Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere

Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

• De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

@vofif:

Det er ikke noen automatikk at "alle dør" når to stk Civic's frontkolliderer.

Det kommer an på hastigheten og om de som sitter i bilene bruker belter.

Blant annet.

Dersom du vil repetere fysikk-timene kan du teste med to kuler som triller mot hverandre... en 7kg i liten fart og en 3k i stor fart.

Pang!

Hva skjer?

Så prøver du det samme med to 3kg kuler..

Og så kan du få en oppgave til:

Hvordan vil et gå dersom du fronter en gjennomsnitt 70-talls "amrik", 2 tonn, bygd på jerbanesviller (dvs. knallstiv ramme) med "spydratt" og magebelte.

I forhold til en moderne liten Corsa med moderne karosseri (med CadCam designet deformasjonsoner), 3-punkts belter og airbags i samme hastihet i den samme betongmuren.

"Gå tilbake til start".. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Forøvrig venter jeg fortsatt på svar fra deg:

Apropos Hummer, hva er egentlig bruksområdet til Hummer for norske privatpersoner? Bruksområder som ikke mer miljøvennlige biler kan gjøre.

9542124[/snapback]

Nye Hummer er noe av det mest provoserende jeg vet om. De er i bunn og grunn er laget for gata, til Xzibit og gjengen. Er gjennomført latterlig. Disse bilene har også blitt testet grundig, og kjøreegenskapene er ikke noe å skryte av. Men, folk får gjerne holde på.

Lenke til kommentar

Hvordan vil et gå dersom du fronter en gjennomsnitt 70-talls "amrik", 2 tonn, bygd på jerbanesviller (dvs. knallstiv ramme) med "spydratt" og magebelte.

I forhold til en moderen liten Corsa med moderne karosseri (med CadCam designet deformasjonsoner), 3-punkts belter og airbags i samme hastihet i den samme betongmuren.

Men hva skjer når den 70talls Amerikaneren treffer den flunka nye Corsaen? Rått parti vil jeg tro. Er fysiske lover som gjelder, og å da sitte i en bil som veier halvparten er lite lurt.

Men ja, skjønte hva du mente :)

Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan konstantene at begge parter tapet stort, jeg..

På en side er det ikke ideelt for en bil som veier like mye som en tepose å få 2 tonn støpejern dunket i fronten. På en annen side så veier Corsaen sikkert nok til at føreren av 70-talls amerikaneren nok også får vondt. De har jo ikke akkurat mange sikkerhetsfunksjoner. Eneste må være at den er solid, men det gjør jo smellet bare hardere (for du kommer vel til å dunke hodet i rattet, sikkerhetsbeltet ryker osv :p )

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Kamerat av meg krasjet med en Golf 2 her for noen år siden. Han kjørte da en Volvo TP21. Dette er en militær jeep på tett på 3 tonn. Uansett, over til poenget. Han fikk en liten bøy i støytfangeren. Han merket såvidt krasjet sa han, å han satt uten belte å fikk ikke vondt noen vei. Eneste var litt i hendene som han holdt i rattet med. Golfen var totalt vraket, å begge i den måtte på sykehuset. Kan legge til at det var deres skyld, da di kom over i han sin kjørebane i en sving.

Her er foresten bilde av hvordan den volvoen jeg snakker om ser ut.

TP21_62.jpg

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

He-he... Jim. :)

Er dette representativt for din omgangskrets?

Klart.

KJører du rundt i "tank light" uten belte så er jo det greit sålenge "de andre" kjører rundt i blikkbokser som da akser fra +70 til - 60 på 0.00003ms når du krasjer med det.

Går jo greit det...uten belte.. og med 3mm stålplater for karossen, jernbanesviller til ramme og ditto som støtfanger. "De andre" blir jo til kjøttfarse med det er jo ikke ditt problem, særlig når det var de som kom over i feil kjørebane.

Som du sa:

Det er best å sitte i en stor tung bil når man først skal kollidere med en liten bil. :)

Lenke til kommentar
Kamerat av meg krasjet med en Golf 2 her for noen år siden. Han kjørte da en Volvo TP21. Dette er en militær jeep på tett på 3 tonn. Uansett, over til poenget. Han fikk en liten bøy i støytfangeren. Han merket såvidt krasjet sa han, å han satt uten belte å fikk ikke vondt noen vei. Eneste var litt i hendene som han holdt i rattet med. Golfen var totalt vraket, å begge i den måtte på sykehuset. Kan legge til at det var deres skyld, da di kom over i han sin kjørebane i en sving.

9565973[/snapback]

God gammeldags "Sugga"!

Mener å huske at de to gutta i GTI'en lå ca 50 kmt over fartsgrensa og kjørte uten sikkerhetsbelte. Hadde de holdt fartsgrensen og kjørt pent ville det aldri skjedd. Idioti kan man aldri sikre seg godt nok mot, jeg tør ikke tenke på følgene om de hadde truffet på en Honda Civic i steden...

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hummer er jo en tøff bil - ser bra ut, bra plass etc.

9570208[/snapback]

Ser bra ut?

For en murstein-fetisjt, ja.

Bra plass?

Ja, jo, den har jo flere sitteplasser enn en traktor. Det skal den ha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Joda. Mursteiner kan være "stygge" og de kan være "fine" å se på.

Vi er ferdige med å diskutere når Simen sier det. :)

Og her diskutereres både utseende og andre temaer som ikke nødvendigvis har så mye med trådstarters opprinnelige formål med tråden.

Etter det jeg kan se. :)

PS.

Hadde ikke sagt nei takk til en Hummer, dersom jeg hadde hatt råd til den.. og ett dusin andre kjøretøy (uansett avgiftsmodell).

Den har kvaliteter som kan komme til nytte i gitte situasjoner, men *pen* vil jeg ikke si den er.

Og jeg sier det inntil en moderator/Simen nekter meg det. :D

Lenke til kommentar

Fair enough.

Sant skal sies så synes jeg heller ikke Hummer er pen. Eneste i Hummer familien jeg ville eid er H1, å det fordi den er rå å se på, å har sinnsyke offroad egenskaper. Sant skal sies så skulle jeg først brukt så mye penger på en bil, så hadde det blitt en sportsbil.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Herregud!!! Blir så irritert over alle som har eksempler på at det er en fordel med en stor bil og generaliserer dette til å gjelde alle store biler i alle situasjoner.

Vil dere vite hva som er fakta omkring bilsikkerhet må dere lese seriøse undersøkelser, ikke basere alt på at noen en gang har krasjet med en 3 tonns Volvo.

SUV er ikke sikrere enn en vanlig bil. Det er dokumentert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...