Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Alle dumme forslag om økte drivstoffpriser er jo helt vanvidd.

25 kroner per liter, WTF er det for et forslag da?

Forurenser det liksom mindre fordi om det koster mer?

 

Jeg håper en stut på stortinget legger frem forslag om økt avgift på for eksempel 5 kroner på diesel.

Da kommer lastebilnæringen til å stoppe absolutt all trafikk inn til de store byene, og det blir bare kaos :)

Sist det ble gjort var i 2001, og jeg husker det fortsatt som en stor dag.

Lastebilnæringen har faktisk ganske stor makt her i landet hvis de vil,

og de fleste er totalt avhengige av lastebiler (alle egentlig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ingen som har påstått at bensin forurenser mindre fordi det koster mer, men de fleste forstår at økt drivstoffpris er et tiltak for å få folk til å bruke mindre drivstof, siden det koster mer :ermm:

 

og alle dere som spør "har vi ikke nok penger i oljefondet?" osv... når man har så lav arbeidsledighet som nå så kan man ikke bare pøse inn mer penger. det er faktisk en reell fare for inflasjon som i neste fase kan ta gi en alvorlig støyt til industrien. skal staten bruke mer penger, så må folk bruke mindre.

dessuten dras oljefondet fram som argument i hver eneste diskusjon om statens skattepolitikk. skulle man brukt "bare noen milliarder" til sykehus, lavere skatt, lavere drivstoffutgifter, mer til forsvar, mer til eldre, mer til skoler og alle de andre diskusjonene hvor dette dras inn, så hadde man tappa fondet ganske fort.

Lenke til kommentar
Det blir ikke inflasjon av å bygge ut infrastrukturen i et land.

Regner med at du forutsetter at man henter arbeidskraften utenfor landets grenser med den påstanden. Så lenge det er stor etterspørsel etter den type tjenester innenlands og man bruker norske selskaper til utbygging er det ingen tvil om at også bygging av infrastruktur er inflasjonsdrivende.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Det blir ikke inflasjon av å bygge ut infrastrukturen i et land. Å ikke tappe oljefondet kan jeg være enig i,men en forsiktig reduksjon av enkelte avgifter over tid kan jeg ikke forstå skal sende Norge ut i økonomisk uføre.

 

jo det blir inflasjon av hver eneste ting som krever norsk arbeidskraft. som sagt over, man kan hente inn arbeidskraft fra andre land, eller man kan vente på dårligere tider hvor arbeidsledigheten går opp, og da bruke norsk arbeidskraft og pøse inn noe penger fra oljefondet for å utjevne konjukturene.

Lenke til kommentar
Og poenget ditt er?

Vil du at man skal måtte bevise at man har behov for den bilen man har lyst på?

Jeg har overhode ikke "behov" for Hummeren min,men det er min drømmebil,jeg blir glad hver gang jeg setter meg inn og skal kjøre.

Mine penger,ærlig tjent,brukes på det JEG vil :p

 

Da er det synd at avgiftssystemet ikke fanger opp Hummeren. En slik bil bør koste over en million når man sammenligner med prisen på andre biler i Norge. Bare kjør med god samvittighet du, så skal vi andre betale for utslippene dine...

Lenke til kommentar
Med riktige avgifter påvirkes statistisk valgene i riktig retning. F.eks i retning bedre for miljøet eller mindre fare i trafikken eller mindre fare for deg selv.

 

Så du mener at det ikke er nok penger vi kan ta av i oljefondet fra før?

 

Poenget med bilavgiftene bør ikke være å øke oljefondet, men å gjøre det lønnsomt å velge miljøvennlig. Det eneste folk skjønner er når det svir i lommeboken. Det har diverse Hummereiere her inne demonstrert ganske så utvetydig...

Endret av yablame
Lenke til kommentar
Og poenget ditt er?

Vil du at man skal måtte bevise at man har behov for den bilen man har lyst på?

Jeg har overhode ikke "behov" for Hummeren min,men det er min drømmebil,jeg blir glad hver gang jeg setter meg inn og skal kjøre.

Mine penger,ærlig tjent,brukes på det JEG vil :p

 

Da er det synd at avgiftssystemet ikke fanger opp Hummeren. En slik bil bør koste over en million når man sammenligner med prisen på andre biler i Norge. Bare kjør med god samvittighet du, så skal vi andre betale for utslippene dine...

 

Hvis du hadde lest litt i denne tråden, så hadde du sett at denne ikke har noe mer utslipp en andre store dieselbiler. Å avgiftssystemet i Norge FANGER opp denne bilen. Hvorfor tror du den er så dyr her til lands? Hummer H1 er ikke lengre i produksjon, men når man kunne få de nye for ett par år siden kostet de faktisk rundt 1,4 millioner. Vil ikke akkurat si det er å slippe billig unna avgiftssystemet.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Hvis du hadde lest litt i denne tråden, så hadde du sett at denne ikke har noe mer utslipp en andre store dieselbiler. Å avgiftssystemet i Norge FANGER opp denne bilen. Hvorfor tror du den er så dyr her til lands? Hummer H1 er ikke lengre i produksjon, men når man kunne få de nye for ett par år siden kostet de faktisk rundt 1,4 millioner. Vil ikke akkurat si det er å slippe billig unna avgiftssystemet.

 

Fordi den kan registreres som varebil. Hva er poenget med å kjøre en så stor bil med så liten lasteevne? Da burde man heller kjørt VW Caddy, Transporter, LT osv. Biler som er laget for å være varebiler. Det at disse bilene (langt fra bare Hummer) kan registreres som varebil er en ineffektivitet i avgiftssystemet.

 

Hvor finner jeg forresten utslippsdata? Forhandlerne opplyser det ikke, og på en test på dinside har de heller ikke fått dette opplyst. Trodde dette var et krav i Norge.

 

Hummer H1 er ikke lengre i produksjon, men når man kunne få de nye for ett par år siden kostet de faktisk rundt 1,4 millioner. Vil ikke akkurat si det er å slippe billig unna avgiftssystemet.

 

Høres ut som en riktig pris det.

Lenke til kommentar
Istedet for å klage på at H1 og andre SUV'er forurenser mye, hvorfor ikke heller sette fingeren på de bilene som virkelig er en belastning på miljøet. Realiteten er litt anderledes enn mange tror.

 

http://www.folkebladet.no/bilogtrafikk/article111679.ece

 

Hehe. Den undersøkelsen der så mildt sagt tvilsom ut. Selvsagt er det mer ressurskrevende å produsere en Prius enn en dinosaur som Wrangler når man tar med utviklingskostnadene. Det som ikke tas hensyn til er at man ved å utvikle f.eks. Prius får tilgang på en teknologi som i fremtiden vil kunne gi biler som er langt mer miljøvennlige. Når undersøkelsen gjør så elementere feil er det vel vanskelig å stole på resten også...

 

Jeg har mer tiltro til norske og internasjonale miljøorganisasjoner enn en enkelt forskergruppe i USA. Man finner alltid en forsker som støtter sitt eget syn. Til og med FrP har funnet støtte for sin økonomiske politikk.

Lenke til kommentar
Fordi den kan registreres som varebil. Hva er poenget med å kjøre en så stor bil med så liten lasteevne? Da burde man heller kjørt VW Caddy, Transporter, LT osv. Biler som er laget for å være varebiler. Det at disse bilene (langt fra bare Hummer) kan registreres som varebil er en ineffektivitet i avgiftssystemet.

 

Slapp av mann,Hummeren min er PERSONBIL over 3500 kg,så tror nok jeg betaler nok for hobbyen min :tease:

Lenke til kommentar
Det blir ikke inflasjon av å bygge ut infrastrukturen i et land. Å ikke tappe oljefondet kan jeg være enig i,men en forsiktig reduksjon av enkelte avgifter over tid kan jeg ikke forstå skal sende Norge ut i økonomisk uføre.

 

jo det blir inflasjon av hver eneste ting som krever norsk arbeidskraft. som sagt over, man kan hente inn arbeidskraft fra andre land, eller man kan vente på dårligere tider hvor arbeidsledigheten går opp, og da bruke norsk arbeidskraft og pøse inn noe penger fra oljefondet for å utjevne konjukturene.

Jeg tror nok mye av grunnen til at oljefondet ofte dras inn i slike debatter er at de fleste har litt vanskelig for å svelge at vi skal sitte på vent mens infrastrukturen forfaller. Jeg har også vanskelig for å se faren for inflasjon som et godt argument for å la vær å i det minste forsøke å ta inn etterslepet på feks vedlikehold av tog. Vi ligger allerede veldig langt bak land vi naturlig kan sammenlikne oss med når det gjelder både kollektiv og vei. Infrastruktur er noe som opptar mange, og berører oss alle.

 

Simen1 Lagt til I dag, 14:25

Mener du egentlig klimahysteriet eller mener du at alle andre miljøtrusler også er hysteri?

Jeg mener i alle fall det bilrelaterte ensidige CO2 gnålet tendenserer til hysteri. Og jeg mener som tidligere nevnt at media gjør sitt beste for å skape hysteri med sitt ensidige fokus på CO2 og spekulative reportasjer hver gang det har vært en flom, eller uvær, eller en varm måned. Andre miljøtrusler hører vi ikke så mye om for tiden. Men nå skal det sies at jeg ikke er av de som uten skepsis sluker propagandaen til All Goore. Hvem som er naiv vil bare fremtiden vise.

 

Men nå var det jo ikke meg, men Jim Ramse du spurte (tror kanskje han er ute å prøvekjører sin nye Caddy 1,3D akkurat nå... :cool: )

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Men nå var det jo ikke meg, men Jim Ramse du spurte (tror kanskje han er ute å prøvekjører sin nye Caddy 1,3D akkurat nå... :cool: )

 

Idag har jeg vært skikkelig miljøsvin. Kjørte min 15 år gamle bil avgårde å ete. Tok meg en 250g hamburger med tilbehør. Så nå er dere advart. Regner med flommer å orkaner imorgen grunnet min hensynsløse tankegang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...