Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

He He He, jeg er bare litt overgitt over at så mange mener man bør øke avgifter på bilene hele tiden. Det ødelegger mest for oss vanlige folk. De som har de størst dyreste å selvsagt bensinslukende bilene kommer til å forsette å kjøpe de. De har råd uansett. Men oss vanlige folk, vi får svi. Fylte tanken idag. over 12 kroner literen. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Full tank på bilen min kom faen meg på nesten 1000kr. Helt for jævlig spør du meg.

Lenke til kommentar
He He He, jeg er bare litt overgitt over at så mange mener man bør øke avgifter på bilene hele tiden. Det ødelegger mest for oss vanlige folk. De som har de størst dyreste å selvsagt bensinslukende bilene kommer til å forsette å kjøpe de. De har råd uansett. Men oss vanlige folk, vi får svi. Fylte tanken idag. over 12 kroner literen. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Full tank på bilen min kom faen meg på nesten 1000kr. Helt for jævlig spør du meg.

 

Om man ønsker at folk skal bruke bilen mindre, så er det et ganske åpenbart virkemiddel å øke prisene, det går utover vanlig folk i den forstand at en av deres valgmuliugheter blir mindre aktuelle ja, men kan vel ikke si jeg synes det er så fantastisk hardt for "vanlige folk" allikevel, folk har lett for å glemme hvor lett man kan tilpasse seg ting, det var jo vesentlig mer kompiskjøring bare for 15 år siden feks, folk klarer lett å tilpasse endringer som ikke er større enn litt mindre privatbilisme.

 

AtW

Lenke til kommentar
He He He, jeg er bare litt overgitt over at så mange mener man bør øke avgifter på bilene hele tiden. Det ødelegger mest for oss vanlige folk. De som har de størst dyreste å selvsagt bensinslukende bilene kommer til å forsette å kjøpe de. De har råd uansett. Men oss vanlige folk, vi får svi. Fylte tanken idag. over 12 kroner literen. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Full tank på bilen min kom faen meg på nesten 1000kr. Helt for jævlig spør du meg.

 

Om man ønsker at folk skal bruke bilen mindre, så er det et ganske åpenbart virkemiddel å øke prisene, det går utover vanlig folk i den forstand at en av deres valgmuliugheter blir mindre aktuelle ja, men kan vel ikke si jeg synes det er så fantastisk hardt for "vanlige folk" allikevel, folk har lett for å glemme hvor lett man kan tilpasse seg ting, det var jo vesentlig mer kompiskjøring bare for 15 år siden feks, folk klarer lett å tilpasse endringer som ikke er større enn litt mindre privatbilisme.

 

AtW

 

Selvsagt funker det å øke prisene. Jeg synes bare det blir for galt at man skal betale seg ihjel for å kunne kjøre sin egen bil. Dobler vi prisene på bensin så vil færre kjøre bil ja. Men hva med de stakkarene som fakitsk er avhengig av den da?

Lenke til kommentar
He He He, jeg er bare litt overgitt over at så mange mener man bør øke avgifter på bilene hele tiden. Det ødelegger mest for oss vanlige folk. De som har de størst dyreste å selvsagt bensinslukende bilene kommer til å forsette å kjøpe de. De har råd uansett. Men oss vanlige folk, vi får svi. Fylte tanken idag. over 12 kroner literen. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Full tank på bilen min kom faen meg på nesten 1000kr. Helt for jævlig spør du meg.

 

Om man ønsker at folk skal bruke bilen mindre, så er det et ganske åpenbart virkemiddel å øke prisene, det går utover vanlig folk i den forstand at en av deres valgmuliugheter blir mindre aktuelle ja, men kan vel ikke si jeg synes det er så fantastisk hardt for "vanlige folk" allikevel, folk har lett for å glemme hvor lett man kan tilpasse seg ting, det var jo vesentlig mer kompiskjøring bare for 15 år siden feks, folk klarer lett å tilpasse endringer som ikke er større enn litt mindre privatbilisme.

 

AtW

 

Selvsagt funker det å øke prisene. Jeg synes bare det blir for galt at man skal betale seg ihjel for å kunne kjøre sin egen bil. Dobler vi prisene på bensin så vil færre kjøre bil ja. Men hva med de stakkarene som fakitsk er avhengig av den da?

 

Ja, hva med de? De får kjøre mer kompiskjøring, og skaffe seg en bil som har mindre utslipp, alle regler i samfunnet vil gå ut over noen, hva med stakkarene (og de er det mange av) som plages pga biltrafikk?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er riktig at dagens bilavgifter til dels er et verktøy for å få folk over til kollektivtransport. Sånn jeg ser det så fungerer det godt allerede men at det selvsagt kan bli ennå bedre.
Så du vil at avgiftene på biler skal bli enda høyere? :dontgetit:

Nei, jeg synes i likhet med 30,5% av stemmene her at avgiftsnivået er passelig nå. Derimot kan man omstrukturere på de avgiftene som er slik at de vil virke mer effektivt for miljøet. Dvs. mer avgifter på enkelte områder og tilsvarende færre på andre områder slik at totalen forblir den samme. Et eksempel på det kan være å fjerne HK-avgiften og sette opp CO2-avgiften tilsvarende.

 

Så kan noen si meg hva som er problemet med å sette ned billetprisene på kollektiv transport?

Jeg ser ikke noen store problemer med det bortsett fra at det er kommunene som har ansvaret for billettprisene og det er staten som tar inn bilavgifter. For å senke billettprisene bør derfor staten enten bidra med mer øremerkede penger til kommunene eller subsidiere billettprisene direkte. (Nei, jeg har ikke tro på at kommunepolitikerne prioriterer lavere billettpriser fremfor andre kommunale oppgaver.)

Lenke til kommentar
He He He, jeg er bare litt overgitt over at så mange mener man bør øke avgifter på bilene hele tiden. Det ødelegger mest for oss vanlige folk. De som har de størst dyreste å selvsagt bensinslukende bilene kommer til å forsette å kjøpe de. De har råd uansett.

Jeg er uenig. Jo høyere priser jo mer andre ting vil det gå ut over for vanlige folk, som penger til hus, ny fet flat TV, stereoannlegg, PC, garasje osv. Jo dyrere det blir jo mer må altså folk ofre for å velge de mest miljøfiendtlige bilene og for å kjøre fremfor å ta buss, dele på kjøring med naboen osv. Kompromisset blir vanskeligere jo dyrere det blir og folk har ikke ubegrensede kontoer så de vil i større grad kompromisse seg til mer miljøvennlige bilkjøp og mindre unødvendig kjøring.

 

Men oss vanlige folk, vi får svi. Fylte tanken idag. over 12 kroner literen. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Full tank på bilen min kom faen meg på nesten 1000kr. Helt for jævlig spør du meg.

Her er det 13 kroner per liter og jeg klager ikke. Hvorfor? Fordi jeg heller kjører minimalt med unødvendige æren og bruker bussen når jeg kan det. Forøvrig så kan vi nordmenn juble over at oljeprisen er godt over 90 dollar per fat nå. Hvis oljeprisen hadde vært lav samtidig som dollaren nå er på bunnivå så har det vært en dystert for den norske økonomien vår. Høye oljepriser er bra for Norge.

 

Selvsagt funker det å øke prisene. Jeg synes bare det blir for galt at man skal betale seg ihjel for å kunne kjøre sin egen bil. Dobler vi prisene på bensin så vil færre kjøre bil ja. Men hva med de stakkarene som fakitsk er avhengig av den da?

Det vil være like rettferdig for alle disse. Om det er i jobben de trenger bil så kan de øke prisene sine på grunn av økte kostnader. Dette vil ikke ramme skjevt men være like rettferdig for alle som konkurrerer i den samme bilavhengige bransjen. For de som kjører mye privat så kan det bli mer fristende å se på alternativer som kollektivtransport, deling på kjøring sammen med naboer, f.eks til og fra butikken og det kan bli mer fristende å bosette seg en plass der man trenger mindre daglig kjøring. Dvs. nærmere jobb, skole, barnehage og butikk. Dette gir en mindre miljøfiendtlig bosettingspolitikk enn i dag. I dag oppfordres jo folk til å bo svært spredt gjennom distriktspolitikken. Distriktspolitikk og miljøpolitikk er altså på kollisjonskurs her. Merk at jeg ikke mener at alle 4,7 millioner innbyggere bør bo i Oslo, men at flere burde bo i tettsteder, småbyer og byer over hele landet.

Lenke til kommentar

4x4-tuning-026-01.jpg eller Think_hydrogen060424_29932a.jpg

 

Du har kjøpt deg ny maskin, og skal hente alt selv på lageret til nettbutikken... hvilken bil ville du valgt?

Du skal ha med deg et lilleputtlag til kampen, hvilken bil ville du valgt?

Du er en mann på 2 meter og 95 kilo, hvilken bil ville du valgt?

 

Kan jo gå andre veien også...

 

Hvis du bare skal handle ei vifte fra nettbutikken, eller bare skal kjøre din egen unge til treninga, ELLER er en miljøbevisst dverg...

 

Kanskje noen kan sende en mail til GM og få de til å lage en BioHummer...! Den hadde jeg LETT kjøpt!

Lenke til kommentar
Jeg skulle likt å se hele Norge dra ut på handletur og dra hjem igjen på bussen med 10 fulle bæreposer. :D

Hvem sier at vi snakker om hele norge og hvorfor mener du man bør handle 10 bæreposer i slengen? Jeg synes jeg ser en bileier bære det ut til bilen alene. :p Det må jo være mye mer logisk å handle 1-2 poser hver gang man trenger det. F.eks daglig eller annenhver dag så kan man ta det med på bussen hjem fra jobben. Er man 2 voksne så kan man veksle på hvem som handler eller handle begge to hvis det er snakk om storinnkjøp. Hvis man skal handle inn for to uker i slengen så kan man jo bruke bil eller taxi den ene dagen. Ikke at jeg synes det er spesielt lurt å handle inn for så lang tid av gangen på grunn av holdbarheten på melk og brød og plagen med å bære så mye på en gang.

 

Eventuelt en el-bil med 20 gamp - midt på vintern - som stopper opp/går tom for strøm midt i bakken.

Vel, man kan jo gå tom for bensin midt i bakken også. Husker man derimot å fylle/lade så slipper man det problemet. Når det gjelder fylling/lading så er det enklere med elbiler på grunn av at man kan lade nærmest hvor som helst. F.eks hjemme, på jobb, på mange parkeringsplasser osv. Biler som bruker bensin eller diesel må man jo kjøre (ofte en omvei) innom bensinstasjoner for å fylle. Ikke er de åpne hele døgnet heller. Lader man bilen f.eks hjemme eller på jobb så slipper man også presset om å kjøpe kaffeavtaler, pølser, og alt mulig annet overpriset dilldall.

 

Vennligst hold diskusjonen saklig og ikke kom med flere sigmatiserende påstander om at det finnes elbiler med bare 15kW motorer og at slike fantasibiler er det eneste hele Norge kan dra ut på handletur med.

Lenke til kommentar
Så kan noen si meg hva som er problemet med å sette ned billetprisene på kollektiv transport?

Jeg ser ikke noen store problemer med det bortsett fra at det er kommunene som har ansvaret for billettprisene og det er staten som tar inn bilavgifter. For å senke billettprisene bør derfor staten enten bidra med mer øremerkede penger til kommunene eller subsidiere billettprisene direkte. (Nei, jeg har ikke tro på at kommunepolitikerne prioriterer lavere billettpriser fremfor andre kommunale oppgaver.)

Men, dette blir jo motsatt av tankegangen ang. avgiftene. Lavere priser vil jo lokke fler til å la bilen stå, og høyere bilavgifter det samme. Men den ene fører til bare misnøye, og den andre fører til bare glede. Lurer på hva politikerne egentlig vil...

Lenke til kommentar
alligator-palatal-valve.jpg eller rabbit_toffee.jpg

Du har kjøpt deg ny maskin, og skal hente alt selv på lageret til nettbutikken... hvilken bil ville du valgt?

Det må bli sistnevnte. Alligatorer, krabber og hummere er ikke pene dyr. Jeg vil ikke se ut som en eller bli assosiert med en. Små biler har mer en nok plass til å frakte en PC.

 

Du skal ha med deg et lilleputtlag til kampen, hvilken bil ville du valgt?

Maxitaxi eller buss eller fylt opp det nødvendige antall biler hvis det var nok personer med førerkort der.

 

Du er en mann på 2 meter og 95 kilo, hvilken bil ville du valgt?

Det er jeg ikke. Hvor stor andel av Norges befolkning er egentlig 2 meter eller mer?

 

ELLER er en miljøbevisst dverg...

Den der kunne du spart deg! Prøv å hold diskusjonen saklig og ikke kom med så tåpelige insinuasjoner. Man trenger hverken å være miljøbevist eller dverg for å kjøre komfortabelt, trygt og miljøriktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...