Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Jeg ville gjerne sett et eksempel på en bil som må kjøre mye i andre eller tredje gir for å opprettholde sin lovlige fart.. Skjønner ikke helt hva du tenker på her. Mener du at små motorer må jobbe mye hardere slik at de effektivt sett forurenser like mye som store motorer?

 

 

Og hva med tanken på at små motorer som regel sitter i små biler (mindre vekt er en følge av dette, og derfor trengs det ikke stor motor)

 

Jeg har vært ute å kjørt i mye småbiler opp igjennom ( har endel venner som sverger til disse ) å jeg kan si med en gang at JA små biler må faktisk jobber hardere. Har hatt både 4 å 5 stk i alt fra små Polo'er med 1.1l maskiner til Civic'er med 1.3l maskiner. Skal man da forbi, eller kommer til litt bakkete terreng så må man gire å kjøre på høyt turtall for å klare å oppholde farten. At dette kommer som en overraskelse for noen er rett å slett skummelt.

 

Greit, du svarte på første del av spørsmålet mitt. Men hva med forholdene mellom kraft og vekt? Bare fordi at motoren går på høyt turtall så betyr ikke det at den forurenser så utrolig mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville gjerne sett et eksempel på en bil som må kjøre mye i andre eller tredje gir for å opprettholde sin lovlige fart.. Skjønner ikke helt hva du tenker på her. Mener du at små motorer må jobbe mye hardere slik at de effektivt sett forurenser like mye som store motorer?

 

 

Og hva med tanken på at små motorer som regel sitter i små biler (mindre vekt er en følge av dette, og derfor trengs det ikke stor motor)

 

Jeg har vært ute å kjørt i mye småbiler opp igjennom ( har endel venner som sverger til disse ) å jeg kan si med en gang at JA små biler må faktisk jobber hardere. Har hatt både 4 å 5 stk i alt fra små Polo'er med 1.1l maskiner til Civic'er med 1.3l maskiner. Skal man da forbi, eller kommer til litt bakkete terreng så må man gire å kjøre på høyt turtall for å klare å oppholde farten. At dette kommer som en overraskelse for noen er rett å slett skummelt.

 

Greit, du svarte på første del av spørsmålet mitt. Men hva med forholdene mellom kraft og vekt? Bare fordi at motoren går på høyt turtall så betyr ikke det at den forurenser så utrolig mye.

 

Motorer som må jobbe hardt, forurenser selvsagt mer enn hvis de ikke jobber hardt. At jo forurenser mer enn andre skal jeg ikke si noe om, for det vet jeg ikke. Men at de er ett helvete å kjøre. Det er det ikke tvil om.

Lenke til kommentar
Jeg ville gjerne sett et eksempel på en bil som må kjøre mye i andre eller tredje gir for å opprettholde sin lovlige fart.. Skjønner ikke helt hva du tenker på her. Mener du at små motorer må jobbe mye hardere slik at de effektivt sett forurenser like mye som store motorer?

 

 

Og hva med tanken på at små motorer som regel sitter i små biler (mindre vekt er en følge av dette, og derfor trengs det ikke stor motor)

 

Jeg har vært ute å kjørt i mye småbiler opp igjennom ( har endel venner som sverger til disse ) å jeg kan si med en gang at JA små biler må faktisk jobber hardere. Har hatt både 4 å 5 stk i alt fra små Polo'er med 1.1l maskiner til Civic'er med 1.3l maskiner. Skal man da forbi, eller kommer til litt bakkete terreng så må man gire å kjøre på høyt turtall for å klare å oppholde farten. At dette kommer som en overraskelse for noen er rett å slett skummelt.

 

Greit, du svarte på første del av spørsmålet mitt. Men hva med forholdene mellom kraft og vekt? Bare fordi at motoren går på høyt turtall så betyr ikke det at den forurenser så utrolig mye.

 

Men som jeg skrev tidligere i tråden her også.

 

Foreldrene mineferierer mye i utlandet. De merker at Audien deres (med en liten maskin) nå bruker mere drivstoff nederover i Europa (antaglivis fordi de kjører mye hardere der enn her i Norge) enn det den forrige bilen deres med V8'er gjorde. Her hjemme derimot som det stort sett er småkjøring å 50 å 60 soner, så er rollene omvendt.

Lenke til kommentar

Jeg synes nøyaktig det samme om store stygge biler som sluker bensin som jeg gjør om små stygge biler som sluker bensin :p

 

Men men. Jeg hadde Suburban diesel en liten stund nå, den brukte 1,2 på mila. Slettes ikke ille, faktisk nøyaktig det samme som 740'n min. Presser man i tillegg 3-4 folk inni hver av disse, pluss bagasje så vil jo 740'n bruke betraktelig mer, mens Chevyen knapt merker det.

Lenke til kommentar

Men er det egentlig så mange her som vil akkurat store motorer til livs da?

Jeg har fått inntrykk av at de fleste her er enige i at volum- avgift og hk- avgift er avgifter som har liten relevans med annet enn å få inn penger. Heldigvis er de i ferd med å bli byttet ut med utslippsbaserte avgifter. Slik jeg har forstått det er det tyngde/størrelse på bilen, samt utslippene fra den, Simen1 & co vil til livs. Post 1 kan kanskje gi et litt annet inntrykk, men i løpet av tråden er det i alle fall budskapet jeg har oppfattet.

 

Uansett, jeg er ening i at liten motor i seg selv ikke nødvendigvis er noe positivt. Jeg kjører mange forskjellige biler og et eksempel der dette med stor vs mindre motor er tydelig for meg er Chrysler Grand Voyager, har kjørt en god del med 2 varianter av disse. Den ene med 3,3 liter V6, og den andre med 2,4 liter rekke 4. Disse har ved min blandede kjøring brukt tilnærmet like mye bensin, og i den grad man kan gjøre om forbruk til utslipp vil jeg tro den lille motoren ikke har noe mindre utslipp. Den er bare mer irriterende å kjøre, med masse nedgiring og masete turtall ved minste motstand.

 

Men Jim Ramse, jeg er som nevnt til dels ening i at motorstørrelse ikke i seg selv er så avgjørende, men du argumenterer jo med litt ekstreme tilfeller syns jeg, altså enten proppfull bil, eller 200kmt på autobahn, utover dette er forbruket og formodentlig utslippet høyere med biltypen du forsvarer...

 

For tiden kjører jeg en Yaris med 1 Liters motor, og svimlende 68HK. Husk at nye småmotorer som denne har feks variable kamaksler og en motorteknologi som gjør at den er overraskende kjørbar til tross for volumet. Men driver man mye frakt av personer eller varer, eller kjører mest på autobahn er dette ikke bilen for deg nei. Forbikjøringsegenskapene er nærmest ikke eksisterende. :p

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at under 2% av all CO2 'utslipp' er menskeskapt.

 

Noen som har sett denne?

The Great Global Warming Swindle

Jeg har nettopp sett denne filmen.

Særdeles interessant, setter ting i et helt nytt lys for meg hvertfall.

Anbefaler flere å se den.

 

Man sitter igjen med mange spørsmål etter en slik dokumentar,

og i tillegg blir man mye mer kritisk mot alt det pisset som media

serverer oss daglig.

Lenke til kommentar
Flott at vi har noen filmer slik at vi kan stikke hodet i jorda som kan motbevise FN og forskerstaben. :)

Vel, nå finnes det hverken bevis for eller mot teorien om at menneskeskapt CO2 påvirker klimaet i nevneverdig grad. Det fine med mangel på beviser er at det skaper en sunn debatt og incentiv for videre forskning på området. Påstander om å stikke hodet i jorda minner meg om kristenfolket som mente Copernicus var blasfemisk da han påsto at jorda ikke var i sentrum av solsystemet. Sunn debatt og forskning fører til at man finner ut ting som majoriteten har trodd feil om.

 

Jeg har nettopp sett denne filmen. Særdeles interessant, setter ting i et helt nytt lys for meg hvertfall. Anbefaler flere å se den.

 

Man sitter igjen med mange spørsmål etter en slik dokumentar, og i tillegg blir man mye mer kritisk mot alt det pisset som media serverer oss daglig.

Jepp, jeg har sett den. Den er interessant og får en til å se saken fra begge sider i motsetning til det norsk media presenterer oss. Interessant film som også inneholder en del feil, akkurat som Al Gore sin film, men å ha sett begge to gir en i hvert fall et mindre skjevt inntrykk enn å bare ha sett en av de.

Lenke til kommentar

Eg for min del, håper på TOTALFORBUD mot bensinbiler(de eldre, eller alle, samma for meg) og eldre diesel biler.....(er det ikke slik att i sverige får dem ekstra skatt om de bruker eldre dieselbiler?) en eller annen gang i nærmeste fremtid. Man kan gjerne kalle meg egoistisk, men bor i Bergen og her må noe GJØRES! Både p.g.a forurensingen, spesielt i rushtiden, og p.g.a den håpløse trafikken!

Liksom, nå på vinterdagene, kan man faktisk SE forurensingen ligge som ett LOKK over Bergen sentrum på morgenen... Og temperaturforskjellen mellom Bergen sentrum og forstadene er jo alltid 3-4 grader.

 

Men forstår jo att mange er AVHENGI av bil, f.eks fordi de har barnehageplass langt fra hjemmet, jobb på andre siden av byn...etc.

 

Uannsett, hva SKAL egentlig folk med disse SUVene? Skal de bruke de i skogen? Skal de dra storehengere? Campingvogner? Neida..... de bruker som regel bare bilene til/fra jobb.

 

På min arbeidsplass er det en del av disse SUVene, og da spesielt Jeepene. Og 50/50 av disse har faktisk bensinmotorer som igjen er GLAD i drivstoff.

 

Men men, er jo bare MITT syn på det hele... håper snart de GJØR noe, som f. eks rushtidsavgift, eller køavgift som de vil kalle det. Øke til 100,- passeringen, DET ville gjort noe med enhver bilist. Kanskje til og med ØKE bensinprisen ENDA mer. Også heller FJERNE årsavgiften, omregistreringsavgiften og andre unødvendige avgifter. (Veiene våre blir jo for FAEN ikke bedre, av denne årsavgiften bilistene betaler...)

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at under 2% av all CO2 'utslipp' er menskeskapt.

 

Noen som har sett denne?

The Great Global Warming Swindle

Orker ikke sette meg inn i tråden, men du gjør en STOR glippe. Først må du vite:

 

1. Olje er i basic døde planter og dyr, samlet opp gjennom millioner av år.

2. Menneskene brenner nå opp den oljen, og frigjør all den co2en som ble samlet opp på disse millionene av år. Dette klarer vi på bare litt over hundre år..

 

Om menneskene står for 2%, so what? Forskjellen er at det er 2% EKSTRA med i krestløpet, 2% som ikke var der fra før. Disse to prosentene vil igjen føre til noen ekstra grader, som igjen fører til at tundra feks smelter, som igjen fører til at enda mere opplagret co2 frigjøres..

 

Hvis du planter et tre i hagen, for så å hogge det ned å brenne det opp etter 10 år, så vil det gå i 0. All co2en du da slipper ut, vil treet ha tatt til seg på de 10 årene, altså et regnestykke som går i null.

 

Når vi henter opp olje, så er det noe som ikke er med i dagens kretsløp. co2'en som olja holder på, var en del av verden for hauger av millioner år siden..

Lenke til kommentar
Eg for min del, håper på TOTALFORBUD mot bensinbiler(de eldre, eller alle, samma for meg) og eldre diesel biler.....(er det ikke slik att i sverige får dem ekstra skatt om de bruker eldre dieselbiler?) en eller annen gang i nærmeste fremtid. Man kan gjerne kalle meg egoistisk, men bor i Bergen og her må noe GJØRES! Både p.g.a forurensingen, spesielt i rushtiden, og p.g.a den håpløse trafikken!

Liksom, nå på vinterdagene, kan man faktisk SE forurensingen ligge som ett LOKK over Bergen sentrum på morgenen... Og temperaturforskjellen mellom Bergen sentrum og forstadene er jo alltid 3-4 grader.

 

Men men, er jo bare MITT syn på det hele... håper snart de GJØR noe, som f. eks rushtidsavgift, eller køavgift som de vil kalle det. Øke til 100,- passeringen, DET ville gjort noe med enhver bilist. Kanskje til og med ØKE bensinprisen ENDA mer. Også heller FJERNE årsavgiften, omregistreringsavgiften og andre unødvendige avgifter. (Veiene våre blir jo for FAEN ikke bedre, av denne årsavgiften bilistene betaler...)

 

Er du medlemt av 'Rødt'? Jeg skjønner hva du mener, men å skattebelegge ting vil aldri forbedre noe. Gjør heller miljøvennlige biler billigere, slik at de blir enda mer attraktive. De som har penger til det, og fortsatt vil ha en bensinbil vil uansett kjøpe dem. Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at bensinbiler forurenser så veldig mye mer? Har du gjort en analyse på hvor stor bensinmotor folk virkelig har? Alle har ikke Ferrari eller Lambo i Norge skjønner du. Dette jævla landet skattelegger allerede ting skyhøyt over hva som er i nærheten av rimelig for mannen i gata. Folk i utlandet får helt hakaslep når jeg forteller dem om vårt skattenivå på biler.

Lenke til kommentar

Det de kunne gjøre er å sette en ny avgift på all bensin etter hvor mye CO2 den slipper ut. For eksempel koster det 50-60kr å fjerne 10 tonn CO2 gjennom investeringer i f.eks i fornybar energi. Problemet med dette er at vi aldri kan være helt sikre på at det blir justert. MEN hvis staten skal gjøre det klarer de nok å gjøre det skikkelig og sørge for at det virkelig blir gjort. Jeg liker ikke helt tanken siden det er som syndebetaling fra middelalderen. Men det er bedre enn ingen ting. En annen ting som er viktig med en slik innføring er at det må være forbud mot reklame som sier at de har det. Da kan folk tenke at de kan kjøre så mye de vil. Dette er vel en relativt billig avgift ifht effekten den gir. Les mer om metodene på disse sidene.

 

http://www.terrapass.com/

http://planetair.ca/

Lenke til kommentar
Er du medlemt av 'Rødt'?
hehe, nei har stemt Frp eg, men må nok finne meg ett bedre parti å stemme på.

 

Jeg skjønner hva du mener, men å skattebelegge ting vil aldri forbedre noe.
Om ikke eg tar altfor feil, så praktiserer de ekstra skatt på folk som har gamle dieselbiler i Sverige...og det funker helt fint.

 

Gjør heller miljøvennlige biler billigere, slik at de blir enda mer attraktive. De som har penger til det, og fortsatt vil ha en bensinbil vil uansett kjøpe dem.
En ting er att de må gjøre miljøvennlige kjøretøy BILLIGERE, men de må jo FØRST og fremst gjøre de TILGJENGELIGE!! En på jobben kjøpte seg en Think for ett år siden, 100.000 for en godt brukt en, og han SNEK seg i ventekøen fordi han kjente han som var sjef på Kverneland. Han snakket om 2 års ventetid for å få kjøpe seg en elbil, og dette er da UAKSEPTABELT!! Og selvfølgelig, prisene må NED.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at bensinbiler forurenser så veldig mye mer? Har du gjort en analyse på hvor stor bensinmotor folk virkelig har? Alle har ikke Ferrari eller Lambo i Norge skjønner du.
Nei nei nei, eg har ikke PEILING, eg bare mener folk burde blitt flinkere til å kjøre sammen, ta bussen, sykle, gå....for i Bergen blir det bare VERRE og VERRE!

 

http://www.tju3tre.com/Bilder/bergen/smog-...ner_498197g.jpg

Var det eneste bilde eg fant, men SLIK ser det altså ut på vinterdagen.

 

Dette jævla landet skattelegger allerede ting skyhøyt over hva som er i nærheten av rimelig for mannen i gata. Folk i utlandet får helt hakaslep når jeg forteller dem om vårt skattenivå på biler.
Jepp jepp, er jo en grunn til att eg kvitta meg med bilen eg en gang hadde. Var for dyrt. Og bussen funker like greit. Den er dessuten varm på vinterstid.
Lenke til kommentar
Dette jævla landet skattelegger allerede ting skyhøyt over hva som er i nærheten av rimelig for mannen i gata. Folk i utlandet får helt hakaslep når jeg forteller dem om vårt skattenivå på biler.
Jepp jepp, er jo en grunn til att eg kvitta meg med bilen eg en gang hadde. Var for dyrt. Og bussen funker like greit. Den er dessuten varm på vinterstid.

 

Og stappfull. Stappfull av idioter. Ingen musikk som du kan høre på. Du kan ikke tenke "Nei faen, jeg skulle handla noe på Rimi før jeg dro hjem", fordi du må følge den jævla bussruta.

 

Det jeg hater mest er alle stoppene. Noen ganger får jeg lyst til å tenne på hele jævla driten. For at noen skulle kunne overtale meg til å ta bussen resten av livet, måtte den fungert som en taxi - være der når jeg trengte den, og kjøre hvor jeg ville.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...