Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Glemte å legge gyldig parkeringsbevis i ruta.

simrem

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobber med eit prosjekt for ett firma, og har fått parkeringsbevis for den perioden jeg skal ver der.

Dette er ett A5 ark som jeg legger på dashbordet.

Men en dag glemte jeg å sjekke om at lappen var plassert i ruten, og når jeg var ferdig på jobb hadde jeg fått bot. Lappen hadde då blåst ned på dørken.

Kan jeg klage på bota på 500 kroner når jeg har gyldig parkeringsbevis når jeg fikk boten?

Endret av SIR83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du bør klage ja, du burde få den godkjent(tante er den som godkjenner klager, så jeg vet litt)...

skal ikke være noe stort problem å klage, så lenge du har en grunn...

er latterlig enkelt å finne på en grunn også brodern fikk bot for å parkere på handicap(så ikke at det var handicam), klagde, og slapp å betale boten...

Lenke til kommentar
Cluet i de fleste slike situasjoner er at man bør kunne sansynliggjøre at man faktisk har parkeringsrett. Det vil ofte være at man kan fremlegge biletten som lå oppned eller parkeringsbeviset.

Det hjelper da ikke å si at billetten bare er borte.

7246967[/snapback]

Dei har tatt bilde av bilen. Så det er litt vanskelig å påstå at lappen låg oppned. Men det lå oppned på dørken :)

Lenke til kommentar

Det er klart at de har tatt bilde av bilen din, men du har fortsatt en billett som viser at du har parkeringsrett i tidsrommet det gjelder. Det er straffbart å ikke betale parkeringsavgift, men det er ikke straffbart å være en svime.

Du kan i klagen din dokumentere at du hadde løst billett, og jeg tror og mener at det finnes presedens på slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Såklart går ikke parkeringvakten rundt med en liste over alle bilene som får lov til å stå der.. han har sikkert sett på bilen din som hvilken somhelst annen bil uten tillatelse å gitt deg bot. Du får den sikker annulert om du klager.

Endret av Joney
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Det er klart at de har tatt bilde av bilen din, men du har fortsatt en billett som viser at du har parkeringsrett i tidsrommet det gjelder. Det er straffbart å ikke betale parkeringsavgift, men det er ikke straffbart å være en svime.

Du kan i klagen din dokumentere at du hadde løst billett, og jeg tror og mener at det finnes presedens på slike tilfeller.

Parkeringsselskapet kan ikke ilegge en straff. De kan bare ilegge et gebyr.

Hvorvidt de kan ilegge et gebyr eller ikke det avhenger av avtalerettslige prinsipper rundt denne parkeringen. Selv om de kan ilegge et gebyr så foreligger det neppe noen plikt til å ilegge gebyr.

Hvis det ble utført en jobb som parkeringsplassens eier ønsker skulle bli utført, så er det vel ikke helt sikkert at man ønsker å bøtelegge tjenesteleverandøren i forbindelse med leveranse av tjenesten.

Ellers så vil man jo i de fleste tilfeller bli ilagt et gebyr, hvis man er en svime som glemmer å legge parkeringtillatelsen/billetten i vinduet, og man kan også bli straffet hvis man for eksempel er en svime som ikke husket å sende inn et årsregnskap. Svimeri kan sånn sett både faktureres og straffes.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...