Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere

Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

• De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SUV er ikke sikrere enn en vanlig bil. Det er dokumentert.

9573950[/snapback]

Hvor går gresen mellom en vanlig og uvanlig bil?

Når man kræsjtester biler, hos EURO NCAP f.eks, kjøres de vel rett i en vegg. Da kommer mange av riskokerne ganske greit ut, men i et mer realistisk scenario - f.eks. lastebil mot personbil eller en Hummer H2 mot Mazda 3, hvem tror du vinner? Mazdaen vil jo havne under Hummeren ...

Lenke til kommentar

Tråden handler om politiske grep vi kan gjøre for å gjøre biltrafikken tryggere og mer miljøvennlig. Altså et helhetlig samfunnsmessig perspektiv. Når dere gang på gang trekker frem eksemplet med kollisjon mellom en lett bil og en tung bil og bruker det til å slå fast at tunge biler er tryggere så har dere fullstendig feil perspektiv. Dere tenker på deres egne egoistiske trygghet uten tanke på den helhetlige samfunnsmessige tryggheten. Dere vil ofre menneskeliv for å bli litt tryggere selv. Selv om det flere ganger har blitt dokumentert at tunge biler generelt er mer utrygge på det egoistiske planet også. Med ofre menneskeliv mener jeg at dødstallene kommer til å stige som følge av deres egoistiske tankegang. Det kommer til å bli et "våpenkappløp" som stadig tar flere liv og stadig blir mer forurensende.

Tråden handler om samfunnsperspektivet!

Lenke til kommentar
Vel, tråden handler om store stygge (hva har det med samfunnet å gjøre?) biler?

Store biler forurenser heller ikke stort mer enn andre biler, f.eks. vil en gammel småbil, type Golf II GTI etc, forurense mer enn en moderne SUV.

9576723[/snapback]

Joda, men i en gammel Golf så stryker du med selv også i en krasj. Det må jo være ett pluss :)

Min neste bil blir nok ihvertfall en SUV. Regner med en lite brukt Jeep Grand Cherokee. Men det blir ikke før om ett par år. Haugen min av en BMW får holde litt til :)

Lenke til kommentar

Vi har jo for lenge siden gått bort i fra utseende. Jeg trodde de som hadde fulgt med i tråden hadde fått med seg det nå. Hva store biler har med samfunnet å gjøre? Miljø og sikkerhet. Jeg todde de som hadde fulgt med i tråden hadde fått med seg det nå.

Store biler forurenser heller ikke stort mer enn andre biler, f.eks. vil en gammel småbil, type Golf II GTI etc, forurense mer enn en moderne SUV.

9576723[/snapback]

Du synes ikke det er en litt feig sammenligning?

20-25 år gammel liten bil vs. 0 år gammel stor bil :thumbdown:

Lenke til kommentar

Vi har jo for lenge siden gått bort i fra utseende. Jeg trodde de som hadde fulgt med i tråden hadde fått med seg det nå. Hva store biler har med samfunnet å gjøre? Miljø og sikkerhet. Jeg todde de som hadde fulgt med i tråden hadde fått med seg det nå.

9576723[/snapback]

Du synes ikke det er en litt feig sammenligning?

20-25 år gammel liten bil vs. 0 år gammel stor bil :thumbdown:

9576796[/snapback]

I utgangspunktet ikke. Folk som kjører rundt i gamle småbiler får nok sjeldnere bemerkninger for deres utslipp, enn det en person i en ny SUV får.

Lenke til kommentar

Så det handler om at du føler deg mobbet som eier av stor bil og ikke om miljø?

For meg og folk flest i samfunnet er det miljø som teller, ikke hvorvidt det er ubalanse i bemerkninger. Hvis du hadde fulgt litt med på hva jeg har skrevet i tråden så hadde du sett at jeg ikke skiller på hvilken type bil som gir en gitt mengde forurensning. Forslagene mine går ut på å avgiftsbelegge ut i fra blant annet miljøbelastning uavhengig av biltype. Og før du sier at det er nok avgifter allerede så vil jeg bare gjenta for 101. gang at jeg ikke snakker om en total avgiftsøkning, men en senkning på andre områder slik at staten tar inn den samme totalen som før. Jeg begynner å bli ganske lei av at folk ikke leser hva jeg skriver eller bare nekter å skjønne det.

Lenke til kommentar

Føler meg ikke mobbet over den store Golfen min, nei. :p

Det jeg mente var at gjennom hele tråden har folk skrevet dritt om SUV-er. F.eks. at det er teit og unødvendig å ha SUV i byen osv.

Hvorfor heter tråden "Frustrasjon over store stygge bensinslukere"? Virker som du refererer til store SUV-er, men jeg har ikke lest alle titalls sidene i tråden.

Uansett ser jeg ingen grunn til å basere avgiftssystemet på miljø, da det finnes andre ting som er viktigere (og vitenskapelig bevist) - for eksempel passasjertrygghet.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Syns det er merkelig ingen nevner fotgjengere med tanke på sikkerhet og store biler med loddrette fronter (typisk SUV). Etter at EuroNCAP begynte å teste fotgjengersikkerhet har jo det heldigvis blitt større fokus på deres sikkerhet. Her leder vel Citroen an med sin C6 der panseret heves med sprengladning hvis det detekteres ulykke med fotgjenger. Dette for å hindre hodeskade.

Ifølge Denne undersøkelsen viser jo grafen på siste siden at ved fotgjengerulykker er det størst fare for alvorlig skade og død.

Mulig dette er nevnt en plass, men orker ikke lese gjennom 75 sider...

Lenke til kommentar
Er kanskje på tide at noen lærer fotgjengere at man skal benytte fotgjengerfelt, og ikke vase ut i veien som det passer en eller gå på rød mann!!

9579445[/snapback]

Helt enig Krapfoss. Fotgjengere her til lands er helt ubruklige. Hadde de oppført seg sånn i utlandet som de gjør her, hadde ikke halvparten kommet hjem fra ferie i livet engang.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Ja, men tenk hva 5-stjerner n'cap gjør med kjørestilen til folk?

-"Ja min bil har 5 stjerner og er så trygg for kollisjon med fotgjengere, så nå trenger jeg ikke være oppmerksom på gående når jeg kjører i byen mer.."

Eller enda verre, syklistene:

-"ja, nå kan vi gi blanke i at vi ikke skal sykle over fotgjengerfelt, siden 90% av alle biler ikke kan skade oss nevneverdig alikevel.."

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Og for å dra den litt videre, det er mange sjåfører som bruker opp sikkerhetsmarginene som ESP, ABS osv tilfører ved å kjøre som idioter.

Det hjelper lite å sitte på polstret celle om man går hardt nok inn for å ta livet av seg selv eller andre. Før eller siden greier man det, om dere forstår sammenligningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...