Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med det enkle faktum at de få bussene som faktisk går er dyrere å ta om du er to stykker i en bil(til og med en Chevy sub).Jeg HAR regnet på det!

Når det gjelder busstilbudet så er det den samme feilslåtte politikken igjen.: Tilslutt ble bussen såpass dyr å reise med at folk foretrakk komforten med å kjøre egen bil i stedet.Hva gjorde selskapene,med samferdselsdep tilatelse da-tro..?

Jo-de satte opp prisene for å få opp lønnsomheten,men den innlysende(for alle andre)følgen at enda flere kjørte bil i stedet.Så-hva ble neste trekk tro..? Nettopp,de begynte å legge ned "ulønnsomme" ruter,samtidig som prisene gikk enda mer opp.Følgende..?- Er det vel ikke nødvendig å svare på en gang.....

Der er vi i dag,og prisene går enda opp,og enda flere ruter legges ned,selv om her jeg bor har det faktisk dukket opp EN ny!!

Det er samme gamle leksa der også.Når noe ikke virker-Mer av det samme!!

Mvh Rune

Lenke til kommentar

Jeg blir rystet over slik snever tankegang enkelte her innehar.

TROR dere virkelig at med å øke avgifter på en skarve håndfull biler av SUV typen i Norge som bruker litt mer drivstoff enn en Nissan Micra at DET kommer til å "redde" verden.?

Hadde alle avgiftene staten påla oss faktisk blitt brukt på det de skulle så hadde det nesten vært greit.. Å betale bompenger for veiprosjekter er greit, men da skal penga gå til VEIEN som bygges, ikke til alt annet tull og svada. Det irriterer meg grenseløst at vi blir påpakka alt av avgifter og skatter for at verden skal bli bedre, når det i realiteten bare er for å få enda mer penger i statskassa.

Jeg kjører en Suburban, valget var enkelt.

Den er stor nok til å få med familen, bikkjer, bagasje, er driftsikker, trygg og allsidig i bruken. Har ingen problemer med å trekke henger, komme meg frem på ukurante steder om vinteren og JEG føler meg trygg på at jeg og mine kjære er trygge.

At den forurenser mer enn en Nissan Micra, JA helt sikkert, Har jeg dårlig sammvitighet. ? NEI, ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Evt. en som bare har lest førsteinnlegget og ikke har fulgt med hvordan tråden har utviklet seg og utdypet de mange områdene av bilpolitikken. Jeg vil i så fall oppfordre til å lese hele eller store deler av tråden selv om den er lang.

 

Forøvrig så jeg en debatt på TV i går og synes Arbeiderpartiet i Trondheim hadde noen interessante virkemilder:

- Færre parkeringsplasser i sentrum med tillatt parkeringstid like lenge som en arbeidsdag.

- Flere gågater og dermed et mer bilfritt sentrum.

 

Tidligere har de hatt andre tiltak som jeg liker: Tillatt kjøring i kollektivfeltet dersom man er flere enn kun sjåføren i bilen. Dette tiltaket har fått flere til å kjøre sammen uten at det hindrer kollektivtransporten nevneverdig. Nå vet jeg ikke hvor godt dette virkemidlet passer for andre storbyer, men det er uansett bra at flere av de titusenvis av tomme setene som kjører inn og ut av sentrum i rushtida blir fylt opp. Personkapasiteten på veiene mer enn nok fra før, men den er elendig utnyttet per i dag.

Lenke til kommentar

Kunne gjrot det til en slags kultur at man kjørte folk som sto på bussholdeplasser og lignende. At om en eller to personer sto der og en tøffing kommer alene i 5seters bilen sin kunne han kjørt innom og latt dem sitte på (foreksempel langs mosseveien og inn til Oslo sentrum). Men kanskje litt vanskelig å få til...

Lenke til kommentar
Kunne gjrot det til en slags kultur at man kjørte folk som sto på bussholdeplasser og lignende. At om en eller to personer sto der og en tøffing kommer alene i 5seters bilen sin kunne han kjørt innom og latt dem sitte på (foreksempel langs mosseveien og inn til Oslo sentrum). Men kanskje litt vanskelig å få til...

 

Så vidt jeg vet har Cuba den praksisen at man er pliktet til å ta med seg folk om man har plass og skal samme vei.

 

Men jeg vet ikke om vi skal hente så mange ideer fra cuba...

Lenke til kommentar
Kunne gjrot det til en slags kultur at man kjørte folk som sto på bussholdeplasser og lignende. At om en eller to personer sto der og en tøffing kommer alene i 5seters bilen sin kunne han kjørt innom og latt dem sitte på (foreksempel langs mosseveien og inn til Oslo sentrum). Men kanskje litt vanskelig å få til...

Det er en god idé og kan sikkert utvikles på en eller annen måte uten å gå så ekstremt til verks som Fidel Castro. En betalingsordning bør hjelpe en god del på. Men det må gjøres brukervennlig for begge parter for at det skal bli populært nok til at det får gjennomslag.

 

steveli: Velkommen til forumet. Les gjerne gjennom denne tråden fordi man går glipp av utrolig mye om man bare leser førsteinnlegget.

Lenke til kommentar
tror noen er litt misunelig får og ikke eie en stor og sikker amerikaner.

ps mange av. disse fåes i disel også. :yes:

Hva er så fint med diesel da? 3% mindre CO2-utslipp?

 

...

 

Fremdeles sikker på at det ikke er troll på lur?

 

Dipstick: Du vet at Cuba har et bedre helsesystem enn USA? Cuba er ikke så fæl som vi skal ha det til.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

etter 82 sider er sikkerhet ved store biler fremdeles noe som nevnes som grunn til å kjøpe slike.

hvis alle skal kjøre store biler, så nuller dette seg ut!! man kan ikke da argumentere for at folk bør kjøpe seg stor bil pga. sikkerhet.

det er greit nok at man tenker på seg selv når man kjøper bil, og dermed velger stor bil fordi så få andre har det, og det dermed blir sikrere. men det er slik at jo flere som kjøper store biler, jo mindre sikkert blir det, og dermed er ikke sikkerhet noe man kan bruke for å argumentere for nettopp kjøp av slike.

 

Argumentet er rett og slett selvutslettende på et vis, siden det blir mindre gyldig jo flere som følger det.

Lenke til kommentar

Er sikker på at 940'n min hadde fint overlevd et kræsj med slike monster. Bare fordi bilene er høye vil ikke si at de er sikrere. Slike biler har en mye større sjans for å rulle / lande på taket i en kollisjon, og jeg vil ikke hatt den vekta over meg hvis jeg hadde kjørt en slik bil.

Lenke til kommentar

Èn ting er om bilen overlever, en annen ting er hvorvidt de inni gjør det. Nye biler generelt er konstruert for at bilen skal destrueres ved kollisjon, og dermed ta opp all energien fremfor at de som sitter inni skal destrueres slik tilfellet ofte er med gamle biler. Det hjelper svært lite om bilen i seg selv fortsatt er firkantet og ikke særlig skadet om hele dashen invendig har kommet 50cm lengre bak, og dermed tatt knekken på de som satt inni.

 

Jeg ville heller satset på å få de gamle "vrakene" fra tidlig 90-tallet og eldre vekk fra veiene, fremfor å klage på at folk kjøper store biler. Tross alt forrurenser en nyere SUV mye mindre enn et lite "vrak" fra 1990, afaik. Det er min personlige mening.

Lenke til kommentar
Jeg ville heller satset på å få de gamle "vrakene" fra tidlig 90-tallet og eldre vekk fra veiene, fremfor å klage på at folk kjøper store biler. Tross alt forrurenser en nyere SUV mye mindre enn et lite "vrak" fra 1990, afaik. Det er min personlige mening.

Jeg tolker det til en oppfordring om å gå fra 1000 kg småbiler fra tidlig 90-tall til 3000 kg store biler fra 2007. Tror du virkelig en tre tonn stor 2007-bil forurenser mindre enn en ett tonn 17 år gammel bil?

 

Poenget mitt er at miljøgevinsten spises helt opp av den høyere vekta. Hvis det er miljøet som er i fokus så må man selvsagt både bytte ut de mest forurensende gamle bilene med nye biler og man må holde vekta nede, helst redusere den.

 

Det høres mest ut som du prøver å vri det til at miljø er en grunn til å kjøp tung bil. Det er det ikke! Ikke lur deg selv eller prøv å lure oss. Miljø er ikke et alibi for å kjøpe en tung nybil.

 

Redigert: Biler er generelt miljøfiendtlig å produsere så man må selvsagt prøve å holde levealderen på bilene oppe på et fornuftig nivå. 15-20 år før skroting tror jeg er passe balanse sånn sett.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...