Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Jøss, det var jo en haug med treff på Hummer Rollover. Hehe.

 

Apropos Hummer, hva er egentlig bruksområdet til Hummer for norske privatpersoner? Bruksområder som ikke mer miljøvennlige biler kan gjøre.

 

En video til.

9541423[/snapback]

 

Den fyller ut noe for meg som ingen andre biler kan dekke..

Min genuine interesse for akurat denne bilen :)

 

PS: Ingen av de videoene som har vært postet har overbevist meg :)

De sier heller litt om at feilen ofte sitter mellom setet, og rattet.

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EvilDick,21/09-2007 : 11:01]

Tror du skal slite med og velte SUV'en min... :)

Hvor mange ulykker har vi i Norge der SUV'er har veltet?

9540914[/snapback]

 

 

Nå er det ikke jeg som skal velte den...

 

SUV-er har 4 ganger så stor sjanse for å velte i en kollisjon. Dette medfører at de er mindre sikre enn en vanlig personbil. Undersøkelsen er gjort i USA, så det er vel ikke noen grunn til å tvile på den...

 

Det er vanskelig å diskutere mot fakta  :!:

9540931[/snapback]

 

 

 

Jeg kan garantere deg 100% at min bil ikke velter i en smell :)

 

Nå snakkes det vel om SUV generelt, som feks Jeep Cherokee og den typen biler, og disse velter utvilsomt lettere enn en vanlig personbil. Men akkurat den Hummer-boksen skal det nok litt mer til å velte ja, så du er personlig fritatt fra den delen av debatten, så lenge du skal snakke om en enkelt bil. ;)

 

I feks Cherokee'en står det advarsler om nettopp å unngå brå rattbevegelser pga høyt tyngdepunkt. Men jeg syns likevel looper67 dro frem et litt interessant poeng ifht dette. Statistikken vi har baserer seg på litt andre forhold, og mye av den fastbrente negative holdningen har også sitt utspring i Ford Explorer som pga dekkproblemer veltet så mye at det nesten tok knekken på amerikanske Ford.

Så jeg erkjenner at SUV vil velte lettere enn en vanlig personbil, men lurer likevel på hvor mange dødsulykker vi faktisk har i Norge pga dette?

Jeg syns liksom jeg hører mer om det i debatter som denne, enn jeg leser om det i avisen, for å si det slik...

 

Simen1

Jeg syns bare 20kr bomring, samt 30kr i piggavgift er betaling nok for godt under 1mil kjøring. Om det i tillegg skal komme Oslo pakke3 bom, samt rushtidsavgift innenfor samme milen, syns jeg det går over alle støvelskafter. At det ene er for en vei som kommer, det andre for en som for lengst er bygget, den tredje for Svevestøv, og den fjerde for å redde kloden, endrer ikke mitt standpunkt så lenge realiteten er at alle disse innkrevningene havner på en 5KM lang strekning der jeg bor.

 

50 kroner er en del ja, men på den andre siden så skyldes en del av diss pengene den ineffektive innkrevingsmåten. Hvis Oslo hadde lagt om til samme ordning som Tromsø har så ville man sluppet en del billigere unna. Sannsynligvis med rundt 40 kroner. Bompengesystemer er et unødvendig og dyrt byråkrati.

 

Om 20/50 kroner er passe så kan man likevel innføre rushtidsavgift i form av å sette ned prisene når det normalt er lite trafikk og tilsvarende opp prisene i rushtiden. F.eks justere bompengene fra 20 til 10 kroner på kvelder og helger men opp fra 20 til 30 kroner i rushtidene. Da vil nok staten hente inn det samme totalbeløpet fra bilistene men bevisst skjevfordeler kostnaden slik at det er problemtrafikken, toppene, som betaler for det problemet de skaper. Ennå større differensiering er selvsagt også mulig. F.eks 0 og 40 kroner bompenger avhengig av tidspunkt.

 

Bommer er så vidt jeg kan se en forutsetning for rushtidsavgifter. En drivstoffavgift kan ikke påvirke rushtrafikken på samme måte.

 

Ja, bare for å ha sagt det med en gang; den avgiften jeg betaler i dag kan jeg leve med. 20kr i bomring er greit, og piggavgift er også grei, selv om den i fjor kostet meg en støtfanger... (Jeg kjører piggfritt, og det som skjedde var at jeg sto stille, mens naboens gjerde kjørte på meg bakfra på isholka hjemme i egen oppkjørsel :p )

 

Så mitt hovedpoeng var bare at når jeg skal ta stilling til rushtidavgift, eller pakke3 bom, så kommer dette oppå det som er i dag, og det syns jeg da rett og slett blir for mye.

 

Men en ordning som det du foreslår er jeg ikke så negativ til, men jeg har mine tvil om det vil kunne skje, siden det er totalt forskjellige interesser hos alle disse "landeveisrøverene" langs nevnte veistrekning.

Men som sagt, jeg kan være for en mer helhetlig tenkning og samkjøring av innkrevningen, slik at jeg ikke risikerer å betale 80-100 kr for de 5 km. For det er akkurat dette jeg sier nei til, og syns er helt urimelig uansett motiv.

 

Uansett, og dette er vi vel i grunn ening om, så bør det bli et bedre kollektivtilbud/infrastuktur, før man i det hele tatt begynner å vurdere noe som rushtidsavgift. Når man snakker om dette nå, syns jeg nok det er å starte litt i feil ende.

Jeg bor og jobber omtrent der man skulle tro dette var på sitt beste, og etter å ha benyttet meg av løsningen et års tid må jeg bare si at det er langt fra godt nok, og et lite fristende alternativ.

 

Det er busser så fulle, at man ikke får bli med, det er innstilte tog, det er afrikanske tilstander på rutetid/korrespondanse. Jeg må gå ca 30 min hver dag, noe som tildels er behagelig om sommeren, men ikke så forlokkende vinterstid på umåkte, (eller dvs i brøytefonna) fortauer. Kan man ikke slippe det man har i hendene akkurat når bussen går, ryker det på en halvtime til + eventuell misset korrespondanse. Så jeg kan da velge mellom å komme hjem kald og våt i halv sekstiden, eller tørr og fin 16.25. Jeg bor altså nære min arbeidsplass, men det virker vanvittig langt med kollektiv.

 

Når dette er status i områder der vi er så heldige å ha et "godt" kollektivtilbud, kan jeg forstå at mange velger bilen der problemene og ubehaget er mye større enn for mitt vedkommende. Det er veldig lett og snakke om dette i store bilder, det er jo så mange busser og tog i Osloområdet, på samme måte som det er lett å angripe faktum at det er 1,15 personer i hver bil. Men når man ser på den enkeltes hverdag, tror ikke jeg alternativene er fullt så tilgjengelige og attraktive i praksis, som mange vil ha det til. :)

 

Edit, har litt trøbbel med sitering her i dag, håper dere likevel skjønner hvem som sa hva :blush:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Det er jo ikke mulig at beløpene justeres slik at inntekten til stat og kommune blir den samme som før. Altså at prisene i rushtiden øker mens prisene utenfor rushtid minker tilsvarene.

9541112[/snapback]

 

Visst, og da blir det som jeg skrev London, med sine over dobbelt så mange innbyggere som i hele Norge til sammen, som blir forbildet, med skyhøy avgift i rushtiden som skaper et meget effektivt klasseskille på veiene. Effektivt, javisst, men det ville spikermatter også vært, og disse ville i tillegg ikke gjort forskjell på fattig og rik :p

 

Ha en trivelig og bomfri helg!

Lenke til kommentar
Jøss, det var jo en haug med treff på Hummer Rollover. Hehe.

9541423[/snapback]

 

Jepp :)

 

Men har ikke funnet noen som har veltet på veien enda da. Er helst når man er ute i naturen å leker seg å blir over modig det kan skje.

9541438[/snapback]

Nei, jeg velger fortsatt å frita EvilDick fra veltedebatten, og lar meg heller ikke overbevise av diverse videoer fra offroadkjøring. At hummer velter lett på veien tror jeg ikke før jeg ser det. Og som han sier er den ikke direkte egnet for grisekjøring heller, så jeg tror på det han sier om kjørestil. Jeg har selv bare kjørt gamle typen Hummer og det er et grusomt kjøretøy, men litt morsomt er det jo faktisk. Syns det er morsomt å kjøre lastebil også jeg da, men kunne ikke tenke meg noen av delene som bruksbil.

 

Vel, Hummer er vel uansett relativt lite representativt for den store mengden SUV på alle måter. Den blir vel dratt frem til stadighet fordi den er selve symbolet for stor og meningsløs bil, litt på samme måte som Cayenne Turbo er ytterpunktet avgiftsmessig. Og dermed blir den også populær i debatten selv om den er langt bedre enn SUV flest på de fleste områder.

Lenke til kommentar
Det at en SUV har 3 ganger større en en personbil for å ta en rollover betyr jo ikke at SUVer ruller over hele tiden, men utsatt for nok krefter vil både en personbil og en SUV til slutt tippe. At SUVen tipper fortere enn en personbil sier seg jo selv, men det alene betyr jo ikke at det er et stort problem.

 

Noen modeller har vel vært mer utsatt enn andre, og for å fraskrive seg ansvar har alle SUVer fått en advarsel på solskjermen, men jeg tror du skal håndtere SUVen ganske så uforsvarlig for å få den til å velte, og da ligger problemet snarere hos sjåføren enn hos bilen.

9541227[/snapback]

 

Poenget er at disse undersøkelsene har konkludert med at SUV'er er mindre sikre (totalt sett) enn vanlige personbiler. Det eneste jeg vil oppnå her er å slå i hjel argumentet om at SUV'er er sikrere enn vanlige biler, for det er rett og slett ikke riktig.

Lenke til kommentar
Jeg kan garantere deg 100% at min bil ikke velter i en smell :)

9540936[/snapback]

 

Skylapper er kjekt å ha :)

9541798[/snapback]

 

 

Kan du finne et eksempel på en H1 som har veltet i en krasj?

 

Vi kan jo kjøre front mot front i 60-70km/t også en gang om du vil.. Da ser vi fort hvilken som er sikrest :) (og om min velter :) )

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar
Jeg kan garantere deg 100% at min bil ikke velter i en smell :)

9540936[/snapback]

 

Skylapper er kjekt å ha :)

9541798[/snapback]

 

 

Kan du finne et eksempel på en H1 som har veltet i en krasj?

9541825[/snapback]

 

Nei, men jeg kan garantere deg at det er mulig at en H1 velter i trafikken. En Caterham kan også velte utsatt for de rette kreftene.

 

Dette synes jeg ble en avsporing. Jeg er ikke ute etter noen spesielle, vil bare påpeke hva som er dokumenterte fakta rundt sikkerheten i SUV'er generelt.

Lenke til kommentar
Synes det mangler et valg:

Flere skulle kjøpt bilen til et egnet bruk, ikke for å virke tøffe. Avgiftene burde bli senket radikalt!

9541943[/snapback]

 

Jeg tror majoriteten av norske bil eiere har gjort nettopp dette.

Jeg tror den gruppen jeg faller inn under som kjøper etter ønske og ikke bruksområdet, er liten. Kanskje til og med ubetydelig i den store sammenheng..

Lenke til kommentar
Vi kan jo kjøre front mot front i 60-70km/t også en gang om du vil..  Da ser vi fort hvilken som er sikrest :) (og om min velter :) )

9541825[/snapback]

Greit, jeg stiller med et kapret godstog. :p

 

Men seriøst: Du kan ikke vurdere sikkerhet i et samfunnsperspektiv ut i fra forslaget ditt. Det er irrelevant hvilken bil personen som blir skadet eller drept sitter i. En kollisjon mellom en stor og en liten bil vil føre til større risiko for skade og dødsfall enn en kollisjon mellom to jevnstore biler. Det kommer selvsagt i tillegg til velterisikoen og en rekke andre ulemper med SUV. Blant annet 3 ganger høyere skaderisiko/dødlighet for barn i barnesete foran slik det ble linket og dokumentert på forrige side.

 

Nå kan vi jo også frita din Hummer fra velteargumentet slik PcP160 sier og konsentrere oss om SUV som en gruppe ulike kjøretøyer.

 

Forøvrig venter jeg fortsatt på svar fra deg:

Apropos Hummer, hva er egentlig bruksområdet til Hummer for norske privatpersoner? Bruksområder som ikke mer miljøvennlige biler kan gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vel, Hummer er vel uansett relativt lite representativt for den store mengden SUV på alle måter. Den blir vel dratt frem til stadighet fordi den er selve symbolet for stor og meningsløs bil, litt på samme måte som Cayenne Turbo er ytterpunktet avgiftsmessig. Og dermed blir den også populær i debatten selv om den er langt bedre enn SUV flest på de fleste områder.

9541739[/snapback]

 

Vel, Celina kjører Cayenne Turbo ser jeg (jeg jobber i nabobygget).

Sønnen til en kjent kjøreskole-eier likeså.

Den ene med relativt stor inntekt og "tilpasset" skatt, den andre "uten" inntekt, men dette er jo en nødvendig "firmabil" til reklamebruk for kjøreskolen. :)

Disse gir bra inntekt i statskassen ja. Drar brukbart med bensin også=mere inntekter. :)

I begge tilfeller er disse Porschene nødvendig for følt livskvalitet for aktuelle brukere/"eiere" (tipper begge står på firma=null personlig uttgift).

:cool:

 

@pcp160:

Her i Stockholm (som jeg er nå) er kollektivtrafikken sånn ca. 1mill ggr bedre enn i Oslo.

Likevel velger mange å stå og stampe i bil, som i mine øyne er like bra for den psykiske helse som å stå som "sild i tønne" på tunnelbanan (men ca. 1mill ggr verre for miljøet).

Det kalles personlig frihet. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...