Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere

Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

• De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193

Anbefalte innlegg

Humørløse debattanter er noe som nesten irriterer meg mer enn alle disse fæle bilavgiftene, så litt sånt må det være plass for ja Simen.

Og EvilDick bekrefter jo nå faktisk også myten, så det du trodde var en spøkefull tegning, viser seg altså å være fakta :thumbup:

Forresten er det nesten litt ironisk at det bare noen få sider tilbake ble vist til skremsel om SUV og sikkerhet, der Nisssan Terrano kom ekstremt dårlig ut i følge svens "stor" test. (riktignok var jo dette 88-96mod eller noe deromkring, så kanskje ikke SÅ rart...)

Men nå har vi i alle fall fått ny verdensrekord i NCAP poeng, satt av "folke-SUV'en" Nissan Qashqai: Nissan Qashqai tidenes beste i kollisjonstest :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, det er bare ekstra krydder i hverdagen når brukernavnet tilfeldigvis er EvilDick. :!:

Angående den "folke-SUV'en" så skjønner jeg godt bruken av gåseøyne. Dinside skriver blant annet "utseende som en folke-SUV". Ser man litt nærmere på de tekniske dataene så er det langt unna de store stygge og slemme SUV'ene vi prater om i denne tråden. Blant annet kan den skilte med en vekt på 1,4 tonn og 0,54 liter diesel per mil. Det er jo ikke så galt til å være i den størrelseklassen. Disse ganske gode dataene reflekteres heldigvis også i prisen på ~250.000 kr. Sånn bør avgiftspolitikken fungere :thumbup: Sikre og relativt bra miljømessige biler blir billige og gunstige å kjøpe

Lenke til kommentar

Hele miljødebatten er så sykt tåpelig! på den ene siden er det folk som nekter for at det er et problem, mens på den andre siden har man rikinger (98% av norges befolkning) som får god samvittighet av å kjøre på biodrivstoff og dusje med sparedusjhode, og ser på seg selv som miljøvennlige. de eneste som er miljøvennlige i norge er uteliggerne. Jeg vil si at ALLE politiske partier som er representert på stortinget fullstendig fjerne i denne debatten. De kunne like gjerne prøvd å senke hangarskip med sprettert, som å prøve å "redde verden" med de latterlige tiltakene de finner på. når halve verdens befolkning mangler mat, så skal vi begynne å fore BILENE våre med mat?! jeg vil si fattigdomsproblemet verden er noe mer akutt enn det CO2-utslippet vi stadig hører gnåling om. Det er ikke rart alt går til helvete...

Lenke til kommentar

Jeg tror forkortelsen SUV har blitt så populær at det har gått inflasjon i å bruke det om alt mulig. Fortsetter det slik så har vi vel "Peugeot 205 mini-SUV" snart.

Ikke bare er det misvisende i forhold til hva folk flest tenker på som SUV men det er som regel også misvisende i forhold til sin egentlige betydning. Hvor mange tenker at SUV betyr kjøretøy for sportsutstyr? Er en gjennomsnittlig SUV-eier nevneverdig mer sportslig enn andre bileiere? Jeg har mine tvil til at det er noen forskjell på det. En annen ting er at vi ikke har noe godt norsk ord eller forkortelse for den typen biler.

Lenke til kommentar

"jeep" er vel et amerikansk-engelsk ord så vidt jeg vet.

Den norske stavelsemåten av tractor: traktor er vel å regne som helnorsk. Dermed skulle det være fritt frem for å kalle det børstraktor :)

TV-reklame (les med mørk stemme): - "Nå er den her - verdens beste børstraktor for norske forhold - Prøvekjør en børstraktor i dag".

Lenke til kommentar

Børstraktor er et velkjent og velklingende norsk ord. Jeg har ikke noen bedre forslag til hva man kan oversette SUV til.

Klart at det dukker opp nye fremmedspråklige ord som kan være nyttig i Norge også men da bør vi selvsagt tilpasse språket vårt og finne opp et passende ord som dekker bruksområdet. Importerer vi fremmede ord så vanner vi bare ut vårt eget språk og kan like gjerne begynne å prate engelsk først som sist. Du må gjerne legge om til engelsk. Jeg holder meg til norsk.

Lenke til kommentar
Simen1 Lagt til I går, 23:51

Jeg tror forkortelsen SUV har blitt så populær at det har gått inflasjon i å bruke det om alt mulig. Fortsetter det slik så har vi vel "Peugeot 205 mini-SUV" snart.

Er helt ening i det. Flerbruksbil, SUV, og miljøbil er betegnelser som selger godt i dag. Folke-SUV betyr vel at det er en vanlig personbil, men med SUV linjer...

Jeg kaller det uansett ikke børstraktor lenger, men jeg forbinder vel det ordet først og fremst med Cherokee på tidlig 90 tallet. I mine øyne den som startet galskapen her i landet. Dette var jo på en måte biler forbehold overlevende japper, og veldig få "normale" mennesker med "normal" økonomi ville vel finne på å kjøpe en så meningsløst dyr bil for å humpe seg rundt i Oslo området. Idag er det jo noe helt annet, børstraktorer har blitt allemannseie og statussymbolet i å ha en slik type bil har blitt kraftig utvannet av alle "folke-SUV" som alle bilprodusentene nå spyr ut. Folket vil ha SUV, og har man ikke råd til det, er løsningen å lage WV Polo med linjer fra SUV. Idag er det vel biler som Porsche Cayenne, BMW X5, og Range Rover Sport som fyller rollen som børstraktor, og fortsatt er godt utenfor rekkevidde for "vanlige" folk.

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men hva har Jeep å Tractor med hverandre å gjøre? Enig i at Jeep er ett Amerikansk uttrykk, men ett vi har brukt her i en lang årrekke. Vi har nok av Amerkanske ord vi bruker i Norge som ikke lar seg oversette på en bra måte. Vil si SUV er ett av disse, å Jeep også for den saks skyld.

Jeep er et bilmerke og ikke noe uttrykk. Hvis noen bruker det som et uttrykk på f.eks en Range Rover eller BMW X5, så er dem totalt feilinformert og rett og slett dumme når det gjelder biler.

Endret av TomasK
Lenke til kommentar
Det kan tenkes at folk bruker Jeep som et utrykk for biler som ligner på Jeep Wrangler. Da denne ble brukt under korea og vietnam krigene.

Birger :)

Til en viss grad sant, men du blander krigene. Det var den 2. verdenskrig ordet Jeep var et utrykk. Det het da GP som betyr General Purpose. GP minner litt om Jeep i uttalelsesmåte.

Lenke til kommentar

Jeep er jo ikke det eneste merkenavnet som er blitt til et begrep. Se f.eks. bare på Thermos, Post-IT, Nescafe, Frisbee osv..

Det er ikke noe bra navn på crossover-biler IMO. All fornorsking av utenlandske ord er ikke alltid like bra / presist og kan i mange tilfeller virke krampaktig og teit. Slik Simen1 prøvde seg på lengre opp :tease:

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...