Gå til innhold

nvidia driver - kræsj

Ariah

Anbefalte innlegg

God dagen godtfolk!

Etter å ha brukt ubuntu i snart 2 måneder på laptopen bestemte jeg meg i dag for å ditche XP også på desktopen min. Så jeg installerte ubuntu, og så installerte jeg nvidia drivern slik:

sudo apt-get install nvidia-glx nvidia-kernel-common

sudo nvidia-glx-config enable

når jeg så restartet får jeg denne feilmeldingen "Fatal server error: no screens found" og jeg får kun opp tekstlig grensesnitt, ikke noe grafisk. Sitter på laptopen nå.

Jeg trengte ikke installere noen drivere på laptopen, der funka alt rett etter install. Så dette er litt nytt for meg What to do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem stigfjeld, pakkene funker de (jeg kjenner selv flere som bruker dem). Du har ikke tilfeldigvis eldre ATI på laptoppen, eller kansje Intel eller Via? De funker rett-ut-av-boksen. 3d og det hele.

Du har ikke tilfeldigvis et gammelt nvidia-kort? Tror nvidia ditcha noen av de gamle kortene i driveren sin.

Du kan forøvrig styre med drivere i fila /etc/X11/xorg.conf - bruk vim, nano etc. til å redigere.

Lenke til kommentar
Glem stigfjeld, pakkene funker de (jeg kjenner selv flere som bruker dem). Du har ikke tilfeldigvis eldre ATI på laptoppen, eller kansje Intel eller Via? De funker rett-ut-av-boksen. 3d og det hele.

@krysjo: Hvorfor skal man ikke bruke driverne direkte fra nVIDIA hvis trådstarter har et GeForce-kort? De fungerer i alle tilfeller. Det må da være mye bedre å hente drivere direkte fra kilden istedet for å stole på tredjepart. Jeg har i hvert fall aldri hatt problemer med driverne fra nVIDIA, uansett om det er for GNU/Linux, FreeBSD eller Solaris. De fungerer uansett.

Lenke til kommentar

stigfjel:

du synes ikke det å kompilere driveren manuelt bør gjøres som et siste forsøk - om en ikke vet at det er nødvendig i utgangspunktet?

det er kanskje på tide å skifte holdning fra det å hele tiden hinte til at du "kan noe som ikke alle andre kan du også" - og heller fokusere på å hjelpe

jeg tror det er rimelig å anta at det finnes et par ting en bør forsøke før en kompilerer driveren; og om du ikke "gjør deg til" så tror jeg du også forstår dette

Ariah:

jeg tror det pleier å stå noen meldinger før meldingen "no screens found" - kunne du pastet disse? det er mulig du må leite i loggene; /var/log/Xorg.0.log er den aktuelle

Lenke til kommentar
stigfjel:

du synes ikke det å kompilere driveren manuelt bør gjøres som et siste forsøk - om en ikke vet at det er nødvendig i utgangspunktet?

det er kanskje på tide å skifte holdning fra det å hele tiden hinte til at du "kan noe som ikke alle andre kan du også" - og heller fokusere på å hjelpe

jeg tror det er rimelig å anta at det finnes et par ting en bør forsøke før en kompilerer driveren; og om du ikke "gjør deg til" så tror jeg du også forstår dette

7208686[/snapback]

Det er vel ikke noe galt i det stigfjel skriver? Han får ikke inn nvidia driveren, så det å gå direkte til kilden og installere den derfra er vel et meget bra alternativ, er det ikke?

Mulig du må fikle litt mer, men trengs det hjelp til hvordan det skal gjøres er det jo bare å spørre vel...

Lenke til kommentar
stigfjel:

7208686[/snapback]

Han får ikke inn nvidia driveren,

Jeg forstår ikke hva du mener med "å få inn driveren", og hadde jeg forstått det så sliter jeg med å forstå hvordan du vet hva feilen er uten å ha sett selve meldingene.

så det å gå direkte til kilden og installere den derfra er vel et meget bra alternativ, er det ikke?

7208789[/snapback]

Dette skal ikke være nødvendig - jeg bruker et Nvidia-kort selv; og generelt sett synes jeg ikke det.

Lenke til kommentar

Du har ikke tilfeldigvis et gammelt nvidia-kort? Tror nvidia ditcha noen av de gamle kortene i driveren sin.

Du kan forøvrig styre med drivere i fila /etc/X11/xorg.conf - bruk vim, nano etc. til å redigere.

7205832[/snapback]

Absolutt enig med stigfjel å wil i denne saken . mye enklere å forholde deg til .

Lenke til kommentar

nå har jeg prøvd litt forskjellige.. prøvd bla å downgrade x server, funka ikke... her er feilmeldingen jeg får

(WW) NVIDIA: No matching Device section for instance (BusID PCI:1:0:0) found

(EE) No Devices detected

Fatal server error: no screens found

ww står vel for warning og ee for error. Så det som skjer er at den ikke finner grafikkortet eller?

edit: åssen skal jeg få posta loggen og conf fila? de er jo desktopen som kun har kommandolinjer for øyeblikket

edit2: Jeg fiksa det... i xorg.conf i "device section" forandra jeg busID til den jeg fikk i feilmeldingen.... når jeg så boota så gikk det! men hva skjer med at høyeste oppløsningen jeg kan velge er 1024 * 768? må dette også redigeres i xorg.conf?

edit3: på identifier under device må jeg vel også skrive inn no.. for øyeblikket står det bare "generic video card" der, mens på laptopen står det et eller annet ati kort. uffa meg... denne xserver driten forvirrer meg :)

Endret av Ariah
Lenke til kommentar

her er xorg.conf'en min...

noen som vet hva som er gæli? jeg har tydeligvis en generic monitor og et generic video card... stemmer det?

Section "Files"

FontPath "/usr/share/X11/fonts/misc"

FontPath "/usr/share/X11/fonts/cyrillic"

FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled"

FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi/:unscaled"

FontPath "/usr/share/X11/fonts/Type1"

FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi"

FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc"

# path to defoma fonts

FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"

EndSection

Section "Module"

Load "i2c"

Load "bitmap"

Load "ddc"

Load "dri"

Load "extmod"

Load "freetype"

Load "glx"

Load "int10"

Load "type1"

Load "vbe"

EndSection

Section "InputDevice"

Identifier "Generic Keyboard"

Driver  "kbd"

Option  "CoreKeyboard"

Option  "XkbRules" "xorg"

Option  "XkbModel" "pc105"

Option  "XkbLayout" "us"

Option  "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"

EndSection

Section "InputDevice"

Identifier "Configured Mouse"

Driver  "mouse"

Option  "CorePointer"

Option  "Device"  "/dev/input/mice"

Option  "Protocol"  "ExplorerPS/2"

Option  "ZAxisMapping"  "4 5"

Option  "Emulate3Buttons" "true"

EndSection

Section "InputDevice"

Driver        "wacom"

Identifier    "stylus"

Option        "Device"        "/dev/wacom"          # Change to

# /dev/input/event

# for USB

Option        "Type"          "stylus"

Option        "ForceDevice"  "ISDV4"              # Tablet PC ONLY

EndSection

Section "InputDevice"

Driver        "wacom"

Identifier    "eraser"

# /dev/input/event

# for USB

Option        "Type"          "eraser"

EndSection

Section "InputDevice"

Driver        "wacom"

Identifier    "cursor"

# /dev/input/event

# for USB

Option        "Type"          "cursor"

EndSection

Section "Device"

Identifier "Generic Video Card"

Driver  "nvidia"

BusID  "PCI:1:0:0"

EndSection

Section "Monitor"

Identifier "Generic Monitor"

Option  "DPMS"

HorizSync 28-51

VertRefresh 43-60

EndSection

Section "Screen"

Identifier "Default Screen"

Device  "Generic Video Card"

Monitor  "Generic Monitor"

DefaultDepth 24

SubSection "Display"

Depth  1

Modes  "1024x768" "800x600" "640x480"

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth  4

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth  8

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth  15

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth  16

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth  24

EndSubSection

EndSection

Section "ServerLayout"

Identifier "Default Layout"

Screen  "Default Screen"

InputDevice "Generic Keyboard"

InputDevice "Configured Mouse"

InputDevice    "stylus" "SendCoreEvents"

InputDevice    "cursor" "SendCoreEvents"

InputDevice    "eraser" "SendCoreEvents"

EndSection

Section "DRI"

Mode 0666

EndSection

Endret av Ariah
Lenke til kommentar

Ser at du har aktivert DRI. Det fungerer dårlig med den proprietære nvidia-driveren. Det du bør gjøre, er å endre linjen

Load "dri"

til

# Load "dri"

Med andre ord, du kommenterer ut linjen som aktiverer DRI. Du kommenterer også ut alt som har å gjøre med DRI på samme måte helt nederst i /etc/X11/xorg.conf (Section "DRI").

Lenke til kommentar
takk.. endret det nå. noen som har andre ting? *host* fikse oppløsning *host*  ;)

7213315[/snapback]

Kjør scriptet xorgconfig, så kan du få ordnet oppløsningen enkelt. Bare husk på å sette

Driver "nvidia"

etterpå. DRI skal fortsatt være kommentert ut.

Fungerte det nå, med DRI avslått?

Lenke til kommentar

@krysjo: Hvorfor skal man ikke bruke driverne direkte fra nVIDIA hvis trådstarter har et GeForce-kort? De fungerer i alle tilfeller. Det må da være mye bedre å hente drivere direkte fra kilden istedet for å stole på tredjepart. Jeg har i hvert fall aldri hatt problemer med driverne fra nVIDIA, uansett om det er for GNU/Linux, FreeBSD eller Solaris. De fungerer uansett.

7208672[/snapback]

Joda, installeren er flott den, sånn rent bortsett fra at den skriver over filer som er eid av diverse pakker, sånn at når disse oppdateres, så skriver de over driveren igjen, og når du oppdaterer kjerna (er ikke alle som gidder å bruke timesvis på å *kompilere* kjerna selv, bare for å slippe å ha mange moduler man ikke bruker liggende å slenge, og kansje 0.0000001% ytelsesforbedring... kansje...) så må du til å kompilere på nytt. Ut av X, shut it down, hei og hå og hurramegrundt.

Jeg brukte den installeren selv. Jeg bruker den ikke lenger, og jeg ønsker meg ikke tilbake.

stigfjel:

7208686[/snapback]

Det er vel ikke noe galt i det stigfjel skriver? Han får ikke inn nvidia driveren, så det å gå direkte til kilden og installere den derfra er vel et meget bra alternativ, er det ikke?

Mulig du må fikle litt mer, men trengs det hjelp til hvordan det skal gjøres er det jo bare å spørre vel...

7208789[/snapback]

Yay! Få folk til å gjøre det på nest-mest-mulig uelegant måte, og så support dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...