nymo Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 La oss si at en person saksøker en annen for å ha tråkket på plenen hans(satt litt på spissen). Saken taper han, og den andre personen har brukt masse penger på advokat. Hvem må betale advokatutgiftene hans da? Han selv, eller han som tapte? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Noen ganger sies det jo at "Siktede (eller lignende) ble dømt til å betale saksomkostningene". Regner med at det også gjelder motparten? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Det varierer fra sak til sak, og domstolen bestemmer gjerne da hvem som skal betale Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Om man i søksmålet nedlegger påstand om at motparten betaler saksomkostningene, vil denne da måtte betale dette om han taper saken. Retten kan dog finne å dømme slik at hver av partene bærer egne saksomkostninger. Endret 2. november 2006 av Iudex Lenke til kommentar
nymo Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Hvis en fyr med litt penger bestemmer seg for at en annen skal gå konkurs. Kan han ikke bare sikte han for noe slik at han må bruke penger på advokat? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hvis en fyr med litt penger bestemmer seg for at en annen skal gå konkurs. Kan han ikke bare sikte han for noe slik at han må bruke penger på advokat? 7205074[/snapback] Fri rettshjelp er vel alt man trenger da. Dersom man ikke har gjort noe, så bør det ikke være en stor sak. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hvis en fyr med litt penger bestemmer seg for at en annen skal gå konkurs. Kan han ikke bare sikte han for noe slik at han må bruke penger på advokat? 7205074[/snapback] Noen kan ikke bare bestemme seg for slikt uten å ha noe grunnlag for det. Dette vil i så fall bare slå tilbake på vedkommende selv. Man har som kjent en ordning om fri rettshjelp. Dette avhenger dog på inntekt m.m. Noen advokater gir også fritt rettsråd og saken kan sågar løses i minnelighet før det går for langt. Ikke alle saker trenger å gå så langt at det blir behov for advokat heller. Jeg ble selv saksøkt av noen for en tid tilbake som trodde dem kunne gjøre seg 200.000 rikere på meg samt sette meg i uføre. Jeg var min egen prosessfullmektig og prosederte også i retten. Det hele resulterte i at jeg vant og motparten måtte dekke mine saksomkostninger (som da ikke var på mange kronene) og omkostningene til staten. Vedkommende anket til lagmannsretten og tapte også der. I lagmannsretten stilte jeg forøvrig med advokat, men slik saken allerede stod visste jeg at utgiftene for denne ikke ville bli på min kappe. Jeg vant også der og vedkommende som trodde h*n kunne melke meg for penger ble selv sittende med 200.000 i utgifter, fremfor 200.000 kroner rikere. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Det er ikke sånn i Norge at man kan fly rundt og anklage og saksøke hverandre for hva som helst. Takk og pris for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå