Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Ikke alle som er int. i å dele bilen sin med 3 ukjente den halvtimen man kjører til å fra jobb vet du. JEG er ihvertfall ikke det. Ned med bensinprisene. Kan man heller øke bomprisene inn til storbyene, pluss man gjør offentlig trafikk enda bedre der. Kunne jeg gått ut døren, satt meg rett på en buss eller trikk / tog å vært på jobben like fort som å kjøre selv, hadde jeg ikke vært i tvil. Bil er en stor utgift, selv om man ser bort fra bensinforbruket.

 

Må du gi deg freddy85. Klart du kan stå opp 3 timer før du skal på jobb. Ta en buss avgårde med første ungen til barnehagen. Vente på en buss der for å komme deg til skolen med nr.2. Bare for å vente på en buss for å komme deg på jobb igjen. Minste du kan gjøre for miljøet :whistle:

 

Biltrafikk er ganske belastende for samfunnet på mange måter. Kostnader, støy, plass, ulykker, lokal forurensing, global forurensing. At du ikke liker å være mer enn en i bilen er ikke akkurat noe jeg synes bør prioriteres særlig høyt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke alle som er int. i å dele bilen sin med 3 ukjente den halvtimen man kjører til å fra jobb vet du. JEG er ihvertfall ikke det. Ned med bensinprisene. Kan man heller øke bomprisene inn til storbyene, pluss man gjør offentlig trafikk enda bedre der. Kunne jeg gått ut døren, satt meg rett på en buss eller trikk / tog å vært på jobben like fort som å kjøre selv, hadde jeg ikke vært i tvil. Bil er en stor utgift, selv om man ser bort fra bensinforbruket.

 

Må du gi deg freddy85. Klart du kan stå opp 3 timer før du skal på jobb. Ta en buss avgårde med første ungen til barnehagen. Vente på en buss der for å komme deg til skolen med nr.2. Bare for å vente på en buss for å komme deg på jobb igjen. Minste du kan gjøre for miljøet :whistle:

 

Biltrafikk er ganske belastende for samfunnet på mange måter. Kostnader, støy, plass, ulykker, lokal forurensing, global forurensing. At du ikke liker å være mer enn en i bilen er ikke akkurat noe jeg synes bør prioriteres særlig høyt.

 

AtW

 

Mister ikke akkurat noe søvn over å vite at du er uenig i at jeg kjører alene heller........

Lenke til kommentar

Biltrafikk er ganske belastende for samfunnet på mange måter. Kostnader, støy, plass, ulykker, lokal forurensing, global forurensing. At du ikke liker å være mer enn en i bilen er ikke akkurat noe jeg synes bør prioriteres særlig høyt.

 

AtW

 

Mister ikke akkurat noe søvn over å vite at du er uenig i at jeg kjører alene heller........

 

Fint for deg, men om du prøver å overbevise folk i en diskusjon, så bør du jo ha noen greie argumenter å backe det opp med.

 

AtW

Lenke til kommentar

At du vil dele bilen din med en haug ukjente får du bare gjøre. At jeg ikke vil det, får du respektere. Å tvinge folk til ting ved å øke priser er helt latterlig. Nærmeste kommunisme vi kommer spør du meg. Hva blir det neste. Alle får kun 2 valg når de skal ha bil? Sedan eller stasjonsvogn ut fra om man har kone å barn eller ikke? Nei takk, liker å ha litt frihet jeg.

Lenke til kommentar
At du vil dele bilen din med en haug ukjente får du bare gjøre. At jeg ikke vil det, får du respektere. Å tvinge folk til ting ved å øke priser er helt latterlig. Nærmeste kommunisme vi kommer spør du meg. Hva blir det neste. Alle får kun 2 valg når de skal ha bil? Sedan eller stasjonsvogn ut fra om man har kone å barn eller ikke? Nei takk, liker å ha litt frihet jeg.

 

For noe tøv, det er ikke latterlig i det hele tatt. Hva om naboen din åpner en illeluktende fabrikk rett ved siden av huset ditt, bare noe "du får respektere"? Det er en selvfølgelighet i det moderne samfunn at folk ikke kan ture fram som de vil, helt uavhengig av konsekvenene for samfunnet. Ellers bør du undersøke hva ordet kommunisme faktisk betyr. Om man er enig med det du sier så er alle verdens land "nærmeste kommunisme vi kommer", avgifter for å endre handlingsmønstre er vanslig i samtlige land. Folk liker å ha friheten av ren luft, folk liker å ha friheten til å ikke pådra seg stress, søvn og hjerteproblemer pga støy. Hva med folk som vil betale mindre skatt, og som skjer mindre sløsing på bilfronten som en fin måte å finansiere det på?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Når man snakker om å doble bensinprisen fra nå, så snakker vi om tett på 25kr literen. Det vil jo føre til at alle normale familier som er avhengig av bil fra å til jobb kommer til å betale seg ihjel. Er det virkelig dette du vil? Greit nok at man vil prøve å få ned bilbruk, men å tvinge folk til det ved å øke prisene er feil vei å gå. Som du sier, det er kanskje ett problem i storbyer (noe vi i Norge ikke har noen hvis man sammenligner med resten av verden) ja, så får man gjøre noe for å få folk her til åfaktisk heller ville ta buss / trikk / hva det måtte være for å komme seg fra A til B. Å øke bensinprisen vil gå ut over de som faktisk er avhengig av bilen også, noe jeg synes er veldig feil.

 

Samkjøring funker for noen kanskje, men langt fra alle.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
tjuetre I går, 20:28

Nei nei nei, eg har ikke PEILING, eg bare mener folk burde blitt flinkere til å kjøre sammen, ta bussen, sykle, gå....for i Bergen blir det bare VERRE og VERRE!

 

http://www.tju3tre.com/Bilder/bergen/smog-...ner_498197g.jpg

Var det eneste bilde eg fant, men SLIK ser det altså ut på vinterdagen.

Hmm, det at ingen andre har kommentert dette bildet, betyr det alle alle tenker; jøss, ja i Bergen var det jammen mye eksos?

Jeg klarer nemlig ikke helt tro på at dette vi ser på bildet skal skyldes biltrafikk, og syns det likner mer på dis.

 

Omtrent som her fra morgenrush i Antaktis

 

post-56388-1196191458_thumb.jpg

 

Men hvis jeg tar feil, og dette er noe annet enn vanndamp vil jeg gjerne høre mer om det. Hva det er mer spesifikt, og hvorfor.

 

 

freddy85 Lagt til I dag, 19:32

Det som irriterer meg sinnsykt er de som f.eks bor i Drammen og Asker\Bærum som kjører bil inn til Oslo på jobb,, de kan vel f.... ta buss og tog.

Ja opp med bompenger inn til byen samt innfør ekstra avgifter der.

Jeg registerer at du liker å gjøre dette til en by vs bygdeland debatt, og at byene får betale og ta seg av alle problemer, på landet er man uten alternativer, og hjelpesløse.

 

Du forsvarte jo feks tidligere din egen biltype og all kjøringen med frakt av materialer og nødvendighet i jobb. Det finnes faktisk håndverkere i byer også, til og med i Bærum, og de argumentene er akkurat like gyldige samme hvor man bor. Men snekkern fra Bærum bør altså betale vesentlig mye mer enn deg for sin frakt, selv om han kjører halvparten så langt?.

Og selv om man bor i Drammen, eller i Asker betyr ikke det at man har kollektivtilknytning som tilbyr en akseptabel reisetid til jobb, eller Oslo.

Så jeg mener da at en sånn utalelse som du kommer med her vitner om svært liten forståelse for andres situasjon, og virker rimelig sneversynt.

 

En annen sak er at når man ser hvor fulle busser og tog i rushtiden faktisk er i Osloområdet, så ser det for meg ut som svært mange av de som kan uten ekstreme ulemper faktisk benytter seg av kollektivtilbud. Hvis du har prøvd å kjøre inn til Oslo fra Asker kl 07.30 vil det sansyneligvis også gå opp for deg at det ikke er sikkert alle står der en time fordi det er så stas å kjøre bil, fremfor 20 min med tog... :)

Lenke til kommentar
Når man snakker om å doble bensinprisen fra nå, så snakker vi om tett på 25kr literen. Det vil jo føre til at alle normale familier som er avhengig av bil fra å til jobb kommer til å betale seg ihjel. Er det virkelig dette du vil? Greit nok at man vil prøve å få ned bilbruk, men å tvinge folk til det ved å øke prisene er feil vei å gå. Som du sier, det er kanskje ett problem i storbyer (noe vi i Norge ikke har noen hvis man sammenligner med resten av verden) ja, så får man gjøre noe for å få folk her til åfaktisk heller ville ta buss / trikk / hva det måtte være for å komme seg fra A til B. Å øke bensinprisen vil gå ut over de som faktisk er avhengig av bilen også, noe jeg synes er veldig feil.

 

Samkjøring funker for noen kanskje, men langt fra alle.

 

Jeg kunne fint klart 25 kroner literen når jeg var student, en familie klarer fint den kostnaden, og klarer de det ikke, så finnes det alternativer. Samkjøring fungerer for så og si alle om folk legger opp til det, problemet er at folk ikke klarer å forestille seg hvordan ting er uten det vi har i dag, og undervurderer hvor godt folk klarer å tilpasse seg. Økt trafikk går utover en mengde folk det også, synes du det er riktig? Hva med skatt, skal vi fjerne det fordi det går utover noen? Moms? Alle endringer i skatter og avgifter går utover noen, men det betyr ikke at samfunnet som helhet ikek får det bedre av de.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg registerer at du liker å gjøre dette til en by vs bygdeland debatt, og at byene får betale og ta seg av alle problemer, på landet er man uten alternativer, og hjelpesløse.

 

Du forsvarte jo feks tidligere din egen biltype og all kjøringen med frakt av materialer og nødvendighet i jobb. Det finnes faktisk håndverkere i byer også, til og med i Bærum, og de argumentene er akkurat like gyldige samme hvor man bor. Men snekkern fra Bærum bør altså betale vesentlig mye mer enn deg for sin frakt, selv om han kjører halvparten så langt?.

Og selv om man bor i Drammen, eller i Asker betyr ikke det at man har kollektivtilknytning som tilbyr en akseptabel reisetid til jobb, eller Oslo.

Så jeg mener da at en sånn utalelse som du kommer med her vitner om svært liten forståelse for andres situasjon, og virker rimelig sneversynt.

 

En annen sak er at når man ser hvor fulle busser og tog i rushtiden faktisk er i Osloområdet, så ser det for meg ut som svært mange av de som kan uten ekstreme ulemper faktisk benytter seg av kollektivtilbud. Hvis du har prøvd å kjøre inn til Oslo fra Asker kl 07.30 vil det sansyneligvis også gå opp for deg at det ikke er sikkert alle står der en time fordi det er så stas å kjøre bil, fremfor 20 min med tog... :)

Ja de som må ha bil i jobben da er jeg enig.. De i byene kan bruke tog/trikk/buss noe de på lanbsygda ikke kan, skall de sykkle flere 10 talls mil hver dag da eller med ungene på slep?

Og forresten jeg har tatt tog ifra drammen til oslo flere ganger og veit hvordan det er, men det som er dumt er at det koster for mye og man kan ikke stole på tiden så det må ordnes men jeg står på mitt at det er idiotisk og bruke bil når man kan bruke andre transportmidler. ikke pga økonomiske åraker men miljø.

Lenke til kommentar
Jeg kunne fint klart 25 kroner literen når jeg var student, en familie klarer fint den kostnaden.

 

Å hvor mye bensin kjørte du for i mnd da om jeg tør spørre?

 

Et hundrelapp eller to kanskje. Men den gjennomsnittlige bilfører kjører vel rundt 13-14k i året om jeg ikke husker feil, en dobling i bensinprisen tilsvarer da kanskje 8-9k om man har en noenlunde økonomisk bil, og dette er under forutsetningen at man ikke endrer kjørestilen noe, noe som lett kan gjennomføres av det store flertallet. 8-9k er vel kanskje et års lønnsøkning om man har en relativt lavt betalt jobb.

 

AtW

Lenke til kommentar

Stemmer nok det. Jeg kjører ca for 1500 i mnd, men jeg kjører veldig lite utenom fra å til jobb å trening. Men uansett, dobling vil ført til over 15000 ekstra i året. Skjønte ikke helt hvordan du kom frem til 8 - 9 tusen ? Uansett, jeg synes det er en drøy måte å få ned trafikken på. 15000 ekstra i året er faktisk endel for vanlige folk.

Lenke til kommentar
Stemmer nok det. Jeg kjører ca for 1500 i mnd, men jeg kjører veldig lite utenom fra å til jobb å trening. Men uansett, dobling vil ført til over 15000 ekstra i året. Skjønte ikke helt hvordan du kom frem til 8 - 9 tusen ? Uansett, jeg synes det er en drøy måte å få ned trafikken på. 15000 ekstra i året er faktisk endel for vanlige folk.

 

Jeg gikk utifra det jeg mener å huske er sånn ca gjennomsnittskjørelengden for en norsk billist, og tok et forbruk på ca 0,6-0,7 og kom opp med tallet slik. Mener man dette skal være et tiltak som endrer folks vaner, så må det være endel. Om ikke tar folk bare kostnadene, istedet for å kjøre mindre for å slippe økte kostnader.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Stemmer nok det. Jeg kjører ca for 1500 i mnd, men jeg kjører veldig lite utenom fra å til jobb å trening. Men uansett, dobling vil ført til over 15000 ekstra i året. Skjønte ikke helt hvordan du kom frem til 8 - 9 tusen ? Uansett, jeg synes det er en drøy måte å få ned trafikken på. 15000 ekstra i året er faktisk endel for vanlige folk.

 

Jeg gikk utifra det jeg mener å huske er sånn ca gjennomsnittskjørelengden for en norsk billist, og tok et forbruk på ca 0,6-0,7 og kom opp med tallet slik. Mener man dette skal være et tiltak som endrer folks vaner, så må det være endel. Om ikke tar folk bare kostnadene, istedet for å kjøre mindre for å slippe økte kostnader.

 

AtW

 

Skjønner hva du mener akkurat her ATWindsor. Vil du forandre noe ved å øke prisene, så må de øke de mye. Jeg mener bare det er feil vei å gå. Jeg ville heller forbedret offentlige tiltak der det er mest nødvendig. Få folk til å kutte bilen fordi offentlig trafikk faktisk ikke er galent, å de da slipper utgiften ved å eie en eller flere biler.

Lenke til kommentar
Men syns politikerne burde ta mot til seg og gjøre noe med trafikkprobleme rundt om. Doble drivstoffprisene. DET hadde gjort seg. Også klasket til med 100,- pr. passering i AutoPass i rushtiden.

 

Men det kommer nok aldri å skje.. omså, så hadde busselskapene kollapset om ENDA fler begynte å ta bussen. De er overfulle allerede.

En dobling av drivstoffprisene er nok ikke så dramatisk om det gjøres over en periode. Folk hadde nok fått sjokk om det skjedde over natta men en jevn, planlagt og publisert stigning i løpet av noen få år ville nok fått folk til å tenke grundigere gjennom sine transportbehov og muligheter for reduksjon av kostnadene.

 

Apropos tiltak så har Oslo kommune i dag lansert en kjempesatsing på kollektivtransport, der blant annet månedskort reduseres med hele 170 kr ned til 550 kr. Kilde. Nå bør både det offentlige og private bedrifter gjøre et tiltak for å redusere toppene kl 0730-0830 og kl 1600-1700. Dvs. at mange flere bør åpne for fleksitid der det er mulig og flytting av arbeidsdagen med en times tid for å gi sine ansatte fordelen av mindre trengsel til og fra jobb.

 

Det vil si det samme som å utrydde bygdenorge der det ikke er noen andre tilbud.. Man må tenke på de store konsekvene av slikt samt det blir større klasseskille da det blir bare millinonærer som blir "mobile" med bil.

Skrekkscenarier er et effektivt virkemiddel for noen men det reduserer også troverdigheten blant andre. Virkeligheten er nok langt mildere enn skrekkscenarioet. En dobling av drivstoffprisene vil neppe gjøre så mye mer enn at folk begynner å tenke litt mer over sine transportbehov og gjør noen personlige effektiviseringstiltak, akkurat det denne politikken har for mål.

 

Ikke alle som er int. i å dele bilen sin med 3 ukjente den halvtimen man kjører til å fra jobb vet du. JEG er ihvertfall ikke det.

Det er ditt valg. Miljøfiendtlige valg bør koste og du setter deg selv i en ynkelig posisjon. Du får ikke mye medfølelse for ditt ønske om å kjøre bare én i bilen. Det er ingen menneskerett å forurense mest mulig. Folk bør få merke det når de driter i å tenke samkjøring, drivstoffeffektivitet osv. De aller fleste har nok en nabo eller bekjent i nærheten som skal omtrent samme vei til omtrent samme tider.

Lenke til kommentar
Skjønner hva du mener akkurat her ATWindsor. Vil du forandre noe ved å øke prisene, så må de øke de mye. Jeg mener bare det er feil vei å gå. Jeg ville heller forbedret offentlige tiltak der det er mest nødvendig. Få folk til å kutte bilen fordi offentlig trafikk faktisk ikke er galent, å de da slipper utgiften ved å eie en eller flere biler.

Man kan nok bedre kollektivtrafikken en god del men det finnes grenser for hva som er meningsfylt. F.eks er det hverken økonomisk eller miljøvennlig å besørge bussavganger hver halvtime på en rekke lavt trafikkerte strekninger i distriktene. Jo mer spredt bebyggelsen er jo mer lønner det seg med samkjøring i personbiler og evt. flytting til en plass som er mindre transportkrevende. Fraflytting fra de mest transportkrevende distriktene og inn til tettsteder med mange arbeidsplasser. Det kunne gitt store miljøgevinster.

Lenke til kommentar
Det er ingen menneskerett å forurense mest mulig. Folk bør få merke det når de driter i å tenke samkjøring, drivstoffeffektivitet osv. De aller fleste har nok en nabo eller bekjent i nærheten som skal omtrent samme vei til omtrent samme tider.

 

Forurense mest mulig?? Hvilken planet er du fra? Jeg forurenser så å si ingenting. Det bor ikke noen her jeg kjenner å kan samkjøre med. Kan kanskje klare å finne en ukjent, men hva om jeg skal jobbe ett par timer overtid? Hva om jeg skal trene etter jobb?

 

Tror aldri jeg har vært borte i ett menneske som ser alt i så sort å hvit som du. Finnes faktisk endel gråsoner. Men neida. Norge forurenser faktisk så lite at ingen ingen hadde merket om hele landet stoppet opp. Men du vil vi skal betale ræva av oss for for å komme på jobb, eller kjøre barna til skolen eller barnhage. Vet denne tråden er til for å diskutere, men hver gang du kommer med dine "glupe" forslag her, føler jeg en trang for å ødelegge noe........

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Hmm, det at ingen andre har kommentert dette bildet, betyr det alle alle tenker; jøss, ja i Bergen var det jammen mye eksos?

smog-versjoner_498197g.jpg

Jeg klarer nemlig ikke helt tro på at dette vi ser på bildet skal skyldes biltrafikk, og syns det likner mer på dis.

 

De brukte no ca det samme bilde på TV2 21.00 nyhetene i dag...og da var tema Klima 07.

 

Men eg e no ingen ekspert. Men det e jo alltid 3-4 grader varmere i sentrum enn utenfor sentrum også da. Så noe må det no vere.

Lenke til kommentar
...men hva om jeg skal jobbe ett par timer overtid? Hva om jeg skal trene etter jobb?

Den der er litt vanskelig faktisk. For forleden dag, jobbet eg overtid. Var ferdig 21.45 og kom meg ikke hem for 23.00 og er sikkert noen av dere som kan si eg er bortskjemt, men denne turen tar vanligvis maks 15-20 minutter med 26 bussen som går gjennom Fløyfjellstunnelen. Så akkurat det med overtid, da kan det nok være godt å sette seg inn i en bil og bare kjøre hem.

 

Forresten så koster månedskort på bussen i Bergen 600. Og de tok jo vekk sonene for noen måneder siden. Kjempe greier.

Lenke til kommentar

Ja, det var jo litt morsomt tjuetre, jeg så det samme bildet på nyheter rett etter at jeg skrev innlegget.

Men jeg er ikke noe mer overbevist om at dette er bilene av den grunn, så hvis noen vet noe mer spesifikt om det så hører jeg gjerne om det. At det er varmer i byer, eller over åpne vann (som gir tilsynelatende samme bildet vinterstid) er jo kjent, men linken til bil ser jeg ikke helt klart for meg enda. :)

 

freddy85 Lagt til I dag, 21:10

Ja de som må ha bil i jobben da er jeg enig.. De i byene kan bruke tog/trikk/buss noe de på lanbsygda ikke kan, skall de sykkle flere 10 talls mil hver dag da eller med ungene på slep?

Og forresten jeg har tatt tog ifra drammen til oslo flere ganger og veit hvordan det er, men det som er dumt er at det koster for mye og man kan ikke stole på tiden så det må ordnes men jeg står på mitt at det er idiotisk og bruke bil når man kan bruke andre transportmidler. ikke pga økonomiske åraker men miljø.

Ening i at snekkern fra bærum bør betale mer for mindre forurensning?

Hvis man må kjøre over 20 mil med ungene hver dag bør man uansett revurdere situasjonen syns jeg. Men jeg har ikke sagt at du ikke skal kjøre bil, men prøver å fortelle at situasjonen ikke er så rosenrød som du tror, selv om man bor ved en by. Tog er bra det, og feks Asker har et bysentrum, men utover det bor de fleste ikke slik at det bare er å hoppe på toget.

 

Forøvrig var det bra nyheter dette med nedsatt pris på månedskort i Oslo, selv om jeg tror det største ankepunktet mot kollektivt for de fleste som velger det bort her idag, er tilgjengelighet og punktelighet. Det er etterhvert temmelig vanskelig å parkere i tilknytning til togstasjoner som mange av de som bor litt langt unna gjør. Dette er ting man lett kunne rettet opp om man ville, og som vil være en grei mellomløsning. Slik jeg ser det er systemet mer eller mindre overbelastet i kjernetiden, så å liksom presse folk noe mer med bensinpriser eller "køfriavgifter" er jeg sterkt imot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...