Gå til innhold

Noen tips til brødbaking?

Jtand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Arbeid deigen lenge. Lager du deig i kjøkkenmaskin lar du den gå i 10-15 min.

2. Bruk lite gjær og hev brødene lenge. Selv bruker jeg mindre enn en halv pakke (50g) på 2-3 kg mel. Hev deigen i 2 timer eller mer hvis du har tid.

Lykke til :thumbup:

Endret av kakk
Lenke til kommentar

Lag deigen ganske løs, ikke ha i for mye mel! Ikke elt livet av den, det skal du gjøre senere.

Deretter setter du den på et lunt lite sted til den er mer eller mindre doblet i størrelse.

Seså, nå tar du og deler den opp i emner utfra den størrelsen du ønsker på brødene dine. Nå skal du kna og kna. Og når du har gjort det en stund, knar du litt til. Arbeid struktur inn i deigen, det er viktig for å få et godt resultat (bruk det melet du trenger). Når deigen kjennes fast og fin, former du den til ønsket form, det være seg pølse, bolle, fly, båt eller bil.

Deigen skal nå etterheves før du setter den inn i ovnen. Stek ditt brød nederst i ovnen på 200-225 grader celsius. Et normalt brød skal steke i 1 time +/-. Her er det endel variasjoner fra ovn til ovn og om spenningen er dårlig eller god på det tidspunktet du steker brødet ditt. Derfor er det lurt å holde et øye med brødet underveis i stekeprosessen.

For å sjekke om resultatet er vellykket, benytter du deg av "tungtesten".

Tungt brød er: :nei:

Lett brød er: :thumbup:

Man kan også banke på det, får man en hul lyd da, da er ting som de skal være.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

En kjøkkenmaskin (jeg har håndholdt mixmaster med eltekroker) er sinnsykt delig! Slipper å knote med vått mel og hele pakka, bare vrir litt rundt i 10 min, så er man ferdig.

Dersom du liker grovt brød, får du kjøpt grove melblandinger i butikken. (f.eks. Grovbakst fra Regia er min "favoritt" (til rundstykker), men bruker også hvitt mel).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Foccacia brød er godt. Brukes vel heller til en bedre middag enn til hverdags.

Foccacia

50 gr gjær

1 l lunkent vann

1 ts salt

1 1/2 dl olivenolje Extra virgin ( 1 dl i røra, 1/2 dl oppå brødet før steking)

Ca 18 dl hvetemel

50 gr grønne oliven

3 ts havsalt

Gjær, vann, salt, olje (bare 1 dl) og hvetemel blandes sammen til en røre. Dette helles i en smurt (evt bakepapir) langpanne. Hell resten av oljen over så olivenen og saltet kan feste seg. Kutt opp olivenen i skiver el biter og strø over. Strø så over havsaltet.

175 grader i ca 45 min.

Godt på/i:

1 rødløk eller vanlig løk

8–10 soltørkede tomater

1 fedd hvitløk

2 ss olje

ev fetaost

:dribble:

Kjempegodt som tilbehør til bl.a salat.

Endret av Vero_NiCa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...