esben86 Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hei, sitter å jobber med en skoleoppgave der jeg skal forklare alle fagutrykk på forskejllige komponenter. Så langt går det ganske greit men på prosessoren var det ikke så lett :/ Intel Core™ Two Extreme X6800, 2.93GHz, 1066FSB, 4MB L2 cache Dere skjønner sikkert tegninga hva jeg mener med fagutrykk her, så om dere kunne hjulpet meg å forklare dette litt nærmere så er jeg eving takknemlig Love and peace Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Ghz En milliard svingninger per sekund. Brukes ofte til å beskrive hastighet på prosessorer og andre komponenter. FSB "Front Side Bus" eller "systembuss", blir generelt sett omtalt som den interne hastigheten på hovedkortet, mellom sentralprosessoren (CPU) og minnet. Det omtales også som prosessorens eksterne frekvens. Noe mer presist kan man si at i dagens systemer kan FSB sees på som kommunikasjonshastigheten mellom prosessor og nordsiden (North Bridge) av hovedkortet. På K7-systemer samt Intels P4-systemer inneholder nordsiden minnekontrolleren, mens for AMD Opteron og Athlon 64-prosessorene er minnekontrolleren integrert i selve prosessoren. Cache Cache er betegnelsen på et svært raskt mellomlager som typisk brukes i CPU eller harddisk. Et vanlig eksempel på cache er mellom RAM og CPU, der det i CPU er integrert en liten mengde svært raskt minne som mellomlagrer de siste dataene som prosessoren benytter. I prosessorsammenheng benyttes vanligvis fra 1-3 Cache-nivåer hvor 1 indikerer at nivået befinner seg nærmeste utførelsesenhetene (Execution Core). Spesifikt om L2 Cache "Level 2 cache", også kalt sekundær-cache. Data caches i prosessoren for økt ytelse. Sekundær-cachen er større enn primær-cachen, men har ikke like bra ytelse. L2-cachen har en typisk størrelse på 1024 kB. Hentet fra hw.no sin ordbok Endret 2. november 2006 av Caliber Lenke til kommentar
b-real Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/CPU Mere en nok lesestoff for en hel kveld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå