Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og for å dra den litt videre, det er mange sjåfører som bruker opp sikkerhetsmarginene som ESP, ABS osv tilfører ved å kjøre som idioter.

9582139[/snapback]

.. og Quattro, 4x4 o.l. på vinterføre. Slipper det først med 4x4, så slipper det skikkelig :)

9586605[/snapback]

 

Er derfor jeg liker gamle biler, eller biler der man kan slå av elektronikken så man faktisk får lov til å kjøre bilen selv :)

Lenke til kommentar

De fleste biler har mulighet for å slå av ESP/ASR. Det er faktisk en nødvendighet for å få fart nok gjennom siste svingen før den vanskelige bakken. Og det er ofte nødvendig å ta fart og kjøre med litt hjulspinn for å komme seg dit man vil når føret er vanskelig, med antispinn innkoblet vil bilen bare miste fart og stoppe siden motorkraften reguleres ned når det detekteres spinn. Har faktisk opplevd å måtte slå av skiten for å komme meg opp en bratt bakke med grusdekke midt på sommeren...

 

 

Og, jeg tenker på forhjulsdrevne biler.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Avgiftene på nye biler burde senkes generelt sett. Det koster jo flesk å registrere en helt ny, sikker og miljøvennlig småbil, mens en eldgammel, ustabil og forurensende f.eks 240 fra 80 tallet er nesten gratis. Helt mongo. Det gjør jo slik at familier med litt dårlig råd blir tvunget til å velge en gammel bil med dårlig sikkerhet og høy forurensing over det logiske.

 

vil også si at jeg har en 86 volvo 740 som bruker cirka 1,2 liter på mila ved vanlig kjøring. Og den skal jeg bytte i en stor, stygg chevrolet starcraft diesel som bruker det tilsvarende. Dessuten er det vel ikke så jævla lenge til alle bilene går på vann likevel, og da betyr det jo ikke en dritt om de er store eller små.

 

Må også si at jeg gir totalt faen i om jeg kjører biler som forurenser mye, når styresmaktene skal gjøre det så innmari dyrt for oss å kjøpe nyere og bedre biler uansett. Molbofakter.

Lenke til kommentar
Slipper det først med 4x4, så slipper det skikkelig :)

9586605[/snapback]

 

Føler dette er litt myte.

Jeg hadde aldri noen problemer med å rette opp den gammle quattroen min da den glapp taket.

Allroaden min drar seg også lett inn igjen.

 

For meg funker quattro som bare det. :) (noe for mythbusters?)

Lenke til kommentar
Slipper det først med 4x4, så slipper det skikkelig :)

9586605[/snapback]

 

Føler dette er litt myte.

Jeg hadde aldri noen problemer med å rette opp den gammle quattroen min da den glapp taket.

Allroaden min drar seg også lett inn igjen.

 

9610282[/snapback]

Myte?

4-trekk holder deg lenger på veien før det glipper, og er således bedre enn R/F-wd.

Men når det først slipper, og du har trekk på alle fire har du ingen fordeler Du vet sikkert at spinn på hjula når du glir ikke hjelper akkurat. Samme om du slipper speeden med litt turtall, da får du brems på alle fire, hvilket og forverrer situasjonen.

Med 2WD har du i det minste to hjul som bare triller, og dermed ikke forverrer situasjonen med spinn eller brems, og særlig da med RWD kan det hjelpe godt å ha trillende styrehjul mens man trekker bak.. Med 4wd kan du ikke trekke her og trille der, det er enten eller.

 

Fortsatt er jeg helt enig i at 4wd er tryggere på glatta, man må bare ikke glemme det over her, og dermed gi seg selv falsk trygghet og overmot. :)

Endret av toth
Lenke til kommentar

Vel, jeg har fått rumpa på Audi'en ut mange ganger, men aldri hatt noe problem med og dra den inn igjen. Jeg har vanligvis trykket inn gassen, og gitt svakt pådrag og ratta som en Solberg.

 

Det kjedlige med dette er at man får høyere fart for da man retter opp bilen, noe man kanskje ikke ønsker.

Dette er manuell kasse.

 

Med Allroaden (automat) har jeg ikke hatt en skikkelig glipp på glatta enda.

Lenke til kommentar

Slipp med 4hjuls trekk har veldig mye med 4hjuls trekk systemet på de forskjellige bilene, å kjørestilen å gjøre. Noen glipper først foran, andre lar rompa komme ut først, men man har andre igjen som slipper helt totalt. Det beste er helt klart når rompa sier ifra først, synes nå jeg ihvertfall. Grand Cherokee jeg kjørte før var veldig fin sånn. Den slapp alltid med rompa først hvis man kjørte hardt. Da er det ikke så vanskelige å hente den inn igjen. A6 til foreldrene mine er motsatt. Den glipper nesa på først, å går rett frem. Noe jævla dritt synes jeg.

Lenke til kommentar
Synes det mangler et valg:

Flere skulle kjøpt bilen til et egnet bruk, ikke for å virke tøffe. Avgiftene burde bli senket radikalt!

9541943[/snapback]

 

Jeg tror majoriteten av norske bil eiere har gjort nettopp dette.

Jeg tror den gruppen jeg faller inn under som kjøper etter ønske og ikke bruksområdet, er liten. Kanskje til og med ubetydelig i den store sammenheng..

9542020[/snapback]

 

 

det kan jeg aldri tenke meg! selv kjørte vi langt inn i skauen med en suzuki grand vitara for å hente ved, på noe som knapt kan kalles traktorvei (til dels stier). vi trakk også hestehenger med to hester, og her jeg bor er det mange "brøytefrie" områder. vi bytta faktisk FRA en landcruiser. hadde det ikke vært for hester og vedhenting hadde vi nok ikke hatt SUV i det hele tatt, muligens kun en subaru med firhjulstrekk. så at flesteparten av de som har SUV i dag faktisk har bruk for det kan jeg aldri tenke meg.

Lenke til kommentar
Tråden handler om politiske grep vi kan gjøre for å gjøre biltrafikken tryggere og mer miljøvennlig. Altså et helhetlig samfunnsmessig perspektiv. Når dere gang på gang trekker frem eksemplet med kollisjon mellom en lett bil og en tung bil og bruker det til å slå fast at tunge biler er tryggere så har dere fullstendig feil perspektiv. Dere tenker på deres egne egoistiske trygghet uten tanke på den helhetlige samfunnsmessige tryggheten. Dere vil ofre menneskeliv for å bli litt tryggere selv. Selv om det flere ganger har blitt dokumentert at tunge biler generelt er mer utrygge på det egoistiske planet også. Med ofre menneskeliv mener jeg at dødstallene kommer til å stige som følge av deres egoistiske tankegang. Det kommer til å bli et "våpenkappløp" som stadig tar flere liv og stadig blir mer forurensende.

 

Tråden handler om samfunnsperspektivet!

9576695[/snapback]

Blir det samme som at alle skulle kjørt rundt i tankser i 100 km/t det, bare for å føle seg trygge.

Tenk på hvor idiotisk DET hadde vært, så kan dere sammenligne det med en SUV og en vanlig bil.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har fått rumpa på Audi'en ut mange ganger, men aldri hatt noe problem med og dra den inn igjen. Jeg har vanligvis trykket inn gassen, og gitt svakt pådrag og ratta som en Solberg.

 

Det kjedlige med dette er at man får høyere fart for da man retter opp bilen, noe man kanskje ikke ønsker.

Dette er manuell kasse.

 

Med Allroaden (automat) har jeg ikke hatt en skikkelig glipp på glatta enda.

9618080[/snapback]

På min så er det bare å gi gass så kommer rompa(mitsubishi) i svinger med løst underlag for da hjelper bakhjula bilen å komme rundt svingen i steden for å gå rett frem men det er ikke det samme som ukontrolert sleng som man får lett på spes fwd er da det skjer ulykker.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Tråden handler om politiske grep vi kan gjøre for å gjøre biltrafikken tryggere og mer miljøvennlig. Altså et helhetlig samfunnsmessig perspektiv. Når dere gang på gang trekker frem eksemplet med kollisjon mellom en lett bil og en tung bil og bruker det til å slå fast at tunge biler er tryggere så har dere fullstendig feil perspektiv. Dere tenker på deres egne egoistiske trygghet uten tanke på den helhetlige samfunnsmessige tryggheten. Dere vil ofre menneskeliv for å bli litt tryggere selv. Selv om det flere ganger har blitt dokumentert at tunge biler generelt er mer utrygge på det egoistiske planet også. Med ofre menneskeliv mener jeg at dødstallene kommer til å stige som følge av deres egoistiske tankegang. Det kommer til å bli et "våpenkappløp" som stadig tar flere liv og stadig blir mer forurensende.

 

Tråden handler om samfunnsperspektivet!

9576695[/snapback]

Blir det samme som at alle skulle kjørt rundt i tankser i 100 km/t det, bare for å føle seg trygge.

Tenk på hvor idiotisk DET hadde vært, så kan dere sammenligne det med en SUV og en vanlig bil.

9621595[/snapback]

Helt enig. Det hadde virkelig vært idiotisk. Det tragikomiske er at mange tilhengere av store biler (i hvert fall i denne tråden) i praksis har tanks-trafikk som langsiktig mål. Om de er så bevisst på at det er konsekvensen av deres ønsker om lavere avgifter på biler og drivstoff og "den sterkestes rett" er en annen sak.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har fått rumpa på Audi'en ut mange ganger, men aldri hatt noe problem med og dra den inn igjen. Jeg har vanligvis trykket inn gassen, og gitt svakt pådrag og ratta som en Solberg.

9618080[/snapback]

Vi vet jo at du har gasset på med vilje for å få ut rumpa på den gamle stygge Audien din da :!: For å komme med en kjempefloskel - Quatto er untaket som bekrefter regelen.

Lenke til kommentar

Audiene oppfører seg også veldig forskjellig. Avhenger helt av hvilkene modeller du har. Som nevnt over A6 jeg ruller rundt i fra tid til annen er helt umulig. Går det litt for fort i svingene vil den bare rett frem. Da har man ikke mye kontroll lengre. Nei takke meg til en som slipper på rompa først...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...