Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere

Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

• De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeep er jo ikke det eneste merkenavnet som er blitt til et begrep. Se f.eks. bare på Thermos, Post-IT, Nescafe, Frisbee osv..

Det er ikke noe bra navn på crossover-biler IMO. All fornorsking av utenlandske ord er ikke alltid like bra / presist og kan i mange tilfeller virke krampaktig og teit. Slik Simen1 prøvde seg på lengre opp :tease:

Ja Jeep er et "genericized trademark" for et terrengående kjøretøy, men SUV og Jeep er to forkjellige ting.

SUV på norsk? Er ikke det "varebil" da? :p

Skjønner forøvrig ikke at hva man kaller disse kjøretøyene har noe å si for utgangspunktet for denne debatten...

Lenke til kommentar
Sport utility vehicle er det vel. Men med to seters SUVene med grønne skilter her i landet er vel varebil en mer passende betegnelse. :)

Hehe, men dette er tross alt et fullstendig særnorsk (ok, og dansk) fenomen, takket være det fornuftige avgiftssystemet :!: Hvor ellers i verden driver importører og modifiserer bilene, sveiser på litt her og der og herjer på som verst for å få plass til en imaginær "statskasse" som kombinert med fjerning av seter kan halvere bilens pris? Lenge leve galskapen :new_woot:

Lenke til kommentar
SUV = Sports Utility Vagon

Og på norsk?

Sportsutstyrsbil? Eller hva med noe så enkelt som stor personbil?

Vi kaller det nok SUV fordi ingen har hatt fantasi nok til å finne på et godt norsk navn. Er nok uansett for sent å innføre et nytt navn nå. SUVene forblir like flotte og fine og bruker akkurat like mye bensin uansett hva vi kaller dem.

Lenke til kommentar
Blir pissed om folk spør meg "har du skaffet deg SUV du også?"

En suv er en "liksom-4-hjuls-trekker" / "børstraktraktor" som barnehagetanter/meglere driver å kjører rundt i som går i stå bare den ser ei steinrøys, så ikke kom å sammenlign det "rælet" du kjører i med min bil!.

hehe,

en SUV har ikke nødvendigvis 4 hjulstrekk, og en 4 hjulstrekker er ikke nødvendigvis en SUV.

Jeg reagerer vel mer på alle disse små bilene som folk kaller for SUV, som ikke har noen med SUV å gjøre, bortsett fra at de har fått noen centimeter mer bakkeklaring.

En ekte SUV er bygget på en truck platform, mens disse pingleSUVene som er basert på vanlige biler med litt bakkeklaring er crossovers. RAV 4 er for eksempel ikke en SUV i mine øyne.

Lenke til kommentar

La oss ta for oss en SUV. Jeg bruker Volvo XC90 med en D5 dieselmotor som et eksempel, siden om man først er en stor familie og virkelig trenger en stor bil, er dette det beste alternativet.

I byen bruker den i ca 1l/mila, landevei 0.7l/mila og ved blandet 0.85l/mila. Utslippet er ~220g/km.

Uten at jeg er ekspert på bilutslipp/-gasser tørr jeg påstå at det ikke er så ille. Faren min kjører en Audi A6 2.4Q (bens) og den bruker ca det samme. Hvilken hadde dere valgt?

Man kommer jo etterhvert til et punkt hvor man ikke vet hva som er akseptabelt utslipp og hva som virkelig er. Leste noe i VG for en stund tilbake om at regjeringen ønsker å ha et krav for hvor stort utslipp alle nye biler maksimum kan ha innen 2012. Det morsomme var at det kanskje var 5 eller 6 biler på listen. Personlig syntes jeg det er å gå for langt med å tvinge folk til å kjøpe en bil, kun basert på hvor stort utslipp den har.

/dagens rant

Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendigvis så endimensjonalt og enkelt. Utslipp kan være så mangt. Er de 220 grammene f.eks dioksin eller PAH så er det en helsemessig dødsfelle, men er det 220 gram CO2 så er det ikke så farlig.

CO2 utslipp

M66E 217 g/km

CO2 utslipp

AW TF-80SC 239 g/km

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
La oss ta for oss en SUV. Jeg bruker Volvo XC90 med en D5 dieselmotor som et eksempel, siden om man først er en stor familie og virkelig trenger en stor bil, er dette det beste alternativet.

En Transporter er både rimeligere og har mye bedre plass enn en XC90 da, gentlig er vel alle kassevogner billigere og mer romslige enn SUV'er med ca samme ytre mål.

Lenke til kommentar

En Transporter er både rimeligere og har mye bedre plass enn en XC90 da, gentlig er vel alle kassevogner billigere og mer romslige enn SUV'er med ca samme ytre mål.

Man har vel ikke sitteplasser for en familie i en transporter?

Lenke til kommentar

Volkswagen har Caravelle, som har meget god plass og stor mulighet for å bestemme antall sitteplasser. Disse fåes også med firehjulstrekk og er overraskende gode. En drosjesjåfør jeg kjenner brukte en slik bil hardt og i en lang periode ute på landet med piggfrie vinterdekk. En gang når veien opp til et hus var dekket av blank is så kjørte han bare ut til siden og oppover åkeren langs veien ettersom det faktisk lå snø der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...