mye som vrom vrom faktor (altså at selv om bilen ser "bra ut", er "stylet" m.m så hjelper det lite hvis det tekniske er dårlig). Til slutt vil jeg bare si at pass opp for selgere og skriv en god kontrakt der du har med det mest vesentlige. Lover selger å utbedre eller skifte noe så få det ned skriftlig. Få med at det ikke er heftelser som at bilen er EU godkjent og årsavgift betalt, at det ikke foreligger noen begjæringer ellers, både av teknisk og økonomisk art. Service hefte betyr ikke så veldig mye vil jeg si hvis det er snakk om en 95- 99 modell og eldre. Husk at man snakker fort om biler som er ti år i alder og mange liker å skifte olje m.m selv. Jeg kjøpte en bil i sommer som hadde et komplett servicehefte fra merkeverksted. Det er bra det, men telte ikke all verden. Uansett så kommer jeg ikke å ha den på service da jeg rett og slett ikke har råd til det siden jeg er student. Dessuten gjør jeg skiftene selv etter service intervallene (*thank you Haynes*). Til slutt vil jeg bare formane om at det finnes mange lure selgere der ute. Husker godt et eksempeler fra meg selv i sommer. Ringte til en forhandler i Moss og spurte om en bil. Fik ktil svar at alt var kjempe bra med den etc. Kikket på bilen og håndtakene på fører siden så direkte herpet ut. Så en kanne med frostvæske og bremseolje i bagasjen også. Kikket i motoren, der så man tydelig at man hadde fyllt vanlig blå frostvæske på en Audi A4, man hadde etterfyllt bremsevæske, og det lå oljesøl i hele motoren. Selger nektet for at oljesølet var fra bilen, han hevdet det var fra en bil som stod der iforrige uke selv om oljen var fersk. Morsomste var når jeg så på dekka. Selger hevdet seriøst at M+S dekk var for vanlig sommerføre, enda værre var det at det var forskjellige merker og at noen var piggløse piggdekk mens andre var piggfritt. En annen erfaring var med en selger i Oslo der man avtalte tid for å se på en bil. Eneste som skulle være feil var en skrape i sidedøren. Når jeg så bilen var interiøret kjempe slitt, motoren bråka slik at det var noe galt med den. Beste var vel at andre kom og så på den også. Vi ble lovt kjøretur, men andre stod å skulle prøve kjøre den. Opplegget var bare rotete. De ble litt desperate på slutten når begge syntes det var rotete opplegg, og dårlig bil. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Heftelser er at du ikke kjøper en bil som selgeren ikke eier 100% selv. At den er leaset e.l. Åssen bil har du i tankene, da, Kristian? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Se etter at motoroljen har rett farge. Når du prøvekjører den bør du se etter en grusvei der du kan bråbremse og se om den drar til en side. (Litt ot, men hvorfor vil du vaske motoren ? Oljesøl og slikt på den beskytter den ) Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 (endret) Mange nyttige tips her ja Heftelser er at du ikke kjøper en bil som selgeren ikke eier 100% selv. At den er leaset e.l. Åssen bil har du i tankene, da, Kristian? 7209599[/snapback] Hvilked bil, det er jeg ikke sikker på. Kravene mine er enkle: - Må ikke være stygg, jærne me litt styling - Burde kanskje være en bil som er enkel og mekke på - Med feil som er enkel å rette opp i, eller heldst uten feil - Pris burde ikke gå over 25-30000kroner - Burde befinne seg i nordnorge Har noen tips til meg om hvilked modeller jeg burde kjike etter? Endret 4. november 2006 av Navitas87 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 (endret) Kjøp deg en Golf II. Billig bil, billige deler. Flust av uorginale stylingdeler. Om den er billig å kjøre er det foten din som avgjør. Edit: Ser at det står "Bilen selges som den står.." i annonsen. Muligens motorproblemer. Men det kan ikke være så vanskelig å rette opp i. Endret 4. november 2006 av KristianG Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Takk for tipset, er egentlig ikke noe fan av de gamle Golfene, syns at de ser ikke noe spesielt bra ut. Vet ikke hvorfor, ser for meg at det er biler gamle damer kjører Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 ser for meg at det er biler gamle damer kjører 7220257[/snapback] Kan tyde på at clutchen er forholdsvis slitesterk... Neida...det meste er sagt i denne tråden om ting du bør passe opp for,og hvilke feller som du kan komme ut for,og det er viktig å ta seg god tid når man skal se på bil og ikke ta en bil fordi den er styla og ser "tøff" ut. Skulle du mot formodning vurdere litt eldre Opel,sjekk for all del dempertårn for rust.(Rekord/Senator/Omega) Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 hvordan er det med deler til en Audi 90? Har hørt det er dyrt, er det virkelig det? Lenke til kommentar
_Xander Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Sendte deg en PM jeg, Navitas87. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Sendte deg en PM jeg, Navitas87. 7224983[/snapback] Jeg har svart deg på mail Lenke til kommentar
IvoCaprino Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Viktig å sjekke er å kjøre opp i litt fart. 40-50 kmt, slipp rattet og brems relativt fort ned. svinger bilen så er det en feil. Veien bør være rett for dette. Sjekk om bilen har hatt menge eiere. Har egentlig ikke noe å si men mange eiere an bety trøbblete bil. Ta bilen ut på en parkeringsplass eller liknende og sving litt brått til begge sider. hør etter ulyder. Sjekk etter slark i rattet. mens du kjører. hvor mye må du svinge rattet før bilen reagerer. skal ikke være mye. Om setene har setetrekk på. Be om å få se under. Kanskje det ikke er mye setet igjen under. Sjekk om alle lys osv fungerer. Hvis ikke. be han fikse det. Selv om det bare er ei pære. Sjekk at alle varsels pærene funker i det du starter bilen. Sjekk alle gir OGSÅ revers. hør om det bråker da du setter den i revers. Noen tips som jeg ikke kan se blitt nevnt. Noen er mer betydlig enn andre men men.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå