Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere

Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

• De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193

Anbefalte innlegg

Fordi den kan registreres som varebil. Hva er poenget med å kjøre en så stor bil med så liten lasteevne?

De fleste, nesten alle er registrert som lastebil og har ENORM lasteevne i terenget.

bruksområdet til denne bilen, må være å frakte alle hyttamaterialene opp til tomta på en tur. :)

(Eller man kan ta det på 400 turer med hybriden)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste, nesten alle er registrert som lastebil og har ENORM lasteevne i terenget.

bruksområdet til denne bilen, må være å frakte alle hyttamaterialene opp til tomta på en tur.

øøøh... for det er mange nordmenn i dag som bygger hytta si selv :ermm:

uansett så er vel kanskje ikke dette noe man gjør hver dag.

alle jeg kjenner (inkl fattern) som har VIRKELIG behov for bil med stor lasteevne (dvs. ikke bare et påskudd for å kjøpe seg stor bil) i jobb eller lignende bruker hiace, transporter, toseters hilux pickup el...

EDIT: uten at jeg egentlig tar noe standpunkt i saken om bruksområde til hummer. faktisk kjenner jeg en som bruker hummer som bruksbil på ORDENTLIG, dvs. han har toseteren med interiør som ikke er langt unna den militære utgaven. men da kan hvem som helst forstå at han virkelig bruker den til hva Hummer er ment å brukes til. De fleste eiere av Hummer har en "noe" mer luksuriøs utgave, og ville aldri drømme om å virkelig bruke den. det er ikke et bruksbehov å kjøre den i terrenget på Rena.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Så det man nå diskuterer er hvordan man skal får stoppet folk i å kjøpe seg større / bedre / sprekere bil enn de egentlig har brukt for? Har jeg forstått riktig nå? Merkelige greier. Hva blir det neste? Store prisøkninger på kjøtt / fly ferier / kjæledyr, å sist men ikke minst PC-er. Dette er jo noe av det mest miljøskadelige vi har.

Lenke til kommentar

bruksområdet til denne bilen, må være å frakte alle hyttamaterialene opp til tomta på en tur.

øøøh... for det er mange nordmenn i dag som bygger hytta si selv :ermm:

uansett så er vel kanskje ikke dette noe man gjør hver dag.

alle jeg kjenner (inkl fattern) som har VIRKELIG behov for bil med stor lasteevne (dvs. ikke bare et påskudd for å kjøpe seg stor bil) i jobb eller lignende bruker hiace, transporter, toseters hilux pickup el...

EDIT: uten at jeg egentlig tar noe standpunkt i saken om bruksområde til hummer. faktisk kjenner jeg en som bruker hummer som bruksbil på ORDENTLIG, dvs. han har toseteren med interiør som ikke er langt unna den militære utgaven. men da kan hvem som helst forstå at han virkelig bruker den til hva Hummer er ment å brukes til. De fleste eiere av Hummer har en "noe" mer luksuriøs utgave, og ville aldri drømme om å virkelig bruke den. det er ikke et bruksbehov å kjøre den i terrenget på Rena.

Det er noe som heter fremkomlighet også :)

Tror du hiace, eller transporter er så gode der?

Hiluxen er heller ikke så bra med 3tonn på lasteplanet :)

Jeg mener også at ikke man trenger å dokumentere et bruksområdet for å kjøpe seg den bilen man ønsker seg.

Hva er f.eks. behovet for motorsykler?

Trenger vi dusje hver dag? (det gjorde ikke urmennesket, men jeg liker å gjøre det selv om det koster strøm)

Hva med båter? Hvor mange private båter har et dokumentert behov?

Hvem skal sette grensen for hva 'vi' trenger? Jeg liker å gjøre det selv.... Jeg er ikke glad i å få skjøvet regler nedover hodet.

Nei.. Tror man skal feie for sin egen dør, å heller prøve å gå forran med et godt eksempel.

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar
Så det man nå diskuterer er hvordan man skal får stoppet folk i å kjøpe seg større / bedre / sprekere bil enn de egentlig har brukt for? Har jeg forstått riktig nå? Merkelige greier. Hva blir det neste? Store prisøkninger på kjøtt / fly ferier / kjæledyr, å sist men ikke minst PC-er. Dette er jo noe av det mest miljøskadelige vi har.

Ja. Hva er galt med det?

Lenke til kommentar

Ja. Hva er galt med det?

Det meste...

Lenke til kommentar

Ja. Hva er galt med det?

Det meste...

Poenget mitt er at for å ta hensyn til eksterne virkninger av den enkeltes forbruk må det inn avgifter. Bare på den måten kan man gjøre det i den enkeltes egeninteresse å handle på en måte som gagner samfunnet. Les mer her (har også postet denne linken tidligere):

http://www.toi.no/article5287-8.html

Endret av yablame
Lenke til kommentar

uansett så er det vel ingen her som har kritisert folk som har kjøpt bil med stor motor når det faktisk er folk som trenger det? men veldig mange i dag har a) ikke behov for slik bil, og kun kjøper det for status, eller b) kun et skapt behov, for eks. at veien opp til hyttebyen i Trysil hvor man er 2 ganger i året muligens ikke er måkt, og derfor trenger man en Range Rover til 800k til hverdagsbruk på Frogner i Oslo.

Lenke til kommentar
uansett så er det vel ingen her som har kritisert folk som har kjøpt bil med stor motor når det faktisk er folk som trenger det? men veldig mange i dag har a) ikke behov for slik bil, og kun kjøper det for status, eller b) kun et skapt behov, for eks. at veien opp til hyttebyen i Trysil hvor man er 2 ganger i året muligens ikke er måkt, og derfor trenger man en Range Rover til 800k til hverdagsbruk på Frogner i Oslo.

Enig i veldig mye av det du sier her, men problemet med å gnu avgiftene i været er jo at de stakkarene som faktisk trenger slik en bil må betale noe helt ut av det helvete for de. Synes ikke dette er rettferdig akkurat.

Lenke til kommentar

Enig i veldig mye av det du sier her, men problemet med å gnu avgiftene i været er jo at de stakkarene som faktisk trenger slik en bil må betale noe helt ut av det helvete for de. Synes ikke dette er rettferdig akkurat.

En kjedelig bieffekt av at så mange ikke tar hensyn til resten av samfunnet når de kjøper.

AtW

Lenke til kommentar
En måte å si det på. Jeg vil si det er en måte å få folk til å kjøpe eldre mer forurensende biler fordi de ikke har råd til tilsvarende bil ny.

Jepp, det var denne oppskriften jeg fulgte da jeg bodde i Norge: 1) Hvilken bil vil jeg ha? 2) Hvor gammel må den være for at jeg skal få råd til den?

Ble straks litt morsommere da jeg flyttet og kunne kjøpe bil etter denne oppskriften: 1) Hvilken bil vil jeg ha? 2) Hvilket ekstrautstyr skal jeg bestille når jeg først er i gang? :D

Kunne aldri falle meg inn å kjøpe en bitteliten blikkboks med strikkmotor ny fra forhandler bare fordi denne ikke er belemret med avgifter herfra og til det hinsidige. Da kjøper jeg heller en større brukt bil med de egenskaper jeg behøver. Men det er jo bare meg.

Lenke til kommentar
Ble straks litt morsommere da jeg flyttet og kunne kjøpe bil etter denne oppskriften: 1) Hvilken bil vil jeg ha? 2) Hvilket ekstrautstyr skal jeg bestille når jeg først er i gang? :D

3) * Finnes det en E85 utgave, så jeg slipper en masse avgifter og kan kjøre i kollektivfeltet, men alikevel bare trenger kjøre på vanlig bensin?

* Jeg antar at det var Sverige du flyttet hjem til?

Uansett mener jeg at folk som stemte på et at de partiene som sitter i regjering i dag, ikke har lov til å syte om de økede avgiftene; dere har selv valgt det. Verre er det for andre som kanskje ikke helt sympatiserer med dagens regjering... Bare se hvordan "Kjekke-Jens"lover gull og grønne skoger på Bali for tiden.

Lenke til kommentar
3) * Finnes det en E85 utgave, så jeg slipper en masse avgifter og kan kjøre i kollektivfeltet, men alikevel bare trenger kjøre på vanlig bensin?

Hehe. Så sant så sant. Skjønt, noe kjøring i kollektivfeltet får jeg dessverre ikke, bare gratis passering av den nye berlinmuren rundt Stockholm. Dessuten finnes det fremdeles ikke særlig mange interessante E85-biler på markedet i Sverige. En Ford Focus eller Volvo V70 med strikkmotor er ikke så voldsomt interessant. Om Saab bare kunne fått ræven i gir (bokstavelig talt!) og stappet den nye haldexen sin inn i en 9-3 SportCombi med 200-hesters E85-motoren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...