Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Jeg hadde likt best hvis vi hadde like priser som Venezuela på bensinen. Vi betaler ca 12kr literen. De betaler ca 12øre.

 

 

12 kroner er ganske billig for å kunne transportere 1000 kg en distanse på 10 km.

 

Oljen vil bare bli dyrere fremover. Jeg er nemlig en av dem som tror på peak-oil teorien og at vi er der nå. Kineserne og inderne skal ha mye mer olje og resten av verden skal også øke transporten sin.

 

Om tilbudet nå bremser opp og ikke kan holde følge vil prisen øke for å skape balanse. Kanskje er 160 $ en sannsynlig pris. Da koster bensinen i Norge 16 kr/ltr.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det med faren for at indre organer ødelegges ved så rask oppbremsing får meg til å tenke på om firepunktseler burde begynne å bli vanligere i personbiler nå som fartsgrensene heves fra 90 til 100 og 110 km/t på enkelte veistrekninger. Firepunktseler fordeler jo belastnignen jevnere enn trepunktseler og burde derfor være litt tryggere ved høye hastigheter.

 

Redigert: For ordens skyld så betyr ikke lav vekt nødvendigvis så korte biler. Det har vi nettopp sett et godt eksempel på med Lotus Elise.

Firepunktseler hadde absolutt vært en fordel sånn rent sikkerhetsmessig, men det som dreper i slike tilfeller som den testen du linket til er jo rett og slett G- krefter, så selv om man satt i et heldekkende garn, hadde sjangsen for å klare seg vært relativt liten. Det eneste som nytter da er lengere deformasjonssoner. Den Smart'en har jo et hardt "bur" og jeg er ening med deg i at den klarte seg bra forholdene tatt i betraktning.

 

Personlig føler jeg meg likevel ikke spesielt trygg i disse aller minste bilene, og selv om man kanskje ikke dør i en 50 Kmt ulykke, med feks den nye Thinken som ble linket til på forige side, virker det ikke akkurat betryggende å sitte med knærne i kontakt dashbordet allerede før man har krashet, syns jeg. Det er mye mellom liv og død, og en halv meter deformasjonssoner, samt mulighet til å sitte slik at man ikke treffer noe inni bilen under en "normal" krash (der ratt/dasbord/fotbrønn ikke kommer vesentlig inn i kupe) kan bety svært mye.

Lenke til kommentar
Jeg hadde likt best hvis vi hadde like priser som Venezuela på bensinen. Vi betaler ca 12kr literen. De betaler ca 12øre.

Et fat olje selges på verdensmarkedet for ca 96 dollar for øyeblikket. Av den vidreforedles ca 50% til bensin og ca 15% til diesel. Dette er de klart mest verdifulle fraksjonene man får ut av råoljen. Videreforedling er definitivt ikke noen gratis prosess. Det vil si at Venezuelas myndigheter subsidierer godt over 96% av bensinprisen. Det er helt hull i hodet med tanke på både miljø og de enorme kostnadene det må påføre Venezuelas myndigheter. Å prøve å kopiere en slik hull-i-hodet politikk her hjemme er, vel, hull i hodet.

 

Så kan noen si meg hva som er problemet med å sette ned billetprisene på kollektiv transport?
Jeg ser ikke noen store problemer med det bortsett fra at det er kommunene som har ansvaret for billettprisene og det er staten som tar inn bilavgifter. For å senke billettprisene bør derfor staten enten bidra med mer øremerkede penger til kommunene eller subsidiere billettprisene direkte. (Nei, jeg har ikke tro på at kommunepolitikerne prioriterer lavere billettpriser fremfor andre kommunale oppgaver.)

Men, dette blir jo motsatt av tankegangen ang. avgiftene. Lavere priser vil jo lokke fler til å la bilen stå, og høyere bilavgifter det samme. Men den ene fører til bare misnøye, og den andre fører til bare glede. Lurer på hva politikerne egentlig vil...

Det ene koster mye penger for kommunene mens det andre gir mye penger til staten. Kommunene har stramme budsjetter, staten vil ha mer penger. Gjør regnestykket selv. Ingen tvil om at staten/kommunene har mange gode formål å bruke penger på, deriblant kollektivtransport, men pengene må naturligvis enten tas inn som en økning en annen plass eller som et kutt i et annet godt formål.

 

12 kroner er ganske billig for å kunne transportere 1000 kg en distanse på 10 km.

Man kommer faktisk over 20 km for de 12 kronene om man velger drivstoffbevisst. ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det med faren for at indre organer ødelegges ved så rask oppbremsing får meg til å tenke på om firepunktseler burde begynne å bli vanligere i personbiler nå som fartsgrensene heves fra 90 til 100 og 110 km/t på enkelte veistrekninger. Firepunktseler fordeler jo belastnignen jevnere enn trepunktseler og burde derfor være litt tryggere ved høye hastigheter.

 

Redigert: For ordens skyld så betyr ikke lav vekt nødvendigvis så korte biler. Det har vi nettopp sett et godt eksempel på med Lotus Elise.

Firepunktseler hadde absolutt vært en fordel sånn rent sikkerhetsmessig, men det som dreper i slike tilfeller som den testen du linket til er jo rett og slett G- krefter, så selv om man satt i et heldekkende garn, hadde sjangsen for å klare seg vært relativt liten. Det eneste som nytter da er lengere deformasjonssoner. Den Smart'en har jo et hardt "bur" og jeg er ening med deg i at den klarte seg bra forholdene tatt i betraktning.

 

Personlig føler jeg meg likevel ikke spesielt trygg i disse aller minste bilene, og selv om man kanskje ikke dør i en 50 Kmt ulykke, med feks den nye Thinken som ble linket til på forige side, virker det ikke akkurat betryggende å sitte med knærne i kontakt dashbordet allerede før man har krashet, syns jeg. Det er mye mellom liv og død, og en halv meter deformasjonssoner, samt mulighet til å sitte slik at man ikke treffer noe inni bilen under en "normal" krash (der ratt/dasbord/fotbrønn ikke kommer vesentlig inn i kupe) kan bety svært mye.

 

Det er litt begge deler, med skikkelige seler kan man tåle overraskende mye, se motorsport eller det hasardiøse eksperimentet med den jernbane-saken med raketter.

 

Ellers bør man jo basere avgifter o.l på hva som faktisk er trygt, og ikke hva folk føler.

 

Ellers håper jeg folk har noen bedre argumenter imot el-biler enn at en moped-bil som går på strøm er utrygg, den er såvidt jeg vet ikke registrert som bil engang.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er 2 meter og 95 kilo, men jeg skal innrømme at det kanskje er et fåtall av Norges befolkning som er det. Beklager "dvergkommentaren" min..den var bare for å overdramatisere hvor ubrukelig små elbiler er. Har kjørt Think og Smart og begge to er ALTFOR små til allsidig bruk.

 

KJØP SAAB :D

Lenke til kommentar
For det første er det er idiotisk å bruke mat til drivstoff. Du stjeler mat fra de fattige. For det andre hvis vi skulle dekke Norges drivstoffbehov alene måtte hele Europa være dekket med jorder.

 

Vi trenger kanskje ikke alle å kjøre på det, men vi 'storsyndere' kan jo gjøre det :)

Lenke til kommentar
For det første er det er idiotisk å bruke mat til drivstoff. Du stjeler mat fra de fattige. For det andre hvis vi skulle dekke Norges drivstoffbehov alene måtte hele Europa være dekket med jorder.

Enig der. Biodrivstoff er IKKE løsningen. Man ser allerede vilje til å eskalere ødeleggelsen av regnskogene for å skaffe mer areal til dyrking av råvarer til biodrivstoff...en gedigen miljøbløff vil jeg kalle det. Det er allerede alt for stor etterspørsel etter disse råvarene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...