friflyt Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Kan noen gi en stakkar noen tips. Vil ha en ny PC, men ønsker ikke å betale skjorta for den. (mer korrekt: kona ønsker ikke at jeg skal betale skjorta for den ) det jeg kunne tenkt meg er: -OK med lagringsplass, 250+ Gb disc -mulighet til å bruke PC’en som TV opptaker. (er dette problematisk?) Bruker PC’en i stor grad til fotoredigering samt div. andre ikke-krevende oppgaver (tekstbehandling/regneark), men jeg har i grunn litt lyst til å spille litt NWN2 på den (lokalt og mot server), (BTW. ikke noe high og ultra-high settings på denne gutten, holder i massevis med normale settings) Lydkort…pfft trenger ikke noe spes her, et hvilket som helst integrert lydkort er OK, spiller uansett kun etter at ungene har lagt seg så kan ikke tillate meg noe særlig lyd Oppgraderingsmuligheter? Tror neppe jeg får utbytte av dette, forrige PC, jeg kjøpte skulle liksom være grei å oppgradere, men alt er jo for skrot å regne i dag uansett.(AGP 8X, fremtidens standard meg midt i r****) Skjerm, ønsker å finne ut av det selv, har litt sære preferanser ^^, men forslag mottaes med takk uansett. Kunne forresten tenkt meg en pakkeløsning hvor M$ XP var inkludert. Har muligens satt opp dette på en måte som gjør det vanskelig for dere å hjelpe meg, så si ifra hvis jeg har utelatt essensiell info/krav. Endret 3. november 2006 av friflyt Lenke til kommentar
Cilveran Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Hehe, vel AGP8x var vel framtidens standard når det kom for mangfoldige år siden Nå i det siste har den jo blitt bytta ut med pcie, og S939 for cpu'er forsvant jo rimelig fort synes jeg, så plutselig må man ha nytt HK uansett... Nå kommer vel firekjernersprosessorer som neste oppgraderingsmulighet og slikt uansett, og de havner vel sikkert fort på enda en ny sokkel igjen... Anyways! Angående "ikke koste skjorta" så ligger vel den terskelen litt forskjellig for folk flest, spesielt på dette forumet Kom gjerne med prisforslag, og si fra om du trenger Kabinett og PSU... I tillegg kommer tastatur, mus, høyttalere osv. Nå er jeg ikke den som har vært mest ivrig på lesningen av chipsett og diverse for cpu-HK oppsett i det siste, men jeg oppdaterte meg selv nå fort og farlig her er mitt raskt oppsatte forslag: AMD Athlon 64 X2 4200+ Abit KN9 ULTRA nForce570 Ultra Hovedkort OCZ DDR2 1024MB Platinum XTC Dual Ch. Western Digital 250GB S-ATA II 7200 RPM POV GeFORCE 7600 GT 256MB PCIe Totalt: 5765,- + frakt (100-150nkr) Dette er et forholdsvis rimelig oppsett som duger til det du snakker om og trolig noe til Lyd og nettverk er inkludert i hovedkortet. Jeg satte det opp hos netshop.no fordi det var ei side jeg hadde oppe. Det er en butikk jeg stoler på, de har god kundeservice, og de ligger generelt lavt i pris. Pris og utvalg vil variere med et par hundrelapper fra butikk til butikk. Skjermkortet er noe svakere enn jeg ville anbefalt en gamer, men du skal jo bare spille litt, og det burde holde fint til NWN2 på middels oppløsning skulle jeg tro CPU'en er satt opp litt sterk, men der valgte jeg simpelthen den 2-kjernesprosessoren som hadde best ytelse for pengene =) Jeg har kun erfaring med AMD, så intel var ikke aktuelt for meg i en slik anbefaling (Har hørt core2 duo prosessorene til intel skal være bra though) Det er sikkert litt penger å spare her og der, men går du mye lenger ned i hva du velger å kjøpe så ser du plutselig på maskiner som er det folk flest oppgraderer seg bort fra for tiden NB! Jeg er ikke oppdatert på ram-fronten nå, om hva som er bra frekvens å kjøre med en AM2 plattform osv. Kan godt hende du klarer deg med ram som ikke kjører PC6400, men et eller annet med lavere frekvens som koster mindre. Selv kjøpte jeg ram sist til en S939 plattform, og da trengte man ikke høy frekvens da det kun var intel som dro nytte av det... hvordan dette er nå aner jeg ikke, så undersøk det. Så da mangler du kabinett, psu, mus/tastatur, høyttalere, og skjerm som du ville velge selv =) Vil du ha Windows XP inkludert, så velg en eller annen pakke på en nettbutikk. PS: Keep in mind at det kommer ny Windows nå om et par måneder til forbrukermarkedet, så om det er et krav, vent til januar/februar når nettbutikkene har begynt å bytte ut windows'en i pakkene sine. Lykke til =) (oi, ble lang den her =P ) EDIT: Filler'n... tv-opptaker ja, den der glemte jeg helt, sry Endret 2. november 2006 av Cilveran Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Bruker PC’en i stor grad til fotoredigering samt div. andre ikke-krevende oppgaver 7203568[/snapback] Dette blir vel litt selvmotsigende da fotoredigering er krevende (Trenger spesielt mye minne) Har du en max pris? Lenke til kommentar
friflyt Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Takk for utfyllende og interessant post Cilveran, enig i at jeg var litt diffus ihht. prisnivå, men jeg ser for meg et utlegg på ca 6-7000 + skjerm. PC,en jeg har pr. i dag vil jeg helst ikke ta deler fra da jeg ser for meg å bruke den som en lukket fil bank for bilder og annen info jeg ikke vil skal ha kontakt med nettet. Tastatur, mus og høytalere kommer jeg til å sette på den nye PC’en (noen hundrelapper spart ) Følgelig det jeg trenger er utover hva du har nevnt er: --Kabinett. --”TV kort” --OS (XP) - Kommer til å Dual boote XP/Ubuntu, kunne tenkt meg å slippe XP, men pga at en stor del av softwaren jeg trenger/bruker (+spill) er kun støttet av M$ må jeg nok kjøpe XP. Vista er utelukket for meg, lar verden Beta teste/debugge dette en stund før jeg kjører det selv. Er det noen spes grunner for å gå for en 2 kjerne prosessor fremfor en 1 kjerne? AMD er helt OK for meg, her selv så å si ingen erfaring med Intel, bortsett fra en 133Mhz prosessor jeg hadde for mange år siden. Du nevner at jeg nærmer meg et nivå som folk oppgraderer seg bort fra, hadde det vært en ide å kikket litt i bruktmarkedet?? Her er noen linker til PC’er funnet i bruktmarkedet her på harware.no kunne jeg kanskje like gjerne kjøpt en av disse?? Stasjonær AMD 3700+/2048/800XL Stasjonær kraftpakke demokjørt spill maskin ASUS, Zalman Noen som har noen tanker omkring det å kjøpe brukt PC usett? @ nahojat, muligens en selvmotsigelse ja men på en annen side så er det fult mulig å kjøre de fleste redigeringsprogrammer på minimums spesifikasjoner (og under), det tar litt tid, men det er liten sjanse for at softwaren utnytter maskinens enorm trege responstid til å kverke pekeren min /eraser critical hits pointer for 411 dmg. /pointer dies /cry /pointer respawns in DOS. EDIT: Har rotet litt rundt på nettet og funnet denne her(se nederst i denne posten), hva tror dere? jmdata.as har jo ikke den mest proffe nettsiden jeg har sett , men de kan jo selge OK utstyr for det....og så passer det lommeboken min. Uansett de har opplyst meg om at alle komponenter blir sendt i orginal embalasje(forseglet) så det var jo en trøst. Informasjonen er jo litt mager....er det noe jeg bør være obs på? her er tilbudet a08 # Extrem Gaming Byggesett PC (Socket AM2) # 6 stk USB 2.0 (2 stk i front og 4 stk bak) # Gainward GeForce 7600GT 256MB, GDDR3, 1.2ns # DVI-I, VGA, HDTV, Tv Out (PCI-Express) # Surround 7.1 Lydkort # 2 x lyd - SPDIF-utgang # Gb LAN Nettverkskort (Klar for bredbånd) # AMD Athlon 64 X2 4200+ - Dual Core CPU (AM2) # L2 Cache - 1 MB (2 x 512 KB) # NVIDIA nForce Brikkesett # 1024 MB DDR2 PC5300 (667MHz) # DVD Brenner +/- (Dual Layer) # Sort kabinett # 250 GB S-ATA2 Harddisk # Lyd tilkoblinger i front # Kan leveres med Trådløst Tastatur/Mus # 2 års garanti PC BYGGESETT UTEN TASTATUR/MUS: Kr 5890,- TILLEGG FOR WINDOWS XP HOME (SP2): Kr 795, Endret 3. november 2006 av friflyt Lenke til kommentar
Cilveran Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Maskinen jeg satte opp er vel omtrent det jeg ville kjøpt nytt selv nå om jeg skulle kjøpe, bortsett fra at jeg sikkert hadde vært dum nok til å spytte inn en tusing til i skjermkort og kanskje en tusing i 1 gb ekstra ram Noen som har noen tanker omkring det å kjøpe brukt PC usett? Etter min mening, handel over nettet handler om tillit. Kjøpe ting brukt og usett innebærer jo alltid en liten risiko. Du kan snuble borti drittsekker eller fantastisk greie folk... Ikke godt å si på forhånd, så velg selv om du synes det er verdt det Sett ferdig opp en maskin, og se på hva det koster deg, satt opp mot kostnaden og risikoen på tilsvarende brukt maskin her på bruktmarkedet Hvis jeg var deg ville jeg sterkt vurdert denne her som du lista opp Stasjonær kraftpakke Cpu'en er hakket under den jeg lista, men fortsatt kraftig og en god klokker. 2gb ram vil i de fleste sammenhenger i dag ikke ha det aller største utslaget utenom i noen spill angående lasting og slikt, men etter hvert er det godt verdt det. Skjermkortet er storebroren til det jeg lista opp og et fint kort TV-kort HDD lagringsplassen er innenfor grensene dine, men i hvertfall den ene disken er sikkert litt gammel. Har ikke nødvendigvis noe å si =) Bottom line, jeg tror ikke jeg kan få satt opp noe som ligner til samme pris. For å være ærlig så byr det meg litt imot å sette opp en maskin som jeg ikke ville kjøpt selv, og til 6-7000 klarer jeg ikke sette opp en maskin jeg vil ha... kanskje jeg er sær Skal du ha en maskin til 7000,- så er dette et fint alternativ etter min mening og den oppfyller alle kravene dine Bare send en mail til karen og spør om han mener at XP er installert piratkopi, eller om du får med originalen Det er jo ikke akkurat en hemmelighet at de fleste av oss ikke eier original XP Har rotet litt rundt på nettet og funnet denne her(se nederst i denne posten), hva tror dere? jmdata.as har jo ikke den mest proffe nettsiden jeg har sett , men de kan jo selge OK utstyr for det....og så passer det lommeboken min. Uansett de har opplyst meg om at alle komponenter blir sendt i orginal embalasje(forseglet) så det var jo en trøst. Informasjonen er jo litt mager....er det noe jeg bør være obs på? Sjekka webshop-forumet her på sidene og fant mye varierende tilbakemelding om jmdata.as En del var positive og sa de ikke hadde hatt problemer, mens andre hadde store problemer med at brukte skjermer de hadde kjøpt var altfor stygge, gamle og dårlige, samt ødelagte, og jmdata ga visst fullstendig blaffen. Nå brukte jeg bare et kvarter, men alle problemene jeg leste om handlet om de brukte skjermene deres, og ikke selve datamaskinene. Du får nå bestemme selv hva du vil gjøre, men når det gjelder investeringer til flere tusen kroner hos en usett nettforhandler, så benytter jeg meg selv av de som har et godt rykte og virker profesjonelle... De jeg selv har erfaring med: www.komplett.no www.netshop.no www.psdata.no Angående garantien jmdata lister, de oppgir 2 års garanti og leverer pc'en som byggesett. Dette er akkurat det samme som alle andre nettbutikker. Alle produkter kjøpt hos komplett, netshop, psdata osv har 2 års garanti. Anyways, oppsettet jmdata har satt opp ser jo fint ut det Er det noen spes grunner for å gå for en 2 kjerne prosessor fremfor en 1 kjerne? Flerkjernesprosessorer er det nye som overtar markedet. Her kan kjernene benyttes til forskjellige oppgaver og du får bedre multitasking. For mer info ville jeg tatt en kikk på cpu-forumet her inne Har selv en romkamerat som studerer data, og en eldre bror med master i it som begge er godt fornøyd med sine 2-kjernes cpu'er. Jeg kjøper nok en 2 eller 4-kjernes selv når jeg oppgraderer igjen. Lykke til da Lenke til kommentar
Cilveran Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Hepphepp! Nå har jeg satt opp 2 forslag likevel =) Vurderer begge opp mot bruktmaskinen fra forrige post. Cilveran V1.0 Athlon 64 3800+ Abit KN9 ULTRA nForce570 Ultra Hovedkort Kingston 1 GB 533MHz PC4200 DDR2 Western Digital 250GB S-ATA II 7200 RPM Hauppauge WinTV GO2 PCI Viking Miditower Sort m/400W PSU NEC DVD-brenner AD-5170 bulk Hightech Excalibur Radeon X800XL 256MB Total kostnad: ca 5800,- (+Windows) Cilveran V2.0 AMD Athlon 64 X2 4200+ Abit KN9 ULTRA nForce570 Ultra Hovedkort Kingston 1 GB 533MHz PC4200 DDR2 Western Digital 250GB S-ATA II 7200 RPM Hauppauge WinTV GO2 PCI Viking Miditower Sort m/400W PSU NEC DVD-brenner AD-5170 bulk POV GeFORCE 7600 GT 256MB PCIe Pris: ca 6800,- Har byttet ut CPU og Skjermkort fra Cilveran V1.0 V1.0 er nok litt "out of date". Den har enkelkjerneprosessor og et eldre skjermkort X800XL. (CPU'en er sånn ca kraftig nok men enkeltkjerne. Skjermkortet har jeg selv, men hadde oppgradert meg bort fra i skrivende stund hadde jeg bare hatt penger på konto ) Jeg har selv x800xl og fikk nwn2 i dag, så jeg kan komme tilbake med oppdatering om hvordan det yter, men forventer å kjøre på lav/medium sånn rimelig greit. 1gb ram i stedet for 2gb. Vil ikke ha noe mye å si for det meste, men trolig i fremtiden. V2.0 har en kraftigere cpu enn den bruktmaskinen, men fortsatt lillebroren på skjermkortsiden. Skjermkortet her er noe sterkere enn x800xl. 1gb ram i stedet for 2gb. Vil ikke ha noe mye å si for det meste, men trolig i fremtiden. V2.0 er omtrent identisk til maskinen fra jmdata.as, men jmdata's versjon har ikke tv kort og koster 800,- mindre. Totalytelse alle spill/arbeid + kostnad: 1. Bruktmaskin (7000,-) +windows? 2. Cilveran V2.0/www.jmdata.as (6800,-/6500,- inkl tv-kort) +windows 3. Cilveran V1.0 (5800,-) +windows Windows XP Home koster fra 700,- Windows XP professional: fra 1200,- Trolig vil alle duge til formålet ditt, men i litt forskjellig grad Bruktmaskinen er litt mer retta mot gaming, og litt mer mot fremtiden enn resten. Ser ikke bort fra at bruktmaskinen har kraftigere strømforsyning og kanskje bedre plass i kabinettet enn de andre 3. I tillegg er kanskje windows inkludert i prisen til bruktmaskinen, så undersøk det. Konklusjon Nå har jeg så absolutt pjattet mer enn nok, og overlater avgjørelsen til deg Håper du har fått noe utav det hele. Så lenge bruktmaskinen har den windows'en du vil ha, vil jeg nok påstå at det sikkert er det beste kjøpet dersom du tør stole på selgeren. Ettersom den bare skal være 2 mnd gammel er jo også garantiene i orden. Have fun! =) EDIT: totalredigert hele innlegget Endret 3. november 2006 av Cilveran Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå